• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Den var uppe nyss med samma utgångspris utan att få bud. Vet inte hur mycket det säger om ett rimligt marknadsvärde dock. Mitt intryck är att priserna spretar lite mer på sommaren. Gissar att många har annat för sig och inte har lika bra koll på Tradera på sommaren.
 

marce33

Breitling
Screenshot_2020-08-10-18-32-25.png
Screenshot_2020-08-10-18-32-25.png
Hej , aldrig har sett att en tg 195 med en som gravyr
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Den var uppe nyss med samma utgångspris utan att få bud. Vet inte hur mycket det säger om ett rimligt marknadsvärde dock. Mitt intryck är att priserna spretar lite mer på sommaren. Gissar att många har annat för sig och inte har lika bra koll på Tradera på sommaren.
Jag tycker det var bättre priser tidigare i vår, ialllafall på billigare ur...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Fantastisk Zenith samling up for grabs! Lite mer att önska avseende skick såklart på vissa utav dem... Men Cabralen var sjukt najs!
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/E514/lots

11907629_fullsize.jpg
Fantastisk sett till modellflora, säkert.
Men angående skicket så är jag kanske lite mer besviken.
Om man snöar in på ett märke på det sättet så känns det som att man borde kunna plocka ut guldkorn lite bättre(?).
Tycker att det, över hela samlingen, är ganska lågt snitt på skicket.

Angående Cabralen så är vi däremot helt överens.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ja, kul samling! Några fynd lär det ju knappast bli, men kanske måste jag bjuda på några;-) Konstigt låg värdering på vissa tycker jag. Inte minst Defy-modellerna. Nyckelhålsmodellen är ju rätt märklig, men kul och ovanlig! Kaliber 40T Chronometren i guld ser riktigt fin ut också. Den i stål tycker jag är lite för dåligt skick, men den är ju ovanligare! Båda är ju värderade till mindre än hälften av marknadsvärdet, så någon borde plocka hem dem....
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Fantastisk sett till modellflora, säkert.
Men angående skicket så är jag kanske lite mer besviken.
Om man snöar in på ett märke på det sättet så känns det som att man borde kunna plocka ut guldkorn lite bättre(?).
Tycker att det, över hela samlingen, är ganska lågt snitt på skicket.

Angående Cabralen så är vi däremot helt överens.
Håller med dig Anders! Lite av en besvikelse när jag tittar lite närmare. Rätt dåligt skick på ett antal och inte så kul med ommålad svart tavla på en Defy. Några godbitar helt klart ändå. Mango-Rainbowen ser väldigt fin ut och är ju ovanlig också!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Låg kvalitet och dålig kvalitetssäkring. Drömmer ibland att ens samling auktioneras ut under en specialauktion, undrar alltid hur bra katalogen hade sett ut...
Väldigt mkt bättre än denna :)
Har tänkt samma tanke men min hade inte varit så fet som din katalog ;)

Tycker för övrigt som @Anders Forsberg att det är märkligt att man inte håller högre kvalitet på en så nischad samling. Är lite småsugen på Defys men ingen är topp. En har ladderlänk en har kul tavla men ingen har toppboett. Inte som att det varit så svårt att hitta fina Defys billigt så varför. Men massa ommålat kanske tyder på mindre kunskap än man väntar sig av ngt så nischat
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Väldigt mkt bättre än denna :)
Har tänkt samma tanke men min hade inte varit så fet som din katalog ;)

Tycker för övrigt som @Anders Forsberg att det är märkligt att man inte håller högre kvalitet på en så nischad samling. Är lite småsugen på Defys men ingen är topp. En har ladderlänk en har kul tavla men ingen har toppboett. Inte som att det varit så svårt att hitta fina Defys billigt så varför. Men massa ommålat kanske tyder på mindre kunskap än man väntar sig av ngt så nischat
Kan bara hålla med vad det gäller Defy, som är den Zenithmodell jag kan bäst, det är en hel massa polerade boetter och inget värt att lägga pengarna på. Den enda jag fastnade för var den laxrosa El Primeron, men det var jag ju inte ensam om...
https://www.bukowskis.com/sv/auctio...imero-class-4-kronograf-armbandsur-37-x-44-mm

57FB2454-ECDD-43A2-B8CE-32163AE06FDA.png
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Många ommålade också så se upp....

För mig som inte har någon större erfarenhet av vintage och Zenith vore det sjukt kul om du (eller någon annan hurtig medlem) skulle kunna visa lite bildexempel från denna auktionen och visa på hur man kan känna igen ommålade urtavlor. Om det går att urskilja via bilderna med beskrivning det vill säga. Håller tummarna!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Polerignen syntes lång väg att den var katastrof, synd! Jag gillar att deco stuket vad gäller typsnitt osv. Bra hittat btw :)
Inte säker på att ni är rätt ute här. Den är uppenbarligen fulpolerad redan från fabrik. Vinklar och vad som speglar sig i boetten gör mycket för intrycket.
 

dawe

Omega
Inte säker på att ni är rätt ute här. Den är uppenbarligen fulpolerad redan från fabrik. Vinklar och vad som speglar sig i boetten gör mycket för intrycket.
Tycker inte heller att boetten är ohjälpligt överpolerad men kanterna ser ut att ha rundats av något framförallt kanten mot bandhornen. Det jag menade var att klockan var mer attraktiv, åtminstone på bild före poleringen. Har en look av att vara orörd vilket man ju inte kan säga nu?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker inte heller att boetten är ohjälpligt överpolerad men kanterna ser ut att ha rundats av något framförallt kanten mot bandhornen. Det jag menade var att klockan var mer attraktiv, åtminstone på bild före poleringen. Har en look av att vara orörd vilket man ju inte kan säga nu?
Inte säker på att någon är polerad. Dålig finish på båda.
 
Topp