• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vita tavlor

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Denna finns att köpa nu, hade den haft svart keramisk ring som tex 683 hade jag köpt den istället. Krispig.
Screenshot_20210809-220502_Samsung Internet.jpg

Kan fortfarande inte bortse att bakgrunden på datumtavlan är i en annan vit färg än urtavlan...
 

JohanK

Omega
Hej - suget efter en ny Panna är just nu sjukt stort. Tänkte pröva vitt och frågar därför här först för att se om någon är sugen på att sälja - bettarini hade varit mest intressant ex. 113 eller 563 exv.?? Tackar!
 

Matte1970

Cartier
Vad är skälet till att Panerai-puristerna fnyser åt vita tavlor?

Ingen klocka är väl lika mycket sommarklocka som en panna och ingen tavelfärg är väl lika mycket sommar som just vit.
Själv letar jag efter en klocka, gärna med vit urtavla, mest för att särskilja de andra klockorna jag har, som mestadels har mörka urtavlor. Tror inte det är så vanligt med vita urtavlor, precis som vita bilar eller vita byxor. 😁
 

Caravelle33

Vacheron
Själv letar jag efter en klocka, gärna med vit urtavla, mest för att särskilja de andra klockorna jag har, som mestadels har mörka urtavlor. Tror inte det är så vanligt med vita urtavlor, precis som vita bilar eller vita byxor. 😁
Klockor med vita tavlor dyker upp på sommaren liksom vita Maserati Grancabrio och vita linnebyxor
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ingen som har en 049, 051 på originallänk eller en 113 liggandes i toppskick? Förresten, jag har alltid frågat mig om vad det är för skillnad på en 049 och en 051. Någon som vet?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ingen som har en 049, 051 på originallänk eller en 113 liggandes i toppskick? Förresten, jag har alltid frågat mig om vad det är för skillnad på en 049 och en 051. Någon som vet?

050 är länkversionen av 048 och 051 är länkversionen av 049. Kort sagt, det är bara länken som diffar.

Jag kan för övrigt rekommendera nya länken på 42mm. Jag tror den sitter klart bättre på handleden. Så, what about en 1523 och köpa till en länk? :)
1645768426961.png
 

Scipio

Patek
2-Faktor
050 är länkversionen av 048 och 051 är länkversionen av 049. Kort sagt, det är bara länken som diffar.

Jag kan för övrigt rekommendera nya länken på 42mm. Jag tror den sitter klart bättre på handleden. Så, what about en 1523 och köpa till en länk? :)
1645768426961.png
050 har svart tavla? 049 och 051 har båda vit tavla och båda finns på länk. Det säljs många 049 och 051 utan länk så de har nog flyttats till andra modeller eller så har de köpts utan länk? Jag tycker inte om den nya länken. Den ser för platt och endimensionell ut i jämförelse med originalet. Ser gillar jag inte ecru som du vet :D om det inte är naturligt patinerat av ålder så någon 1523 på länk är inte intressant. Den blå subsekunden gillar jag inte heller. Jag vill ha en rå Panerai som de såg ut förr, gärna opolerad med massor av tecken på användning, bara boetten är intakt. Tror jag måste åka till Japan för att hitta en i fint orört skick. En fråga, har du båda länkarna i verkligheten?Jag har bara sett dem på bilder men det ser klart ut som att originallänken är klart med 3-dimensionell med vissa länkar borrade och andra polerade. Det blir både snyggt och rått, tycker jag.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
050 har svart tavla? 049 och 051 har båda vit tavla och båda finns på länk. Det säljs många 049 och 051 utan länk så de har nog flyttats till andra modeller eller så har de köpts utan länk? Jag tycker inte om den nya länken. Den ser för platt och endimensionell ut i jämförelse med originalet. Ser gillar jag inte ecru som du vet :D om det inte är naturligt patinerat av ålder så någon 1523 på länk är inte intressant. Den blå subsekunden gillar jag inte heller. Jag vill ha en rå Panerai som de såg ut förr, gärna opolerad med massor av tecken på användning, bara boetten är intakt. Tror jag måste åka till Japan för att hitta en i fint orört skick. En fråga, har du båda länkarna i verkligheten?Jag har bara sett dem på bilder men det ser klart ut som att originallänken är klart med 3-dimensionell med vissa länkar borrade och andra polerade. Det blir både snyggt och rått, tycker jag.
Jag har en länk av den gamla typen motsvarande 050/051 som högst troligen är fejk, men den känns och ser ut som den gamla typen indeed. Den passar en 44mm bettarini, om du vill prova den? Alltså, du kan typ få den om du vill :D Jag är helt kär i den nya länken, som jag har i 42mm 1950-storlek. Jag hade den för 44mm och hade dem side by side ett tag ... hmmm ... borde ha ett foto ...
 
Senast ändrad:

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
050 har svart tavla? 049 och 051 har båda vit tavla och båda finns på länk. Det säljs många 049 och 051 utan länk så de har nog flyttats till andra modeller eller så har de köpts utan länk? Jag tycker inte om den nya länken. Den ser för platt och endimensionell ut i jämförelse med originalet. Ser gillar jag inte ecru som du vet :D om det inte är naturligt patinerat av ålder så någon 1523 på länk är inte intressant. Den blå subsekunden gillar jag inte heller. Jag vill ha en rå Panerai som de såg ut förr, gärna opolerad med massor av tecken på användning, bara boetten är intakt. Tror jag måste åka till Japan för att hitta en i fint orört skick. En fråga, har du båda länkarna i verkligheten?Jag har bara sett dem på bilder men det ser klart ut som att originallänken är klart med 3-dimensionell med vissa länkar borrade och andra polerade. Det blir både snyggt och rått, tycker jag.

Jag tyckte väl att minnet sa att 51 är 40mm, och det är den https://watchbase.com/panerai/luminor/pam00051. Ska du köra på en sådan? Kanske blir ballt, kompact. Vad vet jag. Jag gillar den borstade länken också som 51 har med sina polerade inslag, blir härligt på nå vis.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har en länk av den gamla typen motsvarande 050/051 som högst troligen är fejk, men den känns och ser ut som den gamla typen indeed. Den passar en 44mm bettarini, om du vill prova den? Alltså, du kan typ få den om du vill :D Jag är helt kär i den nya länken, som jag har i 42mm 1950-storlek.
Tack, men behåll den. För mig är originallänken extremt viktig till de gamla 40 mm:s Pannorna så jag ska absolut leta efter en 049 eller 051 som har den. Däremot kommer jag att köpa till ett svart gummi för det är snyggt mot vita tavlan. Undrar vad det är för skillnad på en 049 och en 051? :rolleyes: Jag har sökt den informationen i flera år utan resultat. Det vore iofs skamligt att inte ens titta på den nya länken. Kanske gillar man den eller så vet man då att originalet är bäst. Jag tycker det är skitsvårt att få en riktigt känsla för hur bra/dåliga de 049/051 som är till salu egentligen är. Man kan ju inte åka jorden runt och hålla i klockan för att se hur mycket länken dyker. Även boetternas kvalitet är svåra att avgöra på bilder. Det är lättare på nyare klockor men dessa 20-åringar kan vara allt från toppskick till putsade vrak.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack, men behåll den. För mig är originallänken extremt viktig till de gamla 40 mm:s Pannorna så jag ska absolut leta efter en 049 eller 051 som har den. Däremot kommer jag att köpa till ett svart gummi för det är snyggt mot vita tavlan. Undrar vad det är för skillnad på en 049 och en 051? :rolleyes: Jag har sökt den informationen i flera år utan resultat. Det vore iofs skamligt att inte ens titta på den nya länken. Kanske gillar man den eller så vet man då att originalet är bäst. Jag tycker det är skitsvårt att få en riktigt känsla för hur bra/dåliga de 049/051 som är till salu egentligen är. Man kan ju inte åka jorden runt och hålla i klockan för att se hur mycket länken dyker. Även boetternas kvalitet är svåra att avgöra på bilder. Det är lättare på nyare klockor men dessa 20-åringar kan vara allt från toppskick till putsade vrak.

Du har säkert kollat, men 049 == 051 - länk. 049 == 048 med vit tavla.

 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack, men behåll den. För mig är originallänken extremt viktig till de gamla 40 mm:s Pannorna så jag ska absolut leta efter en 049 eller 051 som har den. Däremot kommer jag att köpa till ett svart gummi för det är snyggt mot vita tavlan. Undrar vad det är för skillnad på en 049 och en 051? :rolleyes: Jag har sökt den informationen i flera år utan resultat. Det vore iofs skamligt att inte ens titta på den nya länken. Kanske gillar man den eller så vet man då att originalet är bäst. Jag tycker det är skitsvårt att få en riktigt känsla för hur bra/dåliga de 049/051 som är till salu egentligen är. Man kan ju inte åka jorden runt och hålla i klockan för att se hur mycket länken dyker. Även boetternas kvalitet är svåra att avgöra på bilder. Det är lättare på nyare klockor men dessa 20-åringar kan vara allt från toppskick till putsade vrak.
Jag var nog inte tydlig nog förut. Det är noll skillnad mellan 049 och 051. Det enda som skiljer är länken. De såldes på det sättet förr, inte de enda modellerna som är identiska.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tyckte väl att minnet sa att 51 är 40mm, och det är den https://watchbase.com/panerai/luminor/pam00051. Ska du köra på en sådan? Kanske blir ballt, kompact. Vad vet jag. Jag gillar den borstade länken också som 51 har med sina polerade inslag, blir härligt på nå vis.
Ja, det är en sån eller en 049 som ser likadan ut. Det är lite problem att få veta hur länkarna såg ut nya. Vad jag läst så var det bara under 1 år som Panerai polerade hela länken. Sen finns det sönderpolerade exemplar men då är oftast också boetten förstörd. Sen har jag sett dessa originallänkar med "sköldarna" i stål och "underredet" i titan. Du drar den blickarna till sig då det blanda vita stålet ger en lyster mot det tooliga borstade titanet. Dock tror jag att den sistnämnda länken är till en annan 40 mm:s modell så det är nog borstat och polerat stål som jag är ute efter. Vit tavla är givet på den "lilla". En 113 är också intressant men en sak i taget. :D
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag var nog inte tydlig nog förut. Det är noll skillnad mellan 049 och 051. Det enda som skiljer är länken. De såldes på det sättet förr, inte de enda modellerna som är identiska.
Det vore kul att höra Panerais produktavdelning när de kommer fram till att den gamla modeller är så bra att nästa får se ut på exakt samma sätt. Jag trodde det var någonting, ett lite annat verk eller en annan borstning eller någonting annat, men då så, då är de lika, men vad du menar med länken förstår jag inte då jag sett båda med och utan länk.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du har säkert kollat, men 049 == 051 - länk. 049 == 048 med vit tavla.

Tack, det börjar klarna även om inte verkligheten ser sån ut då båda säljs både med och utan länk.
 
Topp