• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Visa upp era hemmabyggda klockor

Skx i titan
IMG_2321.jpeg

Crystal times boett, baklock och krona
Nh36
Oem chapter, tavla, glas, vridning och länk
Eftermarknads visare
IMG_2349.jpeg

Bilagor

• IMG_2352.jpeg
    IMG_2352.jpeg
    382 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Crystal times boett, baklock och krona
Nh36
Oem chapter, tavla, vridning och länk
Eftermarknads visare
IMG_2349.jpeg

Snyggt! Sådär skulle Seiko gjort 011 från början utan gulddetaljerna som bara kladdar till det. Vad kör du för glas? Ser ut som platt med fasad kant? Lirar bättre med stuket än tophat tycker jag.

Byggde något liknande 2021:

20210411_105058.jpg

20210411_104718.jpg

20210411_105806.jpg

Edit: dessa bilder var nog postade i seikomodtråden tidigare men blev raderade i den stora utrensningen av klockor med AM-boetter etc.

Senast ändrad:
Snyggt! Sådär skulle Seiko gjort 011 från början utan gulddetaljerna som bara kladdar till det. Vad kör du för glas? Ser ut som platt med fasad kant? Lirar bättre med stuket än tophat tycker jag.

Byggde något liknande 2021:

20210411_105058.jpg

20210411_104718.jpg

20210411_105806.jpg
Original Hardlex. Man ser mer av tavlan med platt glas. Föredrar de mer än tophat på de bygget.

Här är en av klockorna jag byggde tidigt i våras. Jag fick syn på en Blaken Submariner Date "Lucky Red", vilket blev inspirationen till detta bygge. Jag köpte urverk Nh35, submariner case, röd urtavla och röd bezel ring, samt silverfärgare Mercedes-visare som jag satte ihop. Jag har också fått en logo specialtillverkade som sitter på. Jag köpte senare röda visare som sitter på nu för omväxlings skull. Armbandet är 5-länks vilket jag tycker passar bra. En äkta Brok Sub Red.
IMG_20240701_111247.jpg
Riktigt fin röd nyans 😃

Ofrei_23.jpg

Ofrei_15.jpg

Ofrei_22.jpg
Ofrei_20.jpg

Mitt hemmabygge (ETA 2836-2) med delar från Ofrei – tredje gången gillt!

För ett antal år sen, när jag fortfarande var ganska ny inom service och reparation, köpte jag en påse med klockdelar på Tradera för ungefär 300 kronor. I påsen låg ett komplett men stendött ETA 2836-2-verk. Det verket har nu äntligen fått nytt liv i klockan ni ser på bilderna.

Boett, tavla och visare kommer från Ofrei.com (USA), medan armbandet är från annan källa. Totalkostnad? Cirka 200 dollar – varav hälften försvann i frakt, tull och moms. Ändå värt det, tycker jag. Hade jag bott i USA hade det varit ett riktigt kap.

Första försöket – svart sörja på gånghaken​

När jag plockade isär verket första gången såg jag direkt problemet: svart, klibbig sörja på gånghakens impulsytor. Jag visste inte vad det var då, men idag tror jag att det var epilame som åldrats eller degraderats. Jag kämpade för att rengöra den men gav upp och köpte en ny gånghake. Ändå gick verket dåligt.

Andra försöket – inget uppenbart fel​

Några år senare, med mer erfarenhet, tog jag isär allt igen. Inga tydliga fel. Jag servade hela verket, justerade sid- och längdspel så noggrant jag kunde. Men det hjälpte inte – fortfarande oregelbunden gång.

Tredje gången gillt – mikrorost!​

För ett par månader sen gjorde jag ett sista försök. Och den här gången hittade jag boven: mikroskopisk rost och oxidation på nästan alla pivoter – knappt synligt ens i 40x förstoring. Fram med Jacot-verktyget! Efter polering av pivoterna gick verket som nytt.

Det här var inte första gången Jacot-verktyget räddat ett urverk för mig. Verktyget kräver både pengar och inlärning, men det har varit värt varenda krona och sekund. Det som gjorde skillnad för mig var när en mycket erfaren schweizisk urmakare (Stewart Lesemann) visade hur man håller ett polérstål på ett säkert, enkelt och effektivt sätt. Det var så inspirerande att gjorde en video om det för den som är nyfiken.

Om boetten – varför inte eBay?​

Man kan ju undra varför jag köpte boetten från Ofrei och inte från eBay, där kinesiska "stainless steel"-boetter kostar under 500 spänn. Svaret är enkelt: de är skräp. Jag har testat tre olika, och alla hade problem – från rost (!) och nickelutslag (jag är allergisk), till att verken satt snett och gängorna var under all kritik. Aldrig mer.

Var Ofreis boett är tillverkad vet jag inte. Förmodligen i Kina den också. Men till skillnad från eBay-boetterna känns den här genomtänkt: snyggt polerad, symmetrisk, baklocket går på som smör, och alla delar passar perfekt. Inte Rolex-kvalitet – men absolut godkänt.

Jag blev så nöjd med resultatet att jag kände att jag måste dela med mig. Hoppas att det kan inspirera någon annan som också gillar att bygga ihop sina egna klockor från delar!

Tillbaka
Topp