• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visnings/skylt-examplar och butiksförsäljning

Calfen

Panerai
Det är inte så bara, sugen på att sälja Dwellern?
:rolleyes:

Haha får se ska försöka "tratta" ner mina klockmål för 2016 snart :D

Diskussionen i sig är rätt svår och känns mera som en individ fråga om plasten är viktig eller ej. Mitt uttalande var mera en synvinkel för dem som hävdade att ett gammalt skylt ex var exakt lika bra som en nyplastad klocka direkt från fabriken. Själv bryr jag mig inte nämnvärt utan tex uppskattar samtalet mera med säljaren :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det vill jag inte ha om backen möjligen stått i solljus någon gång under fraktkedjan. Läsk är ljuskänsligt och kan bli dåligt i kontakt med för mycket ljus. Kan de garantera att den förvarats svalt och mörkt hela vägen utan kontakt med solljus kan jag tänka mig en back fruktsoda till.
Det är väl bara att sätta på sig ett par solbrillor och gilla läget alternativt att be om att få tomglas!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tillverkare inom andra branscher säljer demoexemplaren billigare till butikerna som då dels har råd att ta in dem och dels kan sälja dem utan att förlora så mycket pengar.
 

Tunan

Omega
När jag köpte ny klocka hos nymans sist så hade jag fått ett pris på klockan sen frågade säljaren om jag ville köpa skyltexemplaret till ett billigare pris ,tackade dock nej då prisskillnaden var för liten enligt mitt tycke. Tillhör dem som tycker att halva grejen med nytt är att ta av skyddsplasten och veta att grejerna är helt orörda :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag hittade för övrigt till min förtjusning en plastremsa på min klocka idag som jag inte sett förut och glömt att dra bort :)
 

watchxor

Omega
Innan jag gav mig in att köpa mekaniska klockor så kändes det som återförsäljare av dessa var fast på fel sida sekelskiftet. Jag kan inte säga att min upplevelse med Franks Ur har ändrat min åsikt i den frågan.

Jag var in idag över lunchen för att höra om att det var möjligt att beställa hem en ny klocka istället för visningsexemplaret. Visst, det gick utmärkt, men jag måste betala det nya listpriset (från 1 feb), som visade sig vara 5% högre än vad Nomos tar från sin egen internataffär. Det fanns inget utrymme att ändra det priset, inte ens för att matcha Nomos egna pris.

Jag frågade då om jag kunde få tillbaks min handpenning för att gå någon annanstans och köpa klockan istället. Det gick inte heller för sig, då jag beställt till ett annat band (som kostade 10% av handpenningen och jag antar att de lätt kan sälja till nån annan kund i framtid istället).

Nä, några framtida affärer med Franks Ur efter jag kan plocka ut denna klocka blir det inte.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Innan jag gav mig in att köpa mekaniska klockor så kändes det som återförsäljare av dessa var fast på fel sida sekelskiftet. Jag kan inte säga att min upplevelse med Franks Ur har ändrat min åsikt i den frågan.

Jag var in idag över lunchen för att höra om att det var möjligt att beställa hem en ny klocka istället för visningsexemplaret. Visst, det gick utmärkt, men jag måste betala det nya listpriset (från 1 feb), som visade sig vara 5% högre än vad Nomos tar från sin egen internataffär. Det fanns inget utrymme att ändra det priset, inte ens för att matcha Nomos egna pris.

Jag frågade då om jag kunde få tillbaks min handpenning för att gå någon annanstans och köpa klockan istället. Det gick inte heller för sig, då jag beställt till ett annat band (som kostade 10% av handpenningen och jag antar att de lätt kan sälja till nån annan kund i framtid istället).

Nä, några framtida affärer med Franks Ur efter jag kan plocka ut denna klocka blir det inte.
Öh...
I så fall kan du betala för bandet. Står det på kvittot att det inte är något öppet köp?
 

jurassicjay

Cartier
Gitarrer brukar generellt säljas som butikshängda till nypris, och där kan man snacka om att dom blivit rejält pillade på av kunder. Det är sällan dyrare modeller lagerförs där, utan det som finns framme i butiken är det som finns. Dock var mina senaste köp där beställningar i butik, så fick helt ouppackade exemplar när dom väl dök upp efter ett par veckor.

This is true. Lite OT kanske, men när jag köpte min senaste gura började de knappa in demoexet i kassan, och jag bromsade och sade att jag ville ha en ny som garanterat inga chipsfingrar varit på. Fick svaret att detta var enda exet de hade och att de kunde skicka med ett paket nya strängar om det var så. Sedan sade de även (som ju förvisso är helt sant vad gäller gitarrer, dock inte klockor) att de faktiskt blir bättre av att spelas. Hur som helst ville jag ha en ny gitarr då jag skulle betala nypris och fick som konsekvens vänta i 5 veckor. Surt, men jag fick plasta av den själv och det var mina chipsfingrar som var där först. Ingen annans.
 

HerrErpa

Breitling
Innan jag gav mig in att köpa mekaniska klockor så kändes det som återförsäljare av dessa var fast på fel sida sekelskiftet. Jag kan inte säga att min upplevelse med Franks Ur har ändrat min åsikt i den frågan.

Jag var in idag över lunchen för att höra om att det var möjligt att beställa hem en ny klocka istället för visningsexemplaret. Visst, det gick utmärkt, men jag måste betala det nya listpriset (från 1 feb), som visade sig vara 5% högre än vad Nomos tar från sin egen internataffär. Det fanns inget utrymme att ändra det priset, inte ens för att matcha Nomos egna pris.

Jag frågade då om jag kunde få tillbaks min handpenning för att gå någon annanstans och köpa klockan istället. Det gick inte heller för sig, då jag beställt till ett annat band (som kostade 10% av handpenningen och jag antar att de lätt kan sälja till nån annan kund i framtid istället).

Nä, några framtida affärer med Franks Ur efter jag kan plocka ut denna klocka blir det inte.

Intressant!!
Hur funkar det egentligen - köper du en rolex och blir missnöjd av diverse anledningar, kan man då anropa konsumentköpslagen och häva köpet?
 

ScubaKing

Audemars
Innan jag gav mig in att köpa mekaniska klockor så kändes det som återförsäljare av dessa var fast på fel sida sekelskiftet. Jag kan inte säga att min upplevelse med Franks Ur har ändrat min åsikt i den frågan.

Jag var in idag över lunchen för att höra om att det var möjligt att beställa hem en ny klocka istället för visningsexemplaret. Visst, det gick utmärkt, men jag måste betala det nya listpriset (från 1 feb), som visade sig vara 5% högre än vad Nomos tar från sin egen internataffär. Det fanns inget utrymme att ändra det priset, inte ens för att matcha Nomos egna pris.

Jag frågade då om jag kunde få tillbaks min handpenning för att gå någon annanstans och köpa klockan istället. Det gick inte heller för sig, då jag beställt till ett annat band (som kostade 10% av handpenningen och jag antar att de lätt kan sälja till nån annan kund i framtid istället).

Nä, några framtida affärer med Franks Ur efter jag kan plocka ut denna klocka blir det inte.

Och sedan undrar folk varför folk köper från "grå"-handlare. Den idyllen som många gånger målas upp med att ha kontakten med handlaren du köpte klockan av och så vidare. Mitt intryck, och då har jag köpt från både butik och grå-handlare är att när du vid butiksköp köpt en vara så är den köpt, och butiken vill gärna slippa ha mer med dig att göra, om det inte berör att köpa en ny klocka då. Samma sak gäller säkerligen grå-handlare med, men då betalar du inte heller för något extra.
Bara mina 2 cents efter 1 köp i butik (som var nyligen) och 10 hos grå-handlare.
 

ScubaKing

Audemars
Intressant!!
Hur funkar det egentligen - köper du en rolex och blir missnöjd av diverse anledningar, kan man då anropa konsumentköpslagen och häva köpet?

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar. Butikerna kan alltså själva bestämma om de ska erbjuda det eller inte.
Öppet köp är inte det samma som ångerrätt, som du enligt lag har när du exempelvis handlar på nätet.
 

watchxor

Omega
Och sedan undrar folk varför folk köper från "grå"-handlare. Den idyllen som många gånger målas upp med att ha kontakten med handlaren du köpte klockan av och så vidare. Mitt intryck, och då har jag köpt från både butik och grå-handlare är att när du vid butiksköp köpt en vara så är den köpt, och butiken vill gärna slippa ha mer med dig att göra, om det inte berör att köpa en ny klocka då. Samma sak gäller säkerligen grå-handlare med, men då betalar du inte heller för något extra.
Bara mina 2 cents efter 1 köp i butik (som var nyligen) och 10 hos grå-handlare.
Nä, jag kan inte se någon anledning till att bara köra med annat än gråhandlare i framtiden. Särskilt med tanke på att Franks Ur är den enda AD för Nomos i Sverige och är i dagsläget den tillverkare som jag tycker gör mest intressanta modeller.
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Den bästa lösningen tycker jag vore om jag kunde gå in i en klockbutik och så fick jag välja 10 st sprillans nya klockor och få dem gratis. Det vore en bra lösning. Sen kunde jag åka ifrån butiken med min bil gjord av sockervadd och konfetti :)
Om det är såhär AD-förespråkare argumenterar till förmån för AD behöver AD inga fiender.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag är inte på något sätt en AD-vän, jag är dock inte av åsikten att kunden alltid har rätt, en åsikt som tycks vara rådande hos många här.
Om Franks Ur hade haft åsikten att kunden alltid har rätt skulle de troligen ha kunnat sälja fler klockor till TS i framtiden. Nu verkar det inte så.
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Jag är inte på något sätt en AD-vän, jag är dock inte av åsikten att kunden alltid har rätt, en åsikt som tycks vara rådande hos många här.
Kunden kanske inte alltid har rätt men kunden är fortfarande alltid den enda anledningen till att säljare kan bedriva en verksamhet, något vissa säljare får lära sig den hårda vägen.
 

jurassicjay

Cartier
Jag är inte på något sätt en AD-vän, jag är dock inte av åsikten att kunden alltid har rätt, en åsikt som tycks vara rådande hos många här.
Till syvende och sist är det alltid upp till säljaren om kunden har rätt eller ej. Du kan ju t e x inte som kund ställa helt orimliga krav och förvänta dig att säljaren möter dem. Det är upp till säljaren om denne vill sälja produkten i fråga utifrån de krav som kunden ger eller ej. Kunden har rätt så länge säljaren ger kunden rätt.
 

AndersQ

Omega
Nu blir jag förvirrad...
Tidigare har det ju diskuterats kring det faktum att det faktiska priset på klockan (rolex) inte kan fastställas i det ögonblick du lägger handpenning. Först vid slutreglering vet du och AD priset. Det går alltså inte att göra ett "kap" genom att beställa innan en annonserad prishöjning.

Då rusar man genast till ADs försvar med argumentet att AD inte betalar till Rolex förrän klockan de facto är såld till konsument.

Så hur är det eg? Finns det en kostnad för AD att hålla lager eller inte? :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nu blir jag förvirrad...
Tidigare har det ju diskuterats kring det faktum att det faktiska priset på klockan (rolex) inte kan fastställas i det ögonblick du lägger handpenning. Först vid slutreglering vet du och AD priset. Det går alltså inte att göra ett "kap" genom att beställa innan en annonserad prishöjning.

Då rusar man genast till ADs försvar med argumentet att AD inte betalar till Rolex förrän klockan de facto är såld till konsument.

Så hur är det eg? Finns det en kostnad för AD att hålla lager eller inte? :)

Ja självklart IOM att de betalar klockan direkt när de får den.
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Då rusar man genast till ADs försvar med argumentet att AD inte betalar till Rolex förrän klockan de facto är såld till konsument.
Utan att slå en död häst men det finns personer på Klocksnack som alltid kommer rusa till ADs försvar, oavsett vad. Man skulle nästan kunna tro att AD-upplevelsen, som varar maximalt ett par timmar, skulle vara värd mer än 30+ års glädje av ett högkvalitativt armbandsur.

För 2016 finns det egentligen ingenting som motiverar behovet av fysiska butiker för en produkt som ett armbandsur. I princip samtliga urmärken skulle kunna ha onlineförsäljning i egen regi i kombination med showrooms/utlämningsställen. Men av någon anledning verkar just AD-upplevelsen vara kärnan i ett livslångt ägande av ett högkvalitativt armbandsur. Men handen på hjärtat, vem kommer ens ihåg "AD-upplevelsen" man fick när man köpte sin klocka för 15 år sedan? Finns butiken ens kvar? Drivs den av samma ägare? Har den samma personal?

Varför ser man inte alltid en detaljerad beskrivning av AD-upplevelsen som en egen punkt i recensioner? Varför fokuserar merparten på sådant som lume, AR, gångavvikelse? Nästan så man tror att det faktiskt är klockan som är det viktigaste med köpet...
 
Topp