• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

Är det samma sak med de lite äldre (60-tal?) som var lite hårdare, typ bakelit?
Jag tror inte att det har varit något annat grundmaterial än PVC-plast i vinylskivor. Däremot så är det inte enbart PVC i en skiva utan annat tillsätts för att ge skivan justerade egenskaper vad det gäller färg, styvhet, hur den reagerar vid höga temperaturer etc. Tex. fanns det bly i skivor förr.

Jag kan killgissa att tillsatts-materialet har förfinats genom åren för att göra skivor mindre styva men ändå behålla eller förbättra dess ljud återgivning.

En snabb googling hittade denna kemi-relaterade artikel med mer detaljer:

Bantat ned skivsamlingen rejält senaste decenniet.
Mellan ca 2010-2016 åkte jag runt mycket på mässor och sålde/köpte. På den tiden var jag student och kan säga att det inte rymdes mycket annat än skivor i min lilla studentlägenhet. Kändes väldigt befriande när jag bestämde mig för att banta ned till skivor jag bara gillar…

IMG_9755.jpeg
IMG_9756.jpeg
IMG_9757.jpeg

Tillbaka
Topp