• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

cool Eterna, 33mm bär stort nog i den här formen:


e98fecb7-7e4f-45c1-a0ec-afe700db0b0b.jpg

39d328bf-8127-48d4-a454-afe700db076b.jpg
 
cool Eterna, 33mm bär stort nog i den här formen:


e98fecb7-7e4f-45c1-a0ec-afe700db0b0b.jpg

39d328bf-8127-48d4-a454-afe700db076b.jpg
Gick en sån på Kaplans nyss:

 
Det har väl diskuterats en hel del om klockan både här och på andra forum. Men jag kan absolut utveckla. Jag fick bara för mig att den avhandlats tillräckligt i tråden.

Lumet är lite småknepigt. Geigrar lågt och har en struktur som inte känns helt rätt. Det är nästan lite för jämnt och saknar nämnvärt åldrande. Tavlan har också galet skarpa kanter i subdialsen vilket gör att man börjar fundera på vad som kan ha hänt. Jämfört med många andra oval O så är de ofta klart mjukare. Bezelen är nästan alltid aftermarket på dessa och denna är inte den typ av font som den som såldes på Bukowskis vilken ofta agerar referensobjekt för modellen.

Rent krasst så tror jag att den lyftes för att den pratats ner på omegaforums, instagram och bland samlare överlag. Estimatet var också väldigt högt så efter att den ärliga 2915-1 i Skåne sålt för mindre än low-est för denna så tror jag att säljaren inte längre trodde på att den skulle sälja på auktionen. Då är det bättre att lyfta den på förhand istället för att få den osåld vilket sedan får följa med klockan framöver. Nu lär de ligga lågt en stund och sedan försöka sälja den privat istället.
Jag håller med dig om det mesta. Jag kan dock inte se att tavlan är fel. Min gissning är att det är bildhanteringen som skapat skarpare kanter när den lagt på skärpa. Däremot är det svårt med de bilder jag sett att tolka om lysmassan är rätt. Och mäter den lågt i mSv blir man ju skeptisk. Har du koll vad den mätte?

Bezeln borde vara fel. Det kan också vara värt att nämna att det finns två varianter i ”stål” som är ansedda att vara korrekta. Refereras som ”flat top 3” och ”round top 3”. Sen är jag å andra sidan inte duktig på se om de är korrekta eller inte.

Men med tanke på bezeln och det höga utgångspriset håller jag med om att det inte är så konstigt att den dras tillbaka.
 
Jag håller med dig om det mesta. Jag kan dock inte se att tavlan är fel. Min gissning är att det är bildhanteringen som skapat skarpare kanter när den lagt på skärpa. Däremot är det svårt med de bilder jag sett att tolka om lysmassan är rätt. Och mäter den lågt i mSv blir man ju skeptisk. Har du koll vad den mätte?

Bezeln borde vara fel. Det kan också vara värt att nämna att det finns två varianter i ”stål” som är ansedda att vara korrekta. Refereras som ”flat top 3” och ”round top 3”. Sen är jag å andra sidan inte duktig på se om de är korrekta eller inte.

Men med tanke på bezeln och det höga utgångspriset håller jag med om att det inte är så konstigt att den dras tillbaka.
Den är väldigt skarp i kanten jämfört med den jag har och andra jag sett. Lumet är också helt annorlunda i struktur och den har i princip inget som tyder på åldrande.

Bezel är som det är. Ingen är riktigt säker på något. Jag hade gillat den som liknar Bukkans men samtidigt så vet jag hur lik de tyska AM-bezelerna är originalet. Det är dock ett mindre problem.

Jag tror säljaren lyft den för att man insett vartåt det barkar. Det är bättre att inte köra den än att riskera att den går osåld.
 
Den är väldigt skarp i kanten jämfört med den jag har och andra jag sett. Lumet är också helt annorlunda i struktur och den har i princip inget som tyder på åldrande.

Bezel är som det är. Ingen är riktigt säker på något. Jag hade gillat den som liknar Bukkans men samtidigt så vet jag hur lik de tyska AM-bezelerna är originalet. Det är dock ett mindre problem.

Jag tror säljaren lyft den för att man insett vartåt det barkar. Det är bättre att inte köra den än att riskera att den går osåld.
Ja den ser skarp ut på den bilden som du la in och tex en iPhone kör idag automatiskt på filter med skärpa. Här är en bild på samma klocka ur katalogen… här ser den ut som vad man förväntar sig med mjukare subdials.
Noterade nu också att lysmassan har några mörka spots här och var, men det behöver såklart inte betyda att den är reko.

D0D7CA83-A1F9-4945-864D-2B696D56A6BE.jpeg


Nu är jag lite konspirationsteoretisk men låt oss säga att det var någon som var intresserad som ville ta bort intressenter med att sprida rykten, som tex att den mäter lågt mSv. Verkar iofs vara lite osannolikt med tanke på den höga värderingen.
 
Ja den ser skarp ut på den bilden som du la in och tex en iPhone kör idag automatiskt på filter med skärpa. Här är en bild på samma klocka ur katalogen… här ser den ut som vad man förväntar sig med mjukare subdials.
Noterade nu också att lysmassan har några mörka spots här och var, men det behöver såklart inte betyda att den är reko.

D0D7CA83-A1F9-4945-864D-2B696D56A6BE.jpeg


Nu är jag lite konspirationsteoretisk men låt oss säga att det var någon som var intresserad som ville ta bort intressenter med att sprida rykten, som tex att den mäter lågt mSv. Verkar iofs vara lite osannolikt med tanke på den höga värderingen.
Jag hade klockan i handen i fredags. :)
 
13101307_fullsize.jpg

Jag vann denna, men nu blev jag lite osäker på tavlan. Framförallt på där minut-rälsen möter subdial kl 6 samt trycket på siffrorna i minut-index.
Kan den vara ommålad?
 
13101307_fullsize.jpg

Jag vann denna, men nu blev jag lite osäker på tavlan. Framförallt på där minut-rälsen möter subdial kl 6 samt trycket på siffrorna i minut-index.
Kan den vara ommålad?

Baserat på att klockorna från denna tid inte alltid var perfekta och
att det är lika vitt under siffrorna (se tex kl 12) som på resten av trycket så skulle jag säga,
ej målad
 
13101307_fullsize.jpg

Jag vann denna, men nu blev jag lite osäker på tavlan. Framförallt på där minut-rälsen möter subdial kl 6 samt trycket på siffrorna i minut-index.
Kan den vara ommålad?
Ser ut som ett grymt pris - grattis! Själv bjöd jag 14 på GuldBeefyn som gick för 60… 😂

Jag kan inte egentligen modellen men tror tavlan är reko. Jag skulle tipsa dig om att be att få mäta strålning då jag tror de har en geigermätare. Boetten känns ärlig och patinan på tavlan känns orimlig om den var ommålad. När jag googlar Kronometer Stockholm Landeron tycker jag inte dennas fint sticker ut.

Magkänslan är alltså att den är reko.
 
Baserat på att klockorna från denna tid inte alltid var perfekta och
att det är lika vitt under siffrorna (se tex kl 12) som på resten av trycket så skulle jag säga,
ej målad

Ser ut som ett grymt pris - grattis! Själv bjöd jag 14 på GuldBeefyn som gick för 60… 😂

Jag kan inte egentligen modellen men tror tavlan är reko. Jag skulle tipsa dig om att be att få mäta strålning då jag tror de har en geigermätare. Boetten känns ärlig och patinan på tavlan känns orimlig om den var ommålad. När jag googlar Kronometer Stockholm Landeron tycker jag inte dennas fint sticker ut.

Magkänslan är alltså att den är reko.
Tack min ursprungliga känsla var också att den var ok men blev lite osäker när jag kollade dessa detaljer lite noggrannare. Känns tryggare när fler också tycker den ser ok ut.
Blev också förvånad över slutpriset, var beredd att betala en rejäl slant till faktiskt. Stål, 40-tal, svart tavla och 3 register kanske inte är hett längre :D

Jag var också egentligen mest inne för Seamastern också men hade också räknat eller kanske snarare hoppats på att den skulle klubbas för typ 25-30k, men den var som sagt riktigt trevlig och man lär nog inte se många likadana konfigurationer.
 
13101307_fullsize.jpg

Jag vann denna, men nu blev jag lite osäker på tavlan. Framförallt på där minut-rälsen möter subdial kl 6 samt trycket på siffrorna i minut-index.
Kan den vara ommålad?
Grattis! Jag tror ägaren (förra ägaren) finns på KS, anävndaren finns iaf på OF och är svensk. Tror tavlan är reko, undantaget var ju tim och minutvisarna som också var påtalat. Det var ett bra pris också för en trevlig modell med svensk anknytning. Du får hojta när du tröttnar :)
 
Tack min ursprungliga känsla var också att den var ok men blev lite osäker när jag kollade dessa detaljer lite noggrannare. Känns tryggare när fler också tycker den ser ok ut.
Blev också förvånad över slutpriset, var beredd att betala en rejäl slant till faktiskt. Stål, 40-tal, svart tavla och 3 register kanske inte är hett längre :D

Jag var också egentligen mest inne för Seamastern också men hade också räknat eller kanske snarare hoppats på att den skulle klubbas för typ 25-30k, men den var som sagt riktigt trevlig och man lär nog inte se många likadana konfigurationer.
Jag tror också tavlan är reko👍 Vettigt pris, men hade det varit vattentät boett och ett par millimeter större så hade den nog lockat fler.
 
Jag tror också tavlan är reko👍 Vettigt pris, men hade det varit vattentät boett och ett par millimeter större så hade den nog lockat fler.
Självklart ligger det något i det :)

Nu är jag såklart väldigt biased men om man tittar på denna UG uni-compax från samma auktion som klubbades för 14k känns det som att även små (32.5mm) och ej vattentät kostar en del, sen betingar tillverkaren såklart en stor premium.
 
Är den tavlan verkligen rätt? Jag har ingen koll men jag är spontant skeptisk. Har ni sett dessa förr?

Det var lite min utgångspunkt när jag först såg den...
Men kan liksom inte riktigt fälla den utifrån vad jag ser. Har också givit upp att tro att jag sett allting som någonsin lämnat de faktiska fabrikerna när det begav sig.
Jag tror på den, men var liksom aldrig riktigt nära att bjuda hem den.
 
Tillbaka
Topp