• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

Jag har gått på begagnat rakt igenom, man kan nörda ner sig duktigt i detta. Blev nästan överväldigande när jag började leta speciellt att googla modeller osv.
Bor du i Stockholm är referens Audio bra att ha och göra med! Vill man komma undan lite billigare dyker det upp massor på blocket, snabb googling med hyfsade recensioner kommer man långt på enligt mig:) enkelt sätt att testa sig fram också!

IMG_7243.jpeg

Ett tag hörde jag hifi-folk som sa att färgade skivor hade sämre ljudkvalite. Vet inte om det stämmer? Nu blev jag sugen på att spela min rosa skiva av Aretha Franklin.
Har ingen aning. Hifi-bekanta brukar säga en massa saker om hur fantastiskt vissa saker är även om jag inte hör någon skillnad. Men jag var var DJ en gång i tiden och man skall inte lita på min tinnitus.

En killgissning är att materialet ("vinyl") har utvecklats under årens gång och eventuell kvalitetsskillnad numera är utraderad.

Har ingen aning. Hifi-bekanta brukar säga en massa saker om hur fantastiskt vissa saker är även om jag inte hör någon skillnad. Men jag var var DJ en gång i tiden och man skall inte lita på min tinnitus.

En killgissning är att materialet ("vinyl") har utvecklats under årens gång och eventuell kvalitetsskillnad numera är utraderad.
Jag kan inte säga att jag hör någon skillnad. Däremot känner jag skillnad mellan äldre vinylskivor och nyare. De äldre känns mer som bakelit. De äldre är styvare än nyare så någon skillnad i materialet är det, frågan är vad? Man har varit på några hifi-mässor så visst är hifi en speciell kultur. Alla hörde skillnader som jag helt missade ☺️. Inte kul med tinnitus. Jag var ändå med på det glada 70- och 80-talet när högtalarna var större än mig och gogo-dansöserna stod uppe på högtalarna med basljud som kändes i både bröstkorg och öron, men ta i trä, än verkar jag ha klarat mig.

Jag har gått på begagnat rakt igenom, man kan nörda ner sig duktigt i detta. Blev nästan överväldigande när jag började leta speciellt att googla modeller osv.
Bor du i Stockholm är referens Audio bra att ha och göra med! Vill man komma undan lite billigare dyker det upp massor på blocket, snabb googling med hyfsade recensioner kommer man långt på enligt mig:) enkelt sätt att testa sig fram också!
Bra tips! Tyvärr bor jag i England men det finns ju blocket liknande tjänster även här. Jag kollar lite på audio technica men vi får se vad det blir.

RIAA-steg för omkring 2-3k? Nytt eller begagnat spelar ingen roll. Kör högnivå-MC så inga krav på impedans/kapacitans-inställningar. Kollade på ett Acoustic Signature Tango som Rehifi hade men var för långsam så det rök tyvärr. :(

RIAA-steg för omkring 2-3k? Nytt eller begagnat spelar ingen roll. Kör högnivå-MC så inga krav på impedans/kapacitans-inställningar. Kollade på ett Acoustic Signature Tango som Rehifi hade men var för långsam så det rök tyvärr. :(

Till och med en femhundring under budget.

Vinyltråd?
Kul med lite HiFiarkeologi.
Varför inte kassettband också?
Gräver vi längre ned så hittar vi stenkskor, vaxrulle och diverse stålmatriser. Typ speldosor.

Jodå, det håller jag absolut med om. Jag har själv massor av bandade radioprogram på både rull, och kassett. Det var den teknik som gällde på den tiden.
Har band lika lång livslängd som vinyl? Jag har min kassettbandspelare kvar men jag ser aldrig att det säljs något, inte som vinyl. Stenkakor är kul, men få lever som lyssnade på stenkakor, sen vet jag inte om det finns 78-varvare att få tag i?

Har band lika lång livslängd som vinyl? Jag har min kassettbandspelare kvar men jag ser aldrig att det säljs något, inte som vinyl. Stenkakor är kul, men få lever som lyssnade på stenkakor, sen vet jag inte om det finns 78-varvare att få tag i?
Jodå, det säljs bra, nytillverkade skivspelare som klarar 78 rpm. Det krävs en annan typ av pickup bara, men dessa säljs också.

Kassetter släpps också fortfarande. Taylor Swifts senaste på kassett finns på Bengans för 239:-

Nej band åldras. Magnetskiktet ger avtryck på nästa varv med tiden. Fel förvarade bakar band ihop sig.

Vinyl åldras inte, så länge du inte spelar fonogrammet. Då slits det ned mer och mer för varje avlyssning. Den mekaniska kontakten via pickupen sliter ned skivspåret.

78-varvare finns att få tag genom auktioner, samlare o dyl. Många skivspelare har fortfarande hastigheten 78.

Dessa plattor var tillverkade av shellack. Ett hårt material, inte helt lämpligt för dagens pickuper.
Dynamikomfånget var synnerligen begränsat.
Det svenska skivbolaget Sonora hade en gedigen utgivning av stenkakor.

Ibland säljs det hela samlingar av stenkakor.
Är man intresserad av detta media så kan man hitta. Det kan absolut vara kul.

Jodå, det säljs bra, nytillverkade skivspelare som klarar 78 rpm. Det krävs en annan typ av pickup bara, men dessa säljs också.

Kassetter släpps också fortfarande. Taylor Swifts senaste på kassett finns på Bengans för 239:-

Ja, världen är helt sjuk. Ett inspelat kassettband för 239:-.
Går detta verkligen att sälja?
Ja, förmodligen till någon mindre vetande.

Där ser man, mer än jag visste. Det är dags att gå ut lite på nya platser så man lär.

Ja, världen är helt sjuk. Ett inspelat kassettband för 239:-.
Går detta verkligen att sälja?
Ja, förmodligen till någon mindre vetande.
Det går ju bevisligen att sälja en liten grön, rektangulär förvaringspåse i ett sammetsliknande material som det står Rolex på för samma peng, så varför inte? Inte är väl vi klocknördar "mindre vetande"? ;)

Tillbaka
Topp