• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Eterna - Samlingstråd

Map

Breitling
Vattenskadad Eterna som nu fått sig omgång och får leva vidare :snaphappy:

eterna.jpg


2.jpg
Hej!
Jag är ny inom detta med klockor. Jag rotade fram en gammal Eterna och jag tror att det är denna modellen utifrån vad jag kan se. Vet du vad modellen heter och vilket år den är ifrån? Min gick iväg på service och reparation idag till Nordmaling. / Map
 

Exxet

Rolex
Min klocka. Har ingen aning om modell eller år. Gissar 1940-50-tal. Siffrorna på baksidan är 3333486….vet någon vilken modell och vad siffrorna anger?

1664380278318.jpeg
Finns nog inget modelnamn direkt, skulle ha stått på tavlan i s f, siffrorna är ett serienr. och ska man gå efter dessa så cirka -48,
är boetten större än 36 mm utan kronan kan det sitta ett 852 S verk i den, vilket inte är helt fel.

Påminner lite om en klocka jag servade för ett gäng med år sedan.

1.jpg
 

Map

Breitling
Finns nog inget modelnamn direkt, skulle ha stått på tavlan i s f, siffrorna är ett serienr. och ska man gå efter dessa så cirka -48,
är boetten större än 36 mm utan kronan kan det sitta ett 852 S verk i den, vilket inte är helt fel.

Påminner lite om en klocka jag servade för ett gäng med år sedan.

1.jpg
Stort Tack för svar.
Finns nog inget modelnamn direkt, skulle ha stått på tavlan i s f, siffrorna är ett serienr. och ska man gå efter dessa så cirka -48,
är boetten större än 36 mm utan kronan kan det sitta ett 852 S verk i den, vilket inte är helt fel.

Påminner lite om en klocka jag servade för ett gäng med år sedan.

1.jpg
Stort tack för svar! Varför är 852 s bra?
 
Stort Tack för svar.

Stort tack för svar! Varför är 852 s bra?
Lite större ”jumbo” modeller (över 36 mm i diameter) av gamla klockor blir nuförtiden populära av vad jag förstår mest för att många tycker att det är en mer normal storlek för en klocka nuförtiden. Det var en annan sak förr då mindre klockor var vanligare.

Här finns lite lättare kuriosa om Eterna 852:
 

Map

Breitling
Lite större ”jumbo” modeller (över 36 mm i diameter) av gamla klockor blir nuförtiden populära av vad jag förstår mest för att många tycker att det är en mer normal storlek för en klocka nuförtiden. Det var en annan sak förr då mindre klockor var vanligare.

Här finns lite lättare kuriosa om Eterna 852:
Tack för det! Cal 852 är urverket?…..undrar novisen? 😊
 

DrKlocka

Audemars
Lite större ”jumbo” modeller (över 36 mm i diameter) av gamla klockor blir nuförtiden populära av vad jag förstår mest för att många tycker att det är en mer normal storlek för en klocka nuförtiden. Det var en annan sak förr då mindre klockor var vanligare.

Här finns lite lättare kuriosa om Eterna 852:

Framförallt en riktig bamsing till urverk.
Fanns något större urverk för armbandsur som inte var kronograf på den tiden?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Finns nog inget modelnamn direkt, skulle ha stått på tavlan i s f, siffrorna är ett serienr. och ska man gå efter dessa så cirka -48,
är boetten större än 36 mm utan kronan kan det sitta ett 852 S verk i den, vilket inte är helt fel.

Påminner lite om en klocka jag servade för ett gäng med år sedan.

1.jpg
Grymt fin och kul att det var en 852:a!
 

DrKlocka

Audemars
Bra fråga. Det har du garanterat bättre koll på än vad jag har, men 30 mm och mindre är väl de allra flesta vid den tiden? Får dra till med Angelus SF 216 SC, dock ett tiotal år äldre...
Fanns säkert, men ovanligt. 14 Lignes är ett enormt armbandsursverk. Så nära fickur man kommer.

Om någon söker urdelar, framförallt verkdelar till Eterna före ca 1950 så är ni välkomna att höra av er. Har enormt mycket nya delar till äldre kalibrar.. Säljes helst i samband med service med enstaka delar går bra.

Här är lite "nya" delar till 852..

20220929_104441.jpg
 

Nikkob

Omega
Efter 20 år som klockintresserad så händer ngt märkligt då farsan överlämnar farfars klocka - helt okänt för mig att den fanns i familjen. En Eterna chronograph från vad som vekar vara början av 40 talet. Var iväg till Gastons idag för utlåtande och jag hoppas han kan ta den för service, konstaterade att är ett Valjoux 703 verk. Har sökt på nätet men hittar ingen med identisk tavla. Tar gärna tips om nån vet var man kan söka mer info. Nästan för bra för att vara sant för en klocknörd
20230228_115648.jpg
..
 

13ZN

Breitling
Efter 20 år som klockintresserad så händer ngt märkligt då farsan överlämnar farfars klocka - helt okänt för mig att den fanns i familjen. En Eterna chronograph från vad som vekar vara början av 40 talet. Var iväg till Gastons idag för utlåtande och jag hoppas han kan ta den för service, konstaterade att är ett Valjoux 703 verk. Har sökt på nätet men hittar ingen med identisk tavla. Tar gärna tips om nån vet var man kan söka mer info. Nästan för bra för att vara sant för en klocknörd
20230228_115648.jpg
..
Gratulerar, kul för dig! Jag hade tippat på Valjoux 22 om den är i herrstorlek. Finns där även fyra små skruvar där bak, som håller boetten?
 

DrKlocka

Audemars
Efter 20 år som klockintresserad så händer ngt märkligt då farsan överlämnar farfars klocka - helt okänt för mig att den fanns i familjen. En Eterna chronograph från vad som vekar vara början av 40 talet. Var iväg till Gastons idag för utlåtande och jag hoppas han kan ta den för service, konstaterade att är ett Valjoux 703 verk. Har sökt på nätet men hittar ingen med identisk tavla. Tar gärna tips om nån vet var man kan söka mer info. Nästan för bra för att vara sant för en klocknörd
20230228_115648.jpg
..
Härlig klocka. Eterna 703 eller valjoux 22. Hör av dig om du behöver verkdelar.


20230301_112148.jpg
20230301_112203.jpg
 

Nikkob

Omega
Gratulerar, kul för dig! Jag hade tippat på Valjoux 22 om den är i herrstorlek. Finns där även fyra små skruvar där bak, som håller boetten?
Nope, det är en snapback. Det står 703 på verket så då kanske jag missuppfattade Gaston när han pratade Valjoux?

Tack @DrKlocka för erbjudande, kanske hör av mig om Gaston går bet!

Tar gärna tips på lämpligt band av ngn med god smak. Brunt läder kanske? Återkommer självklart med bilder då den är fixad.
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Nope, det är en snapback. Det står 703 på verket så då kanske jag missuppfattade Gaston när han pratade Valjoux?

Tack @DrKlocka för erbjudande, kanske hör av mig om Gaston går bet!

Tar gärna tips på lämpligt band av ngn med god smak. Brunt läder kanske? Återkommer självklart med bilder då den är fixad.
Eterna 703 är deras märkning på Valjoux 22 som är samma grundverk.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Efter 20 år som klockintresserad så händer ngt märkligt då farsan överlämnar farfars klocka - helt okänt för mig att den fanns i familjen. En Eterna chronograph från vad som vekar vara början av 40 talet. Var iväg till Gastons idag för utlåtande och jag hoppas han kan ta den för service, konstaterade att är ett Valjoux 703 verk. Har sökt på nätet men hittar ingen med identisk tavla. Tar gärna tips om nån vet var man kan söka mer info. Nästan för bra för att vara sant för en klocknörd
20230228_115648.jpg
..
Damn! Grattis!
Spillman också va? Jäkla Jackpot!!
 
Topp