• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Dessutom från en säljare med ett rätt tråkigt rykte.. Men hur sitter en reduced jämfört med en vanlig storlek?

Jag är väldigt tveksam till storleken nu men har aldrig testat någon reduced..

Den funkar storleksmässigt, det är inte där problemet ligger. Och det hade varit en trevlig klocka om den så att säga hade stått på egna ben. Men väl på armen som det är nu så jämför man den vare sig man vill eller inte med en Pro. Och då känns det som nästan, men inte tillräckligt, nära. Hade inte släktskapet funnits där hade jag absolut kunnat tänkt mig den. Sen har ju dessvärre urverket, delvis välförtjänt, dåligt rykte ur servicesynpunkt, den är ett härke att få servad. Summa summarum, lite för många smådetaljer som skaver för att jag riktigt ska kunna rekommendera den just nu.

Håller helt med, redan 12-13 känns rejält långsökt, men vissa som inte har koll ser det som att automat är något man saknar hos professional. Men jag tyckte att den i övrigt var en bra storlek på 39 mm, dock kändes kvalitetskänslan minst sagt rasslig. Men jag har inte klämt på en pro, är det samma känsla på den typ? Har blivit lite bortskämt av Rolex finish...

Håller helt med, redan 12-13 känns rejält långsökt, men vissa som inte har koll ser det som att automat är något man saknar hos professional. Men jag tyckte att den i övrigt var en bra storlek på 39 mm, dock kändes kvalitetskänslan minst sagt rasslig. Men jag har inte klämt på en pro, är det samma känsla på den typ? Har blivit lite bortskämt av Rolex finish...
Nej, Pro känns betydligt mer gedigen. Speciellt länken är stor skillnad. Länken på en pro känns ordentlig på något sätt. Länken på en Reduced är rasslig, hårryckande och ger mig vibbar av en Vostok Amphiban-länk. Ingen premiumkänsla överhuvudtaget på den sistnämnda.

Den funkar storleksmässigt, det är inte där problemet ligger. Och det hade varit en trevlig klocka om den så att säga hade stått på egna ben. Men väl på armen som det är nu så jämför man den vare sig man vill eller inte med en Pro. Och då känns det som nästan, men inte tillräckligt, nära. Hade inte släktskapet funnits där hade jag absolut kunnat tänkt mig den. Sen har ju dessvärre urverket, delvis välförtjänt, dåligt rykte ur servicesynpunkt, den är ett härke att få servad. Summa summarum, lite för många smådetaljer som skaver för att jag riktigt ska kunna rekommendera den just nu.
Misstänkte det, då glömmer jag den klockan. Tack för din input :)

Fin och välbehållen Atlantic JET SUPER:
http://www.tradera.com/item/190109/238749770/atlantic-jet-super-varldsmastarur-vintage-1950-tal

212912112_069c5f6c-e0c1-4372-b47b-f235acb14dc0.jpg

Vilken klump!!! Slutar aldrig förvånas över Omega. Kööööp någon! :)
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2941/vara/1155235

0.jpeg
1.jpeg
2.jpeg
Riktigt skoj klocka! Som någon nämnde tidigare i en tråd så är det märkligt att det finns så farligt många av detta ex, har nog sett 4-5 stycken i Sverige bara i år, trots att den sägs endast ha producerats i 2000 ex... hmm? :bookworm:

För övrigt så ser detta ex ganska så tråkig ut, de som tidigare sålts i år har överlag varit betydligt finare.

http://chronomaddox.com/speedmaster125.html

Står inget om den I beskrivningen. vad är ett ''bra'' pris för dessa? Om man skulle tröttna på dem?
Dykversionen av 516 brukar väl gå för mellan 500-1500 på tratten beroende av skick. De har då bezeln kvar, jag skulle störa mig enormt på att inte ha en bezel på en klocka som ska ha en.

edit: Som auktionsbudet ligger på nu kommer du granterat få tillbaka pengarna vid en försäljning, hur kul det är att bära klockan väljer du själv :)

Tillbaka
Topp