• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Seiko samlingstråd

dino

Omega
2-Faktor
Fick nyligen hem min Seiko Sportsmatic 6619-9990.

Någon som vet var man kan få tag på ett "caseback" till denna skönhet? Har letat överallt men är osäker på mått.
Bakdelen är lite sliten annars är den kanonfin!

Seiko 1.jpg
 

Psykel

Patek
Fick nyligen hem min Seiko Sportsmatic 6619-9990.

Någon som vet var man kan få tag på ett "caseback" till denna skönhet? Har letat överallt men är osäker på mått.
Bakdelen är lite sliten annars är den kanonfin!

Seiko 1.jpg
Har den baklock redan, men du vill byta till ett nytt? Det skulle inte jag göra, då förlorar du ju serienumret! Lägg upp en bild på baksidan! Riktigt fin, med GS-style visare!
 

incmo

Omega
IMG_4014.JPG
IMG_4001.JPG

back from the abyss...min seiko 6309-7040 från augusti 1978 har vart hos spencer klein i 7 månader för lite kärlek, ser verkligen ut som den fick det och otroligt bra bemötande från spencer!

för dom som är intresserade så är här en länk till youtube när klockan var hos honom, även mycket text vad som gjorts etc...hoppas det uppskattas

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=ectcuwj4OB0

The watch was interesting. It certainly did live a long working life. I saw evidence of moisture and hazing throughout the movement, on the plate surfaces, on the wheels, etc. As I said originally, someone was inside who was not particularly careful. That person did some things that weren't good which I had to repair. Most significantly they damaged the hairspring for the balance. The staff / pivots on your balance were good so I did not want to have to replace the entire balance if I could avoid it. So I took time and repaired & straightened your original hairspring.
I did do the repair to the lower mainspring arbor port and the upper mainspring arbor bushing. They were worn but nowhere near as worn as others that I have seen. So that was OK.
The movement ring w/ spring is new, as is the stem rest washer. Both things were critical and had to be put into place.
The dial and hands cleaned up beautifully!
The rest of the movement was fine once I did all of this. It is running beautifully as I type this, with flat accuracy, zero beat error, and an amplitude of 248. It is a good watch.

Movement service, Seiko 6309-7049 sn 884059
Full case rebuild, 6309
Repair, lower mainspring arbor port & upper mainspring arbor bushing
stem rest washer
320W34GA00, KVW, crystal
Repair balance hairspring, firm up / repair original insert lume pip
Movement ring w/ spring, Seiko



page1image23888
page1image24048
page1image24208
page1image24368
page1image24528
page1image24688
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
IMG_4014.JPG
IMG_4001.JPG

back from the abyss...min seiko 6309-7040 från augusti 1978 har vart hos spencer klein i 7 månader för lite kärlek, ser verkligen ut som den fick det och otroligt bra bemötande från spencer!

för dom som är intresserade så är här en länk till youtube när klockan var hos honom, även mycket text vad som gjorts etc...hoppas det uppskattas

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=ectcuwj4OB0

The watch was interesting. It certainly did live a long working life. I saw evidence of moisture and hazing throughout the movement, on the plate surfaces, on the wheels, etc. As I said originally, someone was inside who was not particularly careful. That person did some things that weren't good which I had to repair. Most significantly they damaged the hairspring for the balance. The staff / pivots on your balance were good so I did not want to have to replace the entire balance if I could avoid it. So I took time and repaired & straightened your original hairspring.
I did do the repair to the lower mainspring arbor port and the upper mainspring arbor bushing. They were worn but nowhere near as worn as others that I have seen. So that was OK.
The movement ring w/ spring is new, as is the stem rest washer. Both things were critical and had to be put into place.
The dial and hands cleaned up beautifully!
The rest of the movement was fine once I did all of this. It is running beautifully as I type this, with flat accuracy, zero beat error, and an amplitude of 248. It is a good watch.

Movement service, Seiko 6309-7049 sn 884059
Full case rebuild, 6309
Repair, lower mainspring arbor port & upper mainspring arbor bushing
stem rest washer
320W34GA00, KVW, crystal
Repair balance hairspring, firm up / repair original insert lume pip
Movement ring w/ spring, Seiko



page1image23888
page1image24048
page1image24208
page1image24368
page1image24528
page1image24688
Trevligt!! Kul med film Spencer också :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grym trippel! Kompletterar varandra bra dessutom.
Tack, ja det blev en rätt lyckad trippel :)
Utmärkt! 62mas växer tycker jag, snygg på länk var den dessutom! Har de hunnit bli obscent dyra än?
Tack! Ja, länk är nice :) Dagens bild med dagens länkval...

Priserna ökar tydligen i takt med att reissuen närmar sig, så snart kommer denna betraktas som ett riktigt fynd :) http://www.ebay.co.uk/itm/272558965735?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag har precis köpt hem en, den blir bra i väntan på reissuen. :) Har du något tips på länk?
Bra där :) Tror dessa skulle passa hyfsat. Du får borsta ner det, samt eventuellt fila lite på ändlänkarna. Tror de är likadana ändlänkar som jag har på min ovan. Rassligt NOS Seiko ersättningsband från Stelux. Vet inte riktigt vilken modell de egentligen är ämnat för, men de funkar helt ok. Look at this on eBay http://www.ebay.co.uk/itm/371825906111
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor

-JL-

Rolex
2-Faktor
Väcker liv i denna tråden med en gammal häck som precis damp ned.
7025-8070 med en smått fantastisk tavla som gjort Yves Klein grön (blå?) av avund.
Kan inte riktigt bestämma mig om jag kanske tycker att den är lite mycket för mina handleder. Time will tell!

IMG_6268.JPG


IMG_6269.JPG
Vilken tavla! Aldrig sett innan. Ser ut att sitta fint på dina handleder
 
Topp