• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok-Tråden

Beo

Patek
2-Faktor
Trevlig valborg vänner!😊
image.jpg
 

Vostok

Audemars
Ojojoj så internationella Vostok är, det är inte lätt att hänga med i deras svängar - hade de inte ngn produktion i Tyskland eller vad det var också, Ostwok tror jag de kallades?
Nja det va ett företag baserat i Schweiz som hette Ostwok SA (Ostwok är anagram på Vostok samt att "OST" på tyska betyder "öst").

2002 likviderades företaget officiellt efter att de sägs ha importerat en och en halv miljon Komandirskie-klockor.
Frågan är om klockorna monterades i Schweiz eller kom hopskruvade från Ryssland klara för försäljning?

Här är en av mina Ostwok:
1682877316630.jpeg
 
Senast ändrad:

SUL

Omega
Nja det va ett företag baserat i Schweiz som hette Ostwok SA (Ostwok är anagram på Vostok samt att "OST" på tyska betyder "öst").

2002 likviderades företaget officiellt efter att de sägs ha importerat en och en halv miljon Komandirskie-klockor.
Frågan är om klockorna monterades i Schweiz eller kom hopskruvade från Ryssland klara för försäljning?

Här är en av mina Ostwok:
1682877316630.jpeg
Ah, ok, det är inte lätt att hänga med i Vostockarnas liv och leverne... ;)
 

Vostok

Audemars
Du har ett aldrig sinande lager med Vostockar, Vostok ;) Loggan är lite annorlunda, är det inte ur-Vostok utan ngt samarbete med ngn annan tillverkare/land? För det ser inte ut som en firma-klocka med typ firmanamnet på urtavlan.
För att göra historien kort så ägde Vostok på 90-talet en monteringsfabrik i Ukraina vid Dnipropetrovsk och där monterades dessa klockor ihop under märket Dnieper-Vostok.
 

Delgada

Patek

Vostok

Audemars
Lite annorlunda 090 är det allt.
Ser ur att vara 710 bezeln på den. Ser inte heller ut som den vanliga blästrade boetten utan ser mer borstad ut. Kan det stämma?
"Hem-borstad" med scotch brite skulle jag tro :) Har gjort något liknande jag med på en boett :) Nya 090 finns bara som blank eller blästrad från fabrik :)
Edit: Har funnits en borstad med men den va bostad i cirkelrörelse runt glaset så den såg ej ut sådär och tror nästan det var någon SE beställning av Meranom?

Vostok_Amphibia_090_Brushed_Case-01-1800x1800.jpg.webp
 
Senast ändrad:

SUL

Omega
Lite annorlunda 090 är det allt.
Ser ur att vara 710 bezeln på den. Ser inte heller ut som den vanliga blästrade boetten utan ser mer borstad ut. Kan det stämma?
Köpte den som den är på bilderna, har faktiskt inte mer information än så. Såg en bild på det jag tror är den här modellen på Meranom så har den en annan bezel så den är förmodligen utbytt men om det var ägaren före mig som bytt eller om den beställdes så när den köptes ny vet jag inte.
 

SUL

Omega
Köpte den som den är på bilderna, har faktiskt inte mer information än så. Såg en bild på det jag tror är den här modellen på Meranom så har den en annan bezel så den är förmodligen utbytt men om det var ägaren före mig som bytt eller om den beställdes så när den köptes ny vet jag inte.
Man inser när frågor som dessa dyker upp hur lite man kan och hur mycket @Vostok kan... Frågan är om Vostoks VD kan mer om Vostok? Jag är inte säker... De får anställa dig som företagshistoriker. :)
 
Topp