• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

Lite black keys…..
IMG_3935.jpeg

Vad är det för något? Kul förresten att du börjat spela vinyl.
En tolvtummare, Thieves Like Us med New Order. Från 84 har jag för mig.

På 90-talet var jag en inbiten samlare och hade det mesta av New Order - typ 8 olika pressningar av samma album och annat galet. Sålde av det mesta och köpte min första finklocka :)
Det kommer säkert mer New Order i den här tråden…

Jag är ganska svag för färgad vinyl märker jag. Det är ju kul.

Back in the days var det ganska ovanligt och dyrt - förutom billiga bootleg-bildskivor.

1000023437.jpg
Ett tag hörde jag hifi-folk som sa att färgade skivor hade sämre ljudkvalite. Vet inte om det stämmer? Nu blev jag sugen på att spela min rosa skiva av Aretha Franklin.

Tjena! Har ni några tips för en okej och ganska billig skivspelare som skulle passa en nybörjare? Vad är värt att köpa för att testa det här med vinyl?

Bra tips. Vad kör ni för högtalare? Jag tänker att det måste vara mer värt att lägga pengar på högtalare snarare än själva skivspelaren i början?
Om du inte har en nål och skivspelare som kan ta upp allt som finns på skivan, kan inte någon högtalare få ut det till dina öron, hjärta och intellekt. Sen behöver man inte ha det bästa för att nås av upplevelsen. Sen är det nästa problem, att olika typer av musik behöver olika utrustning för att komma ut. Jag har t ex två olika ljudsystem, ett från tidigt 1980-tal med stora basar för disco och en modernare med focalhögtalare som är mer stringenta och passar bättre för t ex klassisk musik.

Om du inte har en nål och skivspelare som kan ta upp allt som finns på skivan, kan inte någon högtalare få ut det till dina öron, hjärta och intellekt. Sen behöver man inte ha det bästa för att nås av upplevelsen. Sen är det nästa problem, att olika typer av musik behöver olika utrustning för att komma ut. Jag har t ex två olika ljudsystem, ett från tidigt 1980-tal med stora basar för disco och en modernare med focalhögtalare som är mer stringenta och passar bättre för t ex klassisk musik.
Wow okej.

Som nybörjare tror jag inte att jag kommer skaffa två system men mycket bra input! Det jag tar med mig är väll att jag ska försöka balansera spelare och högtalare. Stort tack!

Tillbaka
Topp