Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Nick's picks:
Ett annat av mina underskattade favoritmärken (det är bara italienare som vill ha dem... men de betalar å andra sidan top dollars...) är Eberhard!
Här en gryymt skön 40-talare som har legat stilla oanvänd i typ 70 år... ....vilket visas av de brännmärken som radiumvisarna har gjort i urtavlan!
nåja, sannolikheten att denna slutar i Sverige är väl inte så stor, men hur ofta ser man en sån här tavla i en 2915? jag har inte gjort det på de snart 15 år jag dreglat över speedys...
på bilden är en nyare ("reissue") tachy monterad, jag skulle nog föredra den svarta orig(2915-3 kom med både blank el svart) som medföljer...
jag tror att vi reser över 150k på denna flighten boys... trots tvek om subsekundvisarna och risigt case
inte en susning om själva modellen, men ser ut som en kosher GMT/24h (worst case "speleologvisare"... fast 24h) med klart udda krona. Har fått en polering eller två, men rätt skön stajl på det hela taget!
inte en susning om själva modellen, men ser ut som en kosher GMT/24h (worst case "speleologvisare"... fast 24h) med klart udda krona. Har fått en polering eller två, men rätt skön stajl på det hela taget!
Vet inte så mycket om dem egentligen, men Venus är bra verk och skicket ser fint ut!
Jag har stor respekt för Breitling som har en gedigen historia och kör sin egen grej idag (även om det inte är min grej, och lite dyrt)
För er som föredrar guld-riders och vridringar... ber jag att få återkomma i morgon med den enda moderna Breitling jag själv allvarligt övervägt att äga.... stay tuned!
Vet inte så mycket om dem egentligen, men Venus är bra verk och skicket ser fint ut!
Jag har stor respekt för Breitling som har en gedigen historia och kör sin egen grej idag (även om det inte är min grej, och lite dyrt)
För er som föredrar guld-riders och vridringar... ber jag att få återkomma i morgon med den enda moderna Breitling jag själv allvarligt övervägt att äga.... stay tuned!
vilka är tecknen:
-lite "plastigt" intryck av framsidan, indexsiffror och visare
-allvarligt "short hand syndrome" på alla visare och särskilt sekunden borde ha varit 2mm längre... SHS extra vanligt på fejks
-lite myko logga?
men glasbaksidan gör det enkelt...
-det är ett MYCKET enklare verk inuti än ett JLC-verk, grov finish, ser inte alls ut som ett JLC-verk, kolla på bilder och jämför
-idioterna har graverat "Memovox" på baksidan...
-testa att googla alla nummer du ser, refnr etc, kanske är idioternas IP?
säljaren
-låg feedback, har köpt 99cents prylar 17ggr
-mycket knapphändig info om objektet
-säljer inget annat, eller bara skräp
-risiga bilder
any particulars?
tror också jag sett en del fejk, men då har verket vatt mycket sämre?
Alex har gott grundmurat rykte på tex omegaforums, och jag tyckte verket såg ut att vara god kvalitet?
any particulars?
tror också jag sett en del fejk, men då har verket vatt mycket sämre?
Alex har gott grundmurat rykte på tex omegaforums, och jag tyckte verket såg ut att vara god kvalitet?
Jag har gått och blivit en riktig "tyckare" men den där Breitlingloggan ser inte bra ut på tavlan. Sedan ser tavlan lite tvättad ut med. Resten kan jag inte riktigt uttala mig om då jag inte är insatt i denna modell och Breitling var inte så konsekventa när det kom till märkning av boetter och verk på denna tid. Ett av mina verk var tex. omärkta, och den kändes rätt orörd då den såg ut att komma från Icke-nördkretsar/originalägaren genom pantbank.
Jag har gått och blivit en riktig "tyckare" men den där Breitlingloggan ser inte bra ut på tavlan. Sedan ser tavlan lite tvättad ut med. Resten kan jag inte riktigt uttala mig om då jag inte är insatt i denna modell och Breitling var inte så konsekventa när det kom till märkning av boetter och verk på denna tid. Ett av mina verk var tex. omärkta, och den kändes rätt orörd då den såg ut att komma från Icke-nördkretsar/originalägaren genom pantbank.
Minerva var en skaplig tillverkare med inhouse-verk back in the day. Efter en turbulent period är de idag uppköpta och sysslar enbart med att tillverka grymt fina urverk åt mont blanc... Men de överlevde quartz-krisen genom bl.a. sina grymma stoppur och fantastiska kronografer!
Ett av deras verk(!) är urverket Pythagoré, där bryggorna följer gyllene snittets princip. På ett plan är det ju så grymt coolt!
Fast i ärlighetens namn har jag aldrig hajat hur f-n det funkar egentligen???
Här är ett sådant (Cal 49 med centrumsekund) till salu för ingenting.
Plus: ascoolt verk med kult-historia från en anrik tillverkare, för inga pengar
Minus: mässingsboett, börjar skina fram på luggarna, behöver relumas på visarna, kronan-WTF? behöver en urmakare som monterar en vettig krona... men vilken cool vintage-klocka det kommer bli!
Fast här framgår det åtminstone i beskrivningen att det är en franken/fake. Har sett rena fake ett par gånger som inte dragits tillbaka t.ex. denna som jag tyvärr av en slump hittade några veckor efter auktionen avslutats. http://www.lauritz.com/sv/auktion/b...t/ItemList.aspx?LanguageId=1#2592263EndTagRU#
(Se "insexskruvarna" på baksida av boett som endast är en fräsning i stålet)
Har inget minne av att jag uppmärksammat det på andra större auktionshus, känns helt klart som att Lauritz sticker ut.
Fast här framgår det åtminstone i beskrivningen att det är en franken/fake. Har sett rena fake ett par gånger som inte dragits tillbaka t.ex. denna som jag tyvärr av en slump hittade några veckor efter auktionen avslutats. http://www.lauritz.com/sv/auktion/b...t/ItemList.aspx?LanguageId=1#2592263EndTagRU#
(Se "insexskruvarna" på baksida av boett som endast är en fräsning i stålet)
Har inget minne av att jag uppmärksammat det på andra större auktionshus, känns helt klart som att Lauritz sticker ut.
Ansolut, förstår inte hur de över huvudtaget kan få för sig att skriva ett intyg på den. För den som inte är insatt ser det kanske inte så konstigt ut eftersom det mesta är Rolex orginaldelar och att ett intyg finns.
Ansolut, förstår inte hur de över huvudtaget kan få för sig att skriva ett intyg på den. För den som inte är insatt ser det kanske inte så konstigt ut eftersom det mesta är Rolex orginaldelar och att ett intyg finns.
...ok "Club"-linjen var sniksnik-varianten från 70-talet med betydligt enklare A. Schildt-verk, så inte riktigt JLC-verkshöjd om uttrycket tillåts... men det vet ju inte spanet i baren...
otroligt skööön tidskänsla med manchesterbrun tavla och feta visare!
...ok "Club"-linjen var sniksnik-varianten från 70-talet med betydligt enklare A. Schildt-verk, så inte riktigt JLC-verkshöjd om uttrycket tillåts... men det vet ju inte spanet i baren...
otroligt skööön tidskänsla med manchesterbrun tavla och feta visare!