• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Seiko samlingstråd

jurassicjay

Cartier
B9596806-DFAE-4D31-AAB4-298060B7D0FB.jpg

Äntligen hemma igen! ( https://klocksnack.se/threads/poor-mans-62mas.70270/ )
Fått kärlek av välkänd forumprofil, och tickar igen efter att ha stått stilla i över 20 år.
Riktigt roligt!
Nu börjar jakten på originallänk. Någon som har en att avyttra? ;)
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Det är en klocka jag älskar i teorin, har haft flera, men som aldrig funkar i praktiken.

Förstår vad ni tycker, män en notch/proof/proof Speedtimer med Kanji är nåt helt annat. Har själv en 69a och en 77a, och den senare ligger i lådan för den är tråkig ärligt talat, män 69an med sunbursttavla tycker jag är fantastisk...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_2113.JPG

Hands down den bästa vintage-SEIKOn, 6159(-7001). De tillverkades under 2 år (68-69) och denna är från 1969. 36000 vph-urverk med hack och wind samt quickset. Klockan höll -2/0 spd, hade kanonamplitud och var tät. Tunnare än mm300 vilket gör att de sitter mycket bättre på handleden.

Fick tyvärr ett bud jag inte kunde tacka nej till så nu är den såld och saknad.
 
P1050187.JPG
Var på veteranbilmarknad ... och medans andra blev överlyckliga över en mopedförgasare eller en Saab fälg så gjordes min dag av en Seiko Seahorse från oktober 1965
för 250:- . Satt på ett flexband " Eleganta Fixo-Flex " men det var så skitigt att jag letade upp ett brunt läder så länge :)
17 juvelers urverk 7625 , aut . Nu ska vi se gångreserv och tidshållning. Love Seiko
Christer
 

Feffe

Cartier
Fick nyss hem detta traderaköp. Vad jag förstår är den från -77 eller -87. Riktigt fin tycker jag, men lyckas inte få upp locket till batteriet.... Är rädd att jag skadar det om jag fortsätter pilla :/ Har lyckats vrida det ca 90° men sedan tog det stopp. Någon som har nåt tips? Det som har funkat bäst hittills var en gammal 50-öring.

Edit: Är locket i sin "öppna" position nu? Kan det vara att den är uppskruvad men helt enkelt fastnat...?
HV6d4w7.jpg

GAGlVC4.jpg
 
Senast ändrad:

-JL-

Rolex
2-Faktor
Fick nyss hem detta traderaköp. Vad jag förstår är den från -77 eller -87. Riktigt fin tycker jag, men lyckas inte få upp locket till batteriet.... Är rädd att jag skadar det om jag fortsätter pilla :/ Har lyckats vrida det ca 90° men sedan tog det stopp. Någon som har nåt tips? Det som har funkat bäst hittills var en gammal 50-öring.
HV6d4w7.jpg

GAGlVC4.jpg
Snygg!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fick nyss hem detta traderaköp. Vad jag förstår är den från -77 eller -87. Riktigt fin tycker jag, men lyckas inte få upp locket till batteriet.... Är rädd att jag skadar det om jag fortsätter pilla :/ Har lyckats vrida det ca 90° men sedan tog det stopp. Någon som har nåt tips? Det som har funkat bäst hittills var en gammal 50-öring.

Edit: Är locket i sin "öppna" position nu? Kan det vara att den är uppskruvad men helt enkelt fastnat...?
HV6d4w7.jpg

GAGlVC4.jpg
Spanade också in den. Testa att superlimma fast en mutter på locket så blir det nog enkelt att få upp den.
 

Feffe

Cartier
Se där! Hade inget superlim hemma så jag provade desperat att pilla upp locket med en kniv. Var betydligt enklare än förväntat. Tog ett tag att byta storlek på länken men nu är den typ redo! Ska bara rengöras lite...
wPXyEQ1.jpg

9LwQIEH.jpg
 
Senast ändrad:

Feffe

Cartier
Seikos 70/80-talsquartzare är grymma! Otroliga klockor för inga pengar alls! Skjut till en slant så får du en Grand eller King Quartz.
Ja, det är nästan oförståeligt. Köpte min för ~500 kr och man skulle nästan kunna tro att den endast är några år gammal i det skicket. Det enda jag har emot quartz är att de ibland kan låta rätt högt (tick, tick, tick...) men denna låter mindre än alla mina mekaniska klockor!
 
Topp