• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visnings/skylt-examplar och butiksförsäljning

watchxor

Omega
Jag är helt ny på det här med köp av mekaniska klockor, så det här är kanske en självklar grej för er med lite erfarenhet.

Efter och ha sett och läst mycket om Nomos så hade jag bestämt för att titta på dem i verkligheten och kanske till och med köpa en. Kollade upp AD i Stockholm för Nomos och gav mig iväg till Franks Ur. Jag bad om att få kolla på den modell jag intresserad av, de plockade fram modellen ur ett skåp i butiken och jag provade den en stund. Vi diskuterade pris och beställning av längre band, då det som ingick var för litet för min handled.

Vi kom överens om pris, handpenning, leverans av band och damen som assisterande mig började packa det exemplar som jag provat i butiken. Jag blev lite förvånad över det, då jag antog att när man köper saker i denna prisklass, att jag skulle få ett nytt exemplar. Damen som jag hjälpt tyckte inte alls detta var något konstigt och jag släppte det hela då inte har någon erfarenhet om hur det brukar fungera.

Är jag helt fel ute och detta är det gängse praxis, eller ska jag försöka få ner priset på klockan, alternativt be dem beställa hem en ny?
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Ber du butiken du handlar skjortor ifrån att plocka fram en ny från lagret när du har provat ut vilken storlek som passar?

Skämt o sida, det är nog så det fungerar..
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Det är så det funkar för klockor i övre prisklassen också. Du köper den du provat. Inga konstigheter enligt mig.
 

Apansson

Torpare
Kunder som inte vill köpa "skyltex" är de värsta... Ofta säljer man det som hänger framme och plockar sedan fram nytt. Hittar man en brist på objektet i fråga är det självklart en diskussionsfråga om pris. :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag förstår dig dock, oftast är ju plasten borttagen och upplevelsen av att avplasta sin egen klocka är pretty fucking awesome. Men så ser det ju såklart ut när man köper i butik och annat kan det inte vara, det är populära klockor och inget som lagerförs i mängd.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Du skriver att ni kom överens om pris @jbripley.
Gjorde ni det alltså innan det stod klart för dig att det var just skyltexemplaret du skulle få ?
Isåntfall tycker jag det var fult gjort av försäljaren, om du inte av denne fick rabatt d.v.s
 

watchxor

Omega
Du skriver att ni kom överens om pris @jbripley.
Gjorde ni det alltså innan det stod klart för dig att det var just skyltexemplaret du skulle få ?
Isåntfall tycker jag det var fult gjort av försäljaren, om du inte av denne fick rabatt d.v.s
Ja, priset bestämdes innan det var klart om skyltex. Det var under listpriset, men det fick jag även som förslag på en modell som de inte ens hade i lager än, så vet inte om det var inräknat på nåt vis.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ja, priset bestämdes innan det var klart om skyltex. Det var under listpriset, men det fick jag även som förslag på en modell som de inte ens hade i lager än, så vet inte om det var inräknat på nåt vis.
Ja ok, jag tycker som sagt att försäljaren skulle ha lagt alla kort på bordet innan prissättningen avklarades.
 

watchxor

Omega
Nä visst, jag raljerade lite. Personligen förstår jag dock TS fråga. Jag är lite anal med mina grejer och vill helst ha nytt/orört om jag pröjsar fullpris (vilket jag också fick vid senaste köp hos AD).
Bra att veta att man inte är den enda :) Känns ärligt talat som en anledning av köpa över nätet för mig, istället för AD.
 

Edin

Panerai
Ni som nu raljerar över att om man köper en klocka för xx antal tusen så ska de inte berörda av massa personer, hur tänker ni vid allt annat ni köper?
Tycker på ett sätt som @Apansson samtidigt som jag är en sådan person. Dock är jag alltid rak och ärlig om detta och säger detta vid första kontakt då intention att fullfölja köp finns och det har aldrig varit något problem hittills mer än att man ofta får vänta ett tag istället för att få med sig varan hem på en gång om den nu inte finns i lager. Har man tur har de som sagt fler av samma vara i lager och då är det inget problem.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Köper man nytt skall det vara nytt och oanvänt tycker jag, för mig gäller det varor som elektronik, klockor, skor, möbler etc. Köper aldrig skorna om det är det sista exet varav den ena står framme om jag inte får en bra rabatt. Sen vad som är praxis struntar jag i då hela känslan för mig med nyköp är att produkterna skall vara just det: nya och oanvända. Det är en känsla att dra av klockan alla dess plaster och att inte kunna hitta en enda microrepa. Mjuka kläder som jackor, jeans etc är en av få saker jag har överseende med.
 

watchxor

Omega
Ni som nu raljerar över att om man köper en klocka för xx antal tusen så ska de inte berörda av massa personer, hur tänker ni vid allt annat ni köper?
Tycker på ett sätt som @Apansson samtidigt som jag är en sådan person. Dock är jag alltid rak och ärlig om detta och säger detta vid första kontakt då intention att fullfölja köp finns och det har aldrig varit något problem hittills mer än att man ofta får vänta ett tag istället för att få med sig varan hem på en gång om den nu inte finns i lager. Har man tur har de som sagt fler av samma vara i lager och då är det inget problem.
Jag är ju i ny i klock-sammanhanget, men i vilken annan branch behöver jag som kund be om att få en ny vara istället för att det bara antas vara fallet?
 

David

Bödeln
Visst är det generellt så det fungerar, så det är ingenting konstigt med det.

Personligen skulle jag ändå aldrig köpa en ny klocka av AD om jag inte får plasta av den själv.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Kunder som inte vill köpa "skyltex" är de värsta... Ofta säljer man det som hänger framme och plockar sedan fram nytt. Hittar man en brist på objektet i fråga är det självklart en diskussionsfråga om pris. :)

Ha! Du beskriver mig :D
Åtminstånde vad gäller klockor. Och skor när jag tänker efter.
Men jag är helt öppen med det inför en affär och säger att jag gärna väntar på en leverans om de inte har en orörd på lager.
Som flera andra säger så är det en skön känsla att plasta av en helt ny klocka som ingen annan har fingrat på.

Men jag har förstått att det är så det ofta fungerar så inget fel vid OP's köp.
Fin klocka, får gratulera :)
 

Hugii

Audemars
Kunder som inte vill köpa "skyltex" är de värsta... Ofta säljer man det som hänger framme och plockar sedan fram nytt. Hittar man en brist på objektet i fråga är det självklart en diskussionsfråga om pris. :)
Ska bli intressant att höra ditt resonemang när du ska köpa din första nya bil ;) .... "..här, varsågoda, den har bara stått framme i 3 månader som testbil, men Den är ny annars!" :)
 
Topp