• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintagedubbeln!

mofo

Audemars
2-Faktor
20190304_101316.jpg
Olex dubbel...såg lite roligt ut..

Mycket mycket fina klockor :)
 

3rdstone

Omega
Perfecta och Tärnan. Lika och olika på samma gång. Swiss Made-märkta och "rebrandade" för svensk marknad. Perfectan är charmigt märkt av ålder, medan Tärnan är i närmast nyskick, kommer t.o.m. med ett fancy hangtag från svunna tider.

Tog ingen bild på bakboetterna, men lite kul detaljer har de båda allt. Tärnan är märkt "Pansarboett" (så jävla hårdrock), medan Perfectan stoltserar med "Sandviken stål" (vilket påverkade villhöver-aspekten starkt), samt även "Vatten - Stötsäker" på urtavlan. Om jag fattat allt ungefär rätt, exporterade vi alltså Sandviks stål-råvara till urmakare i Schweiz, och sen importerade vi produkter som t.ex. Perfecta för den svenska marknaden? En helt galet vacker tankekedja.

En intressant detalj är storlekarna. Man läser ju diametermåtten i annonserna. När det gäller gamla gynnare likt dessa tänker jag alltid: -"Jaja, de är små, det var de flesta på den tiden". När Tärnan kom hem fick jag en insikt; -"Hoppla, så här jävla små är de alltså i verkligheten." Nu när Perfectan anlände: -"WTF, ännu mindre?!" Jag klagar ofta på mina spinkiga handleder i praktiska urverksammanhang, men med små vänner som dessa på armleden är det nog en fördel rent visuellt.

20191024_162756.jpg
 
Senast ändrad:
Topp