Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Konisk till elliptisk nål?Lite pyssel såhär på onsdagskvällen.
Före:
![]()
Efter:
![]()
Premiärkör med favvoskivan!
![]()
Vilken sjuk skillnad det blev ändå! Tyckte ju att originalnålen lät bra, liksom… Och sen vet ju alla att färgklickar får saker att låta bättre också!
Stämmer fint! Ett riktigt lyft för en rätt liten slant och 10 min arbete.Konisk till elliptisk nål?
Jg köpte en elliptisk nål till min för några år sedan. Jag minns att det skrev om att det är viktigare än med en konisk nål att det spåras exakt, annars "skrapar" nål ur spåret. Jag försöker titta så det ser bra ut. Hur gör du? Har du använt några mätinstrument? Jag börjar bli lite orolig att min okulärbesiktning inte räcker till.Stämmer fint! Ett riktigt lyft för en rätt liten slant och 10 min arbete.
Håller du dig inom spannet för nåltryck som gäller för din pickup så tror jag inte att slitaget skiljer nämnvärt mellan en konisk eller elliptisk nål. Däremot minska distorsionen om pickupen är rätt monterad. Googla på "protractor record player" så hittar du mätinstrument som du kan skriva ut på en vanlig skrivare och använda för att montera pickupen rätt.Jg köpte en elliptisk nål till min för några år sedan. Jag minns att det skrev om att det är viktigare än med en konisk nål att det spåras exakt, annars "skrapar" nål ur spåret. Jag försöker titta så det ser bra ut. Hur gör du? Har du använt några mätinstrument? Jag börjar bli lite orolig att min okulärbesiktning inte räcker till.
Stort tack! Jag hoppas på att få återkomma för att berätta att det såg bra ut. Jag måste kolla ordentligt igen på min pickup för jag har reagerat på att den saknar justeringsmöjligheter.Håller du dig inom spannet för nåltryck som gäller för din pickup så tror jag inte att slitaget skiljer nämnvärt mellan en konisk eller elliptisk nål. Däremot minska distorsionen om pickupen är rätt monterad. Googla på "protractor record player" så hittar du mätinstrument som du kan skriva ut på en vanlig skrivare och använda för att montera pickupen rätt.
Jag ställde in 2g enligt manualen för min spelare. Med nålvåg mätte jag upp exakt 2,00g, så min okulärbesiktning blev rätt bra ändå!Jg köpte en elliptisk nål till min för några år sedan. Jag minns att det skrev om att det är viktigare än med en konisk nål att det spåras exakt, annars "skrapar" nål ur spåret. Jag försöker titta så det ser bra ut. Hur gör du? Har du använt några mätinstrument? Jag börjar bli lite orolig att min okulärbesiktning inte räcker till.
Tack, bara för det kom jag på att jag redan har en nålvåg. Min verkar ha en fast inställning på 1,35 gram. Det låter lite lite?Jag ställde in 2g enligt manualen för min spelare. Med nålvåg mätte jag upp exakt 2,00g, så min okulärbesiktning blev rätt bra ändå!
Beställde hem denna tillsammans med nål och skal, kanske kan vara värt att handla:
![]()
Jag är ingen expert, så kan inte uttala mig kring vad som är optimalt. Men skulle ju annars killgissa på att din nål inte sliter på skivorna på samma sätt som min kanske gör, men är känsligare för vibrationer osv?Tack, bara för det kom jag på att jag redan har en nålvåg. Min verkar ha en fast inställning på 1,35 gram. Det låter lite lite?
Den här nålvågen, om jag minns korrekt, köptes på svalanders.
![]()
![]()
Ah, du har en skivspelare med T4P-pickup! Då behöver du inte nån protractor, du kan inte justera nåt. Lyssna och var glad tills det börjar låta dåligt (några hundra timmars lyssning med en elliptisk nål), och då byter du nål om en rengöring inte räcker.Tack, bara för det kom jag på att jag redan har en nålvåg. Min verkar ha en fast inställning på 1,35 gram. Det låter lite lite?
Den här nålvågen, om jag minns korrekt, köptes på svalanders.
![]()
![]()
Tack för goda råd. Än så länge låter det bra men det är några år sedan jag köpte nålen. Kanske är dags? Jag ska lyssna noggrant.Ah, du har en skivspelare med T4P-pickup! Då behöver du inte nån protractor, du kan inte justera nåt. Lyssna och var glad tills det börjar låta dåligt (några hundra timmars lyssning med en elliptisk nål), och då byter du nål om en rengöring inte räcker.
Det är svårt att märka av långsam och gradvis förändring utan att ha en referens att utgå ifrån tycker jag.Tack för goda råd. Än så länge låter det bra men det är några år sedan jag köpte nålen. Kanske är dags? Jag ska lyssna noggrant.
Ja, jag vet. Jag är hopplös på sånt. Jag skulle kunna vara krass och fråga mig självDet är svårt att märka av långsam och gradvis förändring utan att ha en referens att utgå ifrån tycker jag.
Det där värmer Nässjö-hjärtat!