• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

IMG_7245.jpeg

Där har du en bra högtalare.

När du ändå tvättar, så passa på och byt innefodral också. Det samlas mycket skit i gamla fodral.
Tänker du på prasselplasten? Den fanns på en skiva, men är nu slängd, de övriga hade bara pappers konvolut. Har torkat av med lite vatten och isopropanol, sen har n vända med ozon.

Apropå tvätt av vinylskivor, äger någon en sådan här (eller liknande) och kan uttala sig om ifall det är något som är värt att investera i ?

IMG_0200.jpeg

Apropå tvätt av vinylskivor, äger någon en sådan här (eller liknande) och kan uttala sig om ifall det är något som är värt att investera i ?

IMG_0200.jpeg

Just den för ett jävla liv. Det finns tystare, men dyra. Den ska dessutom hysas någonstans. Sedan "måste" du ju investera i tillverkarens svindyra hokuspokusvätskor, vilka säkert bara innehåller dest.vatten blandat med Isopropanol.

Bättre att göra som Empa. Frågan är om man ens behöver dest.vatten. Möjligen om ens kranvatten är mycket kalkrikt.

Just den för ett jävla liv. Det finns tystare, men dyra. Den ska dessutom hysas någonstans. Sedan "måste" du ju investera i tillverkarens svindyra hokuspokusvätskor, vilka säkert bara innehåller dest.vatten blandat med Isopropanol.

Bättre att göra som Empa. Frågan är om man ens behöver dest.vatten. Möjligen om ens kranvatten är mycket kalkrikt.
Tack !

Kör en blandning av isopropanol, destillerat vatten och några droppar spolglans. Torkar av med destillerat vatten sen. Vet inte om det är rätt eller fel, men funkar bra för mig.
Någon mekanisk borstning, eller är det bara spray som gäller? (Har aldrig tvättat skivor annat än att torka bort spilld öl :D )

Någon mekanisk borstning, eller är det bara spray som gäller? (Har aldrig tvättat skivor annat än att torka bort spilld öl :D )

Använd en mjuk duk som inte luddar av sig. För den i spårriktningen inte tvärs över. En borste når aldrig ned i spårbotten.

Det sliter inte mer än vad din pickup gör, snarare mindre. Spola av sedan.

Ja en luddfri mikrofiberduk och drar runt längs med spåren så att säga.
Madonna skivan var riktigt knastrig innan tvätt och blev helt ok efter så värt att testa på knastriga skivor 😊
Du kan säkert köra med kranvatten om du har låg kalkhalt. Är mest om det blir kalkavlagringar, jag torkar med mikrofiberduk direkt efter så går säkert bra med kranvatten när jag tänker efter.

Ja en luddfri mikrofiberduk och drar runt längs med spåren så att säga.
Madonna skivan var riktigt knastrig innan tvätt och blev helt ok efter så värt att testa på knastriga skivor 😊
Du kan säkert köra med kranvatten om du har låg kalkhalt. Är mest om det blir kalkavlagringar, jag torkar med mikrofiberduk direkt efter så går säkert bra med kranvatten när jag tänker efter.
Nice. Skall prova när någon knastrig rackare dyker upp bland de senaste veckornas inköp.

Tillbaka
Topp