• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok-Tråden

Stup

Panerai
2-Faktor
Nej ingen där urtavlan är urplockad tyvärr. Har den inte i min hand dessvärre .

Så här ser den ut. Tycker den gör sig i färgen ändå, oavsett. Inte min.

SD1.jpg
Jag har en likadan som har fått en gråaktig ton. Men är tydligt att den varit grön från början om man plockar ut den ur boetten. Är det där verkligen en Generalskie? Ser lite HPD ut!

Såhär ser min ut. Jag gillar den grågröna tavlan så köp om priset är rätt!

BC50E476-3432-4ACF-A444-92C4D69793CB.jpeg
AD295860-BFF1-4A7C-BE75-E8F4DCE839CB.jpeg
 

Vostok

Audemars
Jag har en likadan som har fått en gråaktig ton. Men är tydligt att den varit grön från början om man plockar ut den ur boetten. Är det där verkligen en Generalskie? Ser lite HPD ut!

Såhär ser min ut. Jag gillar den grågröna tavlan så köp om priset är rätt!

BC50E476-3432-4ACF-A444-92C4D69793CB.jpeg
AD295860-BFF1-4A7C-BE75-E8F4DCE839CB.jpeg
Det är inte en Generalskie han har på bilden utan en lite ovanligare Amphibia 270 boett.
 
  • Love
Reactions: Beo

Vostok

Audemars
Då är vi överens! Konstigt med svarta komandirskievisare och vridring men det är ju lätt att byta!
Den är från tidigt 90 tal (övergångsperioden) och 270 finns ej med i någon känd katalog så att säga vad som är rätt eller fel på dessa är omöjligt :)
Den kan vara helt rätt i från fabrik i det utförandet men som sagt omöjligt att säga då det knappt finns någon info om 270 boetten :)
 
Senast ändrad:
  • Love
Reactions: Beo

URsinne

Audemars
2-Faktor
Här är en som jag däremot äger.

21 j urtavla och manuellla verket i komandirskieboett. Det är antagligen en Hpd antar jag? Är inte så van vid ryska klockcor utan det intresset har kommit sent i mitt klockeri så jag tänkte inte ens på det förrän den var hemma och någon påpekade det. Köpt från känd handlare i tyskland.

Den ser ut att var nära NOS. Kanske satts ihop av överblivna delar i efterhand eller vad tror ni? Kan de ha haft överskott av tavlorna så de använt dem lite varstans? Useendemässigt trevlig i vilket fall tycker jag.

KomZ2w.jpg
 

Vostok

Audemars
Här är en som jag däremot äger.

21 j urtavla och manuellla verket i komandirskieboett. Det är antagligen en Hpd antar jag? Är inte så van vid ryska klockcor utan det intresset har kommit sent i mitt klockeri så jag tänkte inte ens på det förrän den var hemma och någon påpekade det. Köpt från känd handlare i tyskland.

Den ser ut att var nära NOS. Kanske satts ihop av överblivna delar i efterhand eller vad tror ni? Kan de ha haft överskott av tavlorna så de använt dem lite varstans? Useendemässigt trevlig i vilket fall tycker jag.

KomZ2w.jpg
Grymt fin!!
Hur ser bakboetten ut??
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Här är en som jag däremot äger.

21 j urtavla och manuellla verket i komandirskieboett. Det är antagligen en Hpd antar jag? Är inte så van vid ryska klockcor utan det intresset har kommit sent i mitt klockeri så jag tänkte inte ens på det förrän den var hemma och någon påpekade det. Köpt från känd handlare i tyskland.

Den ser ut att var nära NOS. Kanske satts ihop av överblivna delar i efterhand eller vad tror ni? Kan de ha haft överskott av tavlorna så de använt dem lite varstans? Useendemässigt trevlig i vilket fall tycker jag.

KomZ2w.jpg
Ser fin ut. Kolla om det är automatverk med SU märkning. Då har du en riktig Generalskie där

På tal om HPD så har jag denna på armen. Ingen skönhet men jag gillar den.

EC92B30B-56F6-4793-89C6-281614AB951E.jpeg
 

Storken

Breitling
Hej alla Vostok-fans!

Köpte för några år sedan en Командирские som inte funkar.
Hört av mig till några lokala urmakare, ingen vill ens öppna den.

Så min fråga är om ni har några tips på svenska urmakare som gärna tar sig an en Vostok?

/Storken
 

Vostok

Audemars
  • Love
Reactions: Beo

Rikala

Patek
2-Faktor
Första problemet med bezeln är enkelt avhjälpt. Ta bort bezeln, ta ur bezelfjädern ur skåran i bezeln. Gör rent, behöver inte smörjas. Vill du att det ska vara mindre motstånd så räta ut hörnen på bezelfjäder, vill du ha mer motstånd knicka till hörnen lite mera. Sätt tillbaka fjädern i skåran på bezeln och tryck tillbaka bezeln på boetten.
Finns massor av bra filmer på Youtube. Här är en.

Problem nr 2 har jag själv på två av mina Amphibior. Av någon orsak de två som har datumskiva. Vet inte om det är en slump eller om det finns ett samband. Det är som att bommen till kronan är nån tiondels mm för kort.
Oerhört irriterande när man ska ställa klockan. Jag brukar försöka pressa in kronan lite långsamt innan den ska skruvas in i kronhalsen. Ibland funkar det. Oftast inte.
Jag har ingen lösning men hoppas att någon av skruvarproffsen @Vostok eller @Rikala eller @Johanaxe66 kan komma med förslag.

Har samma problem med en Tunna,jag lever med det för endast service avhjälper det problemet tyvärr för anledningen är att ställmekanismen har torkat fett.

Som sagt, det behövs nog en service. Ibland, när bara uppdragsdelarna strular kan man ta ut bommen, göra ren den och sedan lossa tavlan och endast delarna för uppdraget och göra rent dessa och sedan olja och sätta tillbaka (jag kör endast olja) så brukar det fungera fint.
Ibland behövs delar bytas. Är det verk med datum får man såklart plocka bort det först för att komma åt.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En till rolig Vostok :)

1672069828108.png

1672069847745.png



Jo, den där boetten är lite kul, har sett den en del till salu, men den ovanför är mer ovanlig. Vet att jag var på väg o köpa något liknande ifrån Ryssland innan kriget.
 
Topp