• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok-Tråden

Beo

Patek
Ha en fin ny vecka Vostok vänner!👌😊
image.jpg
 

spurren

Breitling
Hej,

Jag har en Amphibia som jag har två problem med som jag hoppas ni kunniga ska kunna rådgiva mig om.

Det första problemet är bara att bezeln har blivit väldigt trög att rotera. Det går att rotera med rejäl fattning men går ändå väldigt ojämnt, den kan fastna nästan helt i vissa positioner. Jag har inte prövat att smörja eller ta av den eller liknande. Den fyller ju inte så mycket funktion för mig som kontorsnisse men skulle ändå vara trevlig att pilla med!

Det andra problemet är när jag ska ställa om klockan. Efter att ha dragit ur kronan till läge två och ställt in tiden får jag inte in den till läge 1. Innan har jag bara skruvat ner den igen för att få den till läge 1 men på senare tid så har jag märkt att när jag skruvar ner den så ställer den tillbaka minutvisaren med 5-10 min. Tycker inte det varit så innan men kan såklart bara inte märkt det innan.

Tar tacksamt emot råd och ursäkta för väggen av text!
 

Delgada

Patek
Hej,

Jag har en Amphibia som jag har två problem med som jag hoppas ni kunniga ska kunna rådgiva mig om.

Det första problemet är bara att bezeln har blivit väldigt trög att rotera. Det går att rotera med rejäl fattning men går ändå väldigt ojämnt, den kan fastna nästan helt i vissa positioner. Jag har inte prövat att smörja eller ta av den eller liknande. Den fyller ju inte så mycket funktion för mig som kontorsnisse men skulle ändå vara trevlig att pilla med!

Det andra problemet är när jag ska ställa om klockan. Efter att ha dragit ur kronan till läge två och ställt in tiden får jag inte in den till läge 1. Innan har jag bara skruvat ner den igen för att få den till läge 1 men på senare tid så har jag märkt att när jag skruvar ner den så ställer den tillbaka minutvisaren med 5-10 min. Tycker inte det varit så innan men kan såklart bara inte märkt det innan.

Tar tacksamt emot råd och ursäkta för väggen av text!
Första problemet med bezeln är enkelt avhjälpt. Ta bort bezeln, ta ur bezelfjädern ur skåran i bezeln. Gör rent, behöver inte smörjas. Vill du att det ska vara mindre motstånd så räta ut hörnen på bezelfjäder, vill du ha mer motstånd knicka till hörnen lite mera. Sätt tillbaka fjädern i skåran på bezeln och tryck tillbaka bezeln på boetten.
Finns massor av bra filmer på Youtube. Här är en.

Problem nr 2 har jag själv på två av mina Amphibior. Av någon orsak de två som har datumskiva. Vet inte om det är en slump eller om det finns ett samband. Det är som att bommen till kronan är nån tiondels mm för kort.
Oerhört irriterande när man ska ställa klockan. Jag brukar försöka pressa in kronan lite långsamt innan den ska skruvas in i kronhalsen. Ibland funkar det. Oftast inte.
Jag har ingen lösning men hoppas att någon av skruvarproffsen @Vostok eller @Rikala eller @Johanaxe66 kan komma med förslag.
 

Beo

Patek
Första problemet med bezeln är enkelt avhjälpt. Ta bort bezeln, ta ur bezelfjädern ur skåran i bezeln. Gör rent, behöver inte smörjas. Vill du att det ska vara mindre motstånd så räta ut hörnen på bezelfjäder, vill du ha mer motstånd knicka till hörnen lite mera. Sätt tillbaka fjädern i skåran på bezeln och tryck tillbaka bezeln på boetten.
Finns massor av bra filmer på Youtube. Här är en.

Problem nr 2 har jag själv på två av mina Amphibior. Av någon orsak de två som har datumskiva. Vet inte om det är en slump eller om det finns ett samband. Det är som att bommen till kronan är nån tiondels mm för kort.
Oerhört irriterande när man ska ställa klockan. Jag brukar försöka pressa in kronan lite långsamt innan den ska skruvas in i kronhalsen. Ibland funkar det. Oftast inte.
Jag har ingen lösning men hoppas att någon av skruvarproffsen @Vostok eller @Rikala eller @Johanaxe66 kan komma med förslag.
Har samma problem med en Tunna,jag lever med det för endast service avhjälper det problemet tyvärr för anledningen är att ställmekanismen har torkat fett.
 

spurren

Breitling
Första problemet med bezeln är enkelt avhjälpt. Ta bort bezeln, ta ur bezelfjädern ur skåran i bezeln. Gör rent, behöver inte smörjas. Vill du att det ska vara mindre motstånd så räta ut hörnen på bezelfjäder, vill du ha mer motstånd knicka till hörnen lite mera. Sätt tillbaka fjädern i skåran på bezeln och tryck tillbaka bezeln på boetten.
Finns massor av bra filmer på Youtube. Här är en.

Problem nr 2 har jag själv på två av mina Amphibior. Av någon orsak de två som har datumskiva. Vet inte om det är en slump eller om det finns ett samband. Det är som att bommen till kronan är nån tiondels mm för kort.
Oerhört irriterande när man ska ställa klockan. Jag brukar försöka pressa in kronan lite långsamt innan den ska skruvas in i kronhalsen. Ibland funkar det. Oftast inte.
Jag har ingen lösning men hoppas att någon av skruvarproffsen @Vostok eller @Rikala eller @Johanaxe66 kan komma med förslag.
Tack för svaret och videon! Får se om jag kan lösa det ikväll!
 

Vostok

Audemars
Tar min fråga här med då jag upptäckte den här tråden igen.

Någon som känner till färgerna som fanns original på scuba dude-tavlorna från cccp-tiden och 90-talet? Fanns grå eller är de blekta?
Har du någon bild på den urtavlan?
Om den är blekt kan du ganska enkelt se genom att plocka ut urverket ur boetten och kika på urtavlan för det blir en ring i ytterkant av urtavlan där ljuset ej kommit åt att bleka originalfärgen på urtavlan :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har du någon bild på den urtavlan?
Om den är blekt kan du ganska enkelt se genom att plocka ut urverket ur boetten och kika på urtavlan för det blir en ring i ytterkant av urtavlan där ljuset ej kommit åt att bleka originalfärgen på urtavlan :)
Nej ingen där urtavlan är urplockad tyvärr. Har den inte i min hand dessvärre .

Så här ser den ut. Tycker den gör sig i färgen ändå, oavsett. Inte min.

SD1.jpg
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Stora frågedagen idag verkar det. Här kommer en till:

Innebär det nåt särskilt när det står "Buran" (tror jag på kyrilliska) på urtavlan på en del Vostok Amphibia?
 

Vostok

Audemars
Stora frågedagen idag verkar det. Här kommer en till:

Innebär det nåt särskilt när det står "Buran" (tror jag på kyrilliska) på urtavlan på en del Vostok Amphibia?
Jag har läst lite olika ang Buran bland annat att det har att göra med arktiska expeditioner, eftersom det har gjorts flera modeller gjorda med arktiska mönster och texten Buran.
(Buran (буран) = snöstorm)
Men har även läst att att de möjligen kan vara uppkallade efter rymdfärjan Buran.

1670662057549.png
 
Senast ändrad:

spurren

Breitling
Första problemet med bezeln är enkelt avhjälpt. Ta bort bezeln, ta ur bezelfjädern ur skåran i bezeln. Gör rent, behöver inte smörjas. Vill du att det ska vara mindre motstånd så räta ut hörnen på bezelfjäder, vill du ha mer motstånd knicka till hörnen lite mera. Sätt tillbaka fjädern i skåran på bezeln och tryck tillbaka bezeln på boetten.
Finns massor av bra filmer på Youtube. Här är en.

Problem nr 2 har jag själv på två av mina Amphibior. Av någon orsak de två som har datumskiva. Vet inte om det är en slump eller om det finns ett samband. Det är som att bommen till kronan är nån tiondels mm för kort.
Oerhört irriterande när man ska ställa klockan. Jag brukar försöka pressa in kronan lite långsamt innan den ska skruvas in i kronhalsen. Ibland funkar det. Oftast inte.
Jag har ingen lösning men hoppas att någon av skruvarproffsen @Vostok eller @Rikala eller @Johanaxe66 kan komma med förslag.

Nu fick jag äntligen tummen ur att titta på det. Tyckte inte jag böjde fjädern så mycket så jag vet inte om det var det eller bara allmän rengöring men nu snurrar den på som den ska!
 
Topp