• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Grand Seiko-tråden

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Här kan ni visa era Vintage Grand Seiko. Jag har ju som bekant en 61GS 6146-8000 från 1968 som jag inköpte 2013. Min första vintageklocka och denna har sannerligen en stor plats i mitt klockhjärta.

DSC_0778.jpg
DSC_0780.jpg
DSC_0742.jpg

Visa era bidrag på exemplar ni har eller haft! :)
 

Johan1981

Omega
Vilka härliga klockor! Börjar bli mer och mer sugen på GS, som en Porsche med VW-emblem så man kan gå runt och mysa utan en massa avundsjukt folk som tittar snett på en :D Kan ni hinta lite om var prisläget ligger på en fin GS?
 

JesperO

Rolex
bra initiativ... lite för få vintage GS is Seikotråden, så helt rätt att styra upp en egen.

Här är min första GS:
2416BB5D-9CAB-40E5-BD3D-6A5967DAEBFF-14342-00000E216698D10D_zps5f17bd5d.jpg


sedan dök det in några fler med åren...
den skarpögde ser att visst är det @Molle 's gamla som finns hos mig idag
4436BB92-6833-46BE-8CC0-019F406AD90E_zpsdzxymdc2.jpg


7A48737A-8E60-468A-B0C1-411249723024-14342-00000E2171481111_zps997f9ce2.jpg



och favoriten som ju glädjande nog finns några stycken av här (min är dock ref 5722)
C6F80E5D-9474-4F40-B4D8-3A47D73CDB02_zps1ra8qexm.jpg


nästa får bli en 3180 -men det verkar ta lite tid, inte helt lätta att hitta
eller en handjagad GS44...
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Grym tråd! "Bevaka ämne" - check!
Har tyvärr inget att posta dock :(, vill ha en vintage GS quartzare.
Första GS quartzaren kom 1988.
Här är en jag hade från 1990 (SBGS003):
830gsap.jpg


Om du inte menar Grand Quartz förstås från 70-talet (detta var ju dock inte Grand Seiko).
Några av de jag haft (plus en bonusbild på King Quartzarna). Alla har dock lämnat.

tresgq.jpg


kqgqgroup.jpg


kqgroup.jpg
 

Sorubim

Audemars
Första GS quartzaren kom 1988.
Här är en jag hade från 1990 (SBGS003):
830gsap.jpg


Om du inte menar Grand Quartz förstås från 70-talet (detta var ju dock inte Grand Seiko).
Några av de jag haft (plus en bonusbild på King Quartzarna). Alla har dock lämnat.

tresgq.jpg


kqgqgroup.jpg


kqgroup.jpg
Tack för informationen och bilderna. Helt otrolig samling! Jag minns att jag sett några till försäljning här för ett bra tag (några år?) sedan, det var nog troligen du. Sen att @niclasnice sålde några också. Tyvärr så var jag inte alls inne på det här spåret då utan noterade bara och scrollade vidare. :banghead:
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Tack för informationen och bilderna. Helt otrolig samling! Jag minns att jag sett några till försäljning här för ett bra tag (några år?) sedan, det var nog troligen du. Sen att @niclasnice sålde några också. Tyvärr så var jag inte alls inne på det här spåret då utan noterade bara och scrollade vidare. :banghead:
Mina var äldre Grand Quartz. Roliga men användes aldrig och fick vandra vidare. Haft en GS kvarts men ingen vintage.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Vilka härliga klockor! Börjar bli mer och mer sugen på GS, som en Porsche med VW-emblem så man kan gå runt och mysa utan en massa avundsjukt folk som tittar snett på en :D Kan ni hinta lite om var prisläget ligger på en fin GS?


Nu är min japanska helt obefintlig, är det verkligen bud på 22k eller är det bara ett saltat buy-it-now-pris? När jag köpte min för snart två år sen verkade tumregeln vara typ hälften av en jämnårig datejust. Och prisutvecklingen på rolex borde rimligen vara svår att slå...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nu är min japanska helt obefintlig, är det verkligen bud på 22k eller är det bara ett saltat buy-it-now-pris? När jag köpte min för snart två år sen verkade tumregeln vara typ hälften av en jämnårig datejust. Och prisutvecklingen på rolex borde rimligen vara svår att slå...
Översatte sidan. Det verkar handla om budgivning.
 

Johan1981

Omega
Senast ändrad:

Sond

Patek
Då var min 43999 på väg till Norge för vidare transport till Japan..:(. Ett mycket märkligt fenomen som jag skrivit om på KS och bett folk på GTG att undersöka utan att jag fått någon förklaring eller hjälp. Det började med att när man skulle vrida upp den fanns ett initialt extra motstånd. När man övervunnit det så gick sedan resten av vridningen bra. Men när man tog ett nytt tag om kronan för att vrida upp mer kändes detta motstånd igen, men inte när man övervunnit det, som sagt. Det var inte ett klick utan mer lite mjukt. Men ändå tydligt. Vet att det är svårt att beskriva. Efter några månader/halvår blev motståndet tydligare. Till slut en dag så var det kärvt och hackigt att vrida upp den konstant. Så idag lämnades den in på service och jag valde AD då jag tycker klockan är så otroligt fin. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar och till vilken kostnad detta slutar. Rent allmänt, vad sulel ni vara beredd att betala i service för den om ni hade den i era ägor..? Någon som kanske vet vad en service i Japan kan gå på?
 

JesperO

Rolex
Då var min 43999 på väg till Norge för vidare transport till Japan..:(. Ett mycket märkligt fenomen som jag skrivit om på KS och bett folk på GTG att undersöka utan att jag fått någon förklaring eller hjälp. Det började med att när man skulle vrida upp den fanns ett initialt extra motstånd. När man övervunnit det så gick sedan resten av vridningen bra. Men när man tog ett nytt tag om kronan för att vrida upp mer kändes detta motstånd igen, men inte när man övervunnit det, som sagt. Det var inte ett klick utan mer lite mjukt. Men ändå tydligt. Vet att det är svårt att beskriva. Efter några månader/halvår blev motståndet tydligare. Till slut en dag så var det kärvt och hackigt att vrida upp den konstant. Så idag lämnades den in på service och jag valde AD då jag tycker klockan är så otroligt fin. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar och till vilken kostnad detta slutar. Rent allmänt, vad sulel ni vara beredd att betala i service för den om ni hade den i era ägor..? Någon som kanske vet vad en service i Japan kan gå på?

Surt...men riktigt att ge den en bra behandling.
Har ju en likadan så det blir intressant att se vad som görs, och vad det landar på.
Jag hade inte haft så svårt att betala norr om 6/7 tusen... Det är en makalöst fin klocka och så många ser man ju inte..,
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då var min 43999 på väg till Norge för vidare transport till Japan..:(. Ett mycket märkligt fenomen som jag skrivit om på KS och bett folk på GTG att undersöka utan att jag fått någon förklaring eller hjälp. Det började med att när man skulle vrida upp den fanns ett initialt extra motstånd. När man övervunnit det så gick sedan resten av vridningen bra. Men när man tog ett nytt tag om kronan för att vrida upp mer kändes detta motstånd igen, men inte när man övervunnit det, som sagt. Det var inte ett klick utan mer lite mjukt. Men ändå tydligt. Vet att det är svårt att beskriva. Efter några månader/halvår blev motståndet tydligare. Till slut en dag så var det kärvt och hackigt att vrida upp den konstant. Så idag lämnades den in på service och jag valde AD då jag tycker klockan är så otroligt fin. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar och till vilken kostnad detta slutar. Rent allmänt, vad sulel ni vara beredd att betala i service för den om ni hade den i era ägor..? Någon som kanske vet vad en service i Japan kan gå på?
Hade du låtit någon fristående urmakare öppna och titta på den?
Jag hade ett liknande fel på en klocka och då var det skruven för ratchet wheel som satt löst. Skruvade åt den lite och uppdraget fungerade perfekt.
 

Pictor

Audemars
Första GS quartzaren kom 1988.
Här är en jag hade från 1990 (SBGS003):
830gsap.jpg


Om du inte menar Grand Quartz förstås från 70-talet (detta var ju dock inte Grand Seiko).
Några av de jag haft (plus en bonusbild på King Quartzarna). Alla har dock lämnat.

tresgq.jpg


kqgqgroup.jpg


kqgroup.jpg
Det är väl få som rundar Molle på Seiko.
 

Rixard

Cartier
Min 43999 har hyfsat nyss blivit reparerad efter ett trasigt third wheel som turligt nog fanns att köpa på cousinsuk. Jag har även hunnit skaffa ett passande seiko spänne samt ett band i krokodil och dividerar just nu om jag skall putsa eller inte...

Urmakare kvarneberg har stått för servicen som jag var väldigt nöjd med!

1449760738960-1728455706.jpg
 
Topp