Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har några certina vintage urverk hemma som kanske kan ha reservdelar, kan kolla nästa vecka och återkomma.Vet inte riktigt om det är denna tråd jag ska fråga i eller annan men jag testar här först för att få med Certina-expertisen.
En Certina Waterking jag har har cal 25-661. Sekundhjulet har gått av och jag söker efter en ersättare. Helst skulle jag vilja lösa detta på egen väg billigt genom att hitta ett annat urverk bland mina egna eller nära kontakter som har tillgång till Certina-urverk men det har visat sig vara lite knepigt. T.ex. fungerar det inte att ta ett hjul från cal 25-66 (det är för kort). Jag kan inte tänka mig att Certina gjorde ett sekundhjul som bara passar till just detta specifika verket. Det borde finnas fler som passar. Är det någon som sitter på info om andra verk med sekundhjul som passar till 25-661?
Tack så mycket! Som sagt, det jag i första hand undrar är om sekundhjulet går att använda från något annat urverk. Jag har ju ett antal själv men då måste jag ju veta vilka som passar.Jag har några certina vintage urverk hemma som kanske kan ha reservdelar, kan kolla nästa vecka och återkomma.
Verkar vara 25-651, 25-652, 25-661Tack så mycket! Som sagt, det jag i första hand undrar är om sekundhjulet går att använda från något annat urverk. Jag har ju ett antal själv men då måste jag ju veta vilka som passar.
Tack så mycket, Joakim! Det var precis den information jag var ute efter. Jag hör av mig om jag behöver något.Verkar vara 25-651, 25-652, 25-661
Jag har nog också ett hemma om du behöver.
Certina 25-651-227, Sweep Second Wheel, Ht: 560
CERTINA original part in good used condition. Height: 5.60 MM. Fits cal: 25-651, 25-652, 25-661 Versions: 19.800 A/h: 25-65: automatic. 25-651: automatic, date. 25-652: automatic, day, date. 25-66: manual wind. 25-661: manual wind, date. Versions: 28800 A/h: 25-671: automatic, date. 25-672...urdelar.se
25-66 och 25-651 hade jag hemma, kompletta urverk förutom kronan och 'kronarmen' eller vad det kan heta. Begagnade men hälften de med krona tickar på. De utan vet jag ej..Tack så mycket, Joakim! Det var precis den information jag var ute efter. Jag hör av mig om jag behöver något.
Prova här: https://www.vintagecertinas.ch/en/certina-case-movement-and-serial-numbers/Har en certina ds ph200m.
Finns det något smidigt sätt att ta reda på vilket årtal den är ifrån?
Mailade till certina men den var tydligen för gammal för att finnas i deras system.
Tack. Enligt denna bör min vara från 1966
Det ligger en ljusblå på tradera-auktion (inte min annons)Trevlig Certina tråd!
Vet ej om det är lämplig tråd att fråga men tänkte kolla om någon säljer en ljusblå, ljusgrön eller ljusbrun Certina argonaut 280?
Hör gärna av er om detta är fallet
Vänligen, Wenli
Tack, har sett denDet ligger en ljusblå på tradera-auktion (inte min annons)
Certina Argonaut 280
Utropspris: 700 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2024-10-13 18:36:13. Köp & sälj begagnade & oanvända Övriga armbandsur på Tradera.www.tradera.com
Kan ha fel men ser det inte ut som den är grön?Det ligger en ljusblå på tradera-auktion (inte min annons)
Certina Argonaut 280
Utropspris: 700 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2024-10-13 18:36:13. Köp & sälj begagnade & oanvända Övriga armbandsur på Tradera.www.tradera.com
Kan ha fel men ser det inte ut som den är grön?
Absolut! Jag tycker så gott som alltid det är värt att hålla liv i gamla Certinor, men om man kan få tillbaka pengarna vid försäljning är väl tveksamt
Fick min pappas gamla Certina T+S. Går ej att dra upp, helt stopp, och heller knappt att ställa då den "kuggar ur". Är det värt att lämna in en sådan här till urmakare för reparation/service, lär väl gå på en 4-5k?
Beror på hur du tänkt att njuta av skönheten. Ifall du ska samla den eller sälja den som samlarobjekt, så är det förstås absolut inte lönt. Men om den är tänkt att användas på din egen handled för lång tid framöver, så är det vits med en service. Ekonomiskt alltså inte lönt, ens om det skulle vara en guldboett.
Fick min pappas gamla Certina T+S. Går ej att dra upp, helt stopp, och heller knappt att ställa då den "kuggar ur". Är det värt att lämna in en sådan här till urmakare för reparation/service, lär väl gå på en 4-5k?
Den vänstra mini-dykaren var ju otroligt fin! Hojta om det är något du någonsin skulle vilja göra dig av med!70- och 80-tal, manuell resp. quartz