Nix. Ambivalent nog så en ny Argon, men vintage förstärkare, cd etc från NAD. På resa och ingen koll på modellbeteckningarNice! Vad kör du för skivspelare? Också vintage gissar jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nix. Ambivalent nog så en ny Argon, men vintage förstärkare, cd etc från NAD. På resa och ingen koll på modellbeteckningarNice! Vad kör du för skivspelare? Också vintage gissar jag.
Har ingen aning. Hifi-bekanta brukar säga en massa saker om hur fantastiskt vissa saker är även om jag inte hör någon skillnad. Men jag var var DJ en gång i tiden och man skall inte lita på min tinnitus.Ett tag hörde jag hifi-folk som sa att färgade skivor hade sämre ljudkvalite. Vet inte om det stämmer? Nu blev jag sugen på att spela min rosa skiva av Aretha Franklin.
Jag kan inte säga att jag hör någon skillnad. Däremot känner jag skillnad mellan äldre vinylskivor och nyare. De äldre känns mer som bakelit. De äldre är styvare än nyare så någon skillnad i materialet är det, frågan är vad? Man har varit på några hifi-mässor så visst är hifi en speciell kultur. Alla hörde skillnader som jag helt missadeHar ingen aning. Hifi-bekanta brukar säga en massa saker om hur fantastiskt vissa saker är även om jag inte hör någon skillnad. Men jag var var DJ en gång i tiden och man skall inte lita på min tinnitus.
En killgissning är att materialet ("vinyl") har utvecklats under årens gång och eventuell kvalitetsskillnad numera är utraderad.
Bra tips! Tyvärr bor jag i England men det finns ju blocket liknande tjänster även här. Jag kollar lite på audio technica men vi får se vad det blir.Jag har gått på begagnat rakt igenom, man kan nörda ner sig duktigt i detta. Blev nästan överväldigande när jag började leta speciellt att googla modeller osv.
Bor du i Stockholm är referens Audio bra att ha och göra med! Vill man komma undan lite billigare dyker det upp massor på blocket, snabb googling med hyfsade recensioner kommer man långt på enligt migenkelt sätt att testa sig fram också!
RIAA-steg för omkring 2-3k? Nytt eller begagnat spelar ingen roll. Kör högnivå-MC så inga krav på impedans/kapacitans-inställningar. Kollade på ett Acoustic Signature Tango som Rehifi hade men var för långsam så det rök tyvärr.![]()
www.audiosciencereview.com
Snabblyssnade på Spotify! Jäklar vilken trevlig orkester. Helt missat.![]()
Vilken comeback, sanslöst bra platta![]()
Ja, varför inte kassettband och stenkakor? Det viktiga är väl musiken, inte mediat?Vinyltråd?
Kul med lite HiFiarkeologi.
Varför inte kassettband också?
Gräver vi längre ned så hittar vi stenkskor, vaxrulle och diverse stålmatriser. Typ speldosor.
Jodå, det håller jag absolut med om. Jag har själv massor av bandade radioprogram på både rull, och kassett. Det var den teknik som gällde på den tiden.Ja, varför inte kassettband och stenkakor? Det viktiga är väl musiken, inte mediat?
Har band lika lång livslängd som vinyl? Jag har min kassettbandspelare kvar men jag ser aldrig att det säljs något, inte som vinyl. Stenkakor är kul, men få lever som lyssnade på stenkakor, sen vet jag inte om det finns 78-varvare att få tag i?Jodå, det håller jag absolut med om. Jag har själv massor av bandade radioprogram på både rull, och kassett. Det var den teknik som gällde på den tiden.
Jodå, det säljs bra, nytillverkade skivspelare som klarar 78 rpm. Det krävs en annan typ av pickup bara, men dessa säljs också.Har band lika lång livslängd som vinyl? Jag har min kassettbandspelare kvar men jag ser aldrig att det säljs något, inte som vinyl. Stenkakor är kul, men få lever som lyssnade på stenkakor, sen vet jag inte om det finns 78-varvare att få tag i?
www.nme.com
Jodå, det säljs bra, nytillverkade skivspelare som klarar 78 rpm. Det krävs en annan typ av pickup bara, men dessa säljs också.
Kassetter släpps också fortfarande. Taylor Swifts senaste på kassett finns på Bengans för 239:-
![]()
Cassette tape sales at 20-year high
Sales of cassette tapes have reached their highest level in 20 years, according to new research by the British Phonographic Industry (BPI).www.nme.com
Där ser man, mer än jag visste. Det är dags att gå ut lite på nya platser så man lär.Jodå, det säljs bra, nytillverkade skivspelare som klarar 78 rpm. Det krävs en annan typ av pickup bara, men dessa säljs också.
Kassetter släpps också fortfarande. Taylor Swifts senaste på kassett finns på Bengans för 239:-
![]()
Cassette tape sales at 20-year high
Sales of cassette tapes have reached their highest level in 20 years, according to new research by the British Phonographic Industry (BPI).www.nme.com
Det går ju bevisligen att sälja en liten grön, rektangulär förvaringspåse i ett sammetsliknande material som det står Rolex på för samma peng, så varför inte? Inte är väl vi klocknördar "mindre vetande"?Ja, världen är helt sjuk. Ett inspelat kassettband för 239:-.
Går detta verkligen att sälja?
Ja, förmodligen till någon mindre vetande.
Det går ju bevisligen att sälja en liten grön, rektangulär förvaringspåse i ett sammetsliknande material som det står Rolex på för samma peng, så varför inte? Inte är väl vi klocknördar "mindre vetande"?![]()
Nej, inte progg. Franska Gojira - MagmaVad är det för platta? Osar proggigt..
/J