• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Zenith Chronomaster Sport vs Rolex Daytona

100% ett försök av Zenith att leva på Daytona-hypen med egna ursäkten ”de använde ju faktiskt våra urverk ett tag..”.

Anser/tror man annat trollar man.

Jag gillar Zenith som fan men här tappade de min respekt lite.

Så du menar att 2021 ”kopierar” zenith vridringsinläggsmaterialet och claspens utanpåliggande logga och det är plagiat.. men när rolex tar index, visare, tavla och subdials, knappar och krona 1955 är det inte lika illa?
Jag redigerade mitt inlägg för att förtydliga hur du redan vet att du tänkte fel.

Eller detta 😄

F44F316A-98CF-4845-848D-C96F04A10A42.jpeg
Eller detta?

675ED285-655D-4583-A99E-646AA2C2A312.jpeg

Jag är fortfarande extremt ödmjuk inför irl-upplevelsen.. jag har gjort det misstaget förr (färgen på tudor gmt, grand seikos länkar osv)

jag tappar ingen respekt för nån av klockorna.. jag älskar en helvit daytona, men om zeniths nya levererar vad den lovar så är jag en ny fanboi;)
Missförstå mig rätt. Klockan är skitsnygg, men jag står fast vid att om man anser eller tror att de inte kopierat för att rida på 116500-hypen så trollar man.

Missförstå mig rätt. Klockan är skitsnygg, men jag står fast vid att om man anser eller tror att de inte kopierat för att rida på 116500-hypen så trollar man.
Den ser ganska exakt ut som gamla El primeron fast med en svart vridring... Boetten är fan identisk med 1969 reissuen...
Är den Lik Daytonan? Absolut! Men med den logiken är alla klockor kopior på nån annan klocka, det kan bara se ut på så många olika sätt....

Den ser ganska exakt ut som gamla El primeron fast med en svart vridring... Boetten är fan identisk med 1969 reissuen...
Är den Lik Daytonan? Absolut! Men med den logiken är alla klockor kopior på nån annan klocka, det kan bara se ut på så många olika sätt....
Jag förstår vad ni som försvarar det säger men jag håller ändå inte med eller tror att ni på allvar inte förstår plagiatet.

Jag förstår vad ni som försvarar det säger men jag håller ändå inte med eller tror att ni på allvar inte förstår plagiatet.
Stål-Rolexhypen kommer fortsätta ändå, ingen på stureplan vet vad Zenith är så släpp sargen ;) brandet zenith kommer inte hota nån, däremot gör det oss nördar väldigt lyckliga :) jag är först att erkänna, daytona med vit tavla var graalen, men zenith gör det mycket bättre för halva priset och dom vet vad dom gör;) 1/10s for fucks sake!

Bezel: Samma färg, olika gravering
Case: Väldigt olika, pusher, bandhorn, kronksydd osv skiljer
Subdials: Väldigt olika med färger och placering,
Caseback: Väldigt olika, solid vs display osv
Länken: Här håller jag med om att det känns lite trött och för lika

Stål-Rolexhypen kommer fortsätta ändå, ingen på stureplan vet vad Zenith är så släpp sargen ;) brandet zenith kommer inte hota nån, däremot gör det oss nördar väldigt lyckliga :) jag är först att erkänna, daytona med vit tavla var graalen, men zenith gör det mycket bättre för halva priset och dom vet vad dom gör;) 1/10s for fucks sake!
Jag tror du återigen missförstår mig. Jag tycker inte ens den vita keramiska Daytonan är snygg. (Föredrar svarta, även i Zeniths fall)
Jag tror inte heller att Zeniths modell hotar Rolex.

Senast ändrad:
Nu vet ingen mer är Zenith hur de tänkte, men även om designteamet bott i en bubbla utan möjlighet till kontakt utåt sen 1960-talet, är deras utveckling av den här klockan helt naturlig. Man kan inte utgå ifrån att de sneglat åt bara ett håll (daytona) när hela klockvärlden drar åt samma håll. Visst kommer den här ta marknadsandelar av Daytona. Det viktigaste av allt i en klocka, urverket, får man se om man väljer en Zenith. El Primero-verket är en njutning att skåda då det är mycket vackert. Jag gillar inte keramisk bezel överhuvudtaget, men det är mer ur ett bredare och längre tidsperspektiv. När två material blandas som har olika slitstyrka, åldras det ena men inte det andra. Det gäller även tvåtons i guld och stål. De kommer inte åldras lika organiskt som de klockor som bara har ett material. I mitt tycke, hade både Daytona och Zenith, vunnit på att hålla sig till stål rakt igenom. Jag vill ändå tro att Zenith varit trogen sin egna designlinje rakt igenom hela utvecklingsarbetet. De är ett tillräckligt anrikt märke för att komma dit de är utan att behöva störas av en mobb som skriker plagiat.

Senast ändrad:
Kul med en klocka som berör så mycket! Verkligen ett bra släpp. Hatten av för Zenith. Synd bara att den lär va för stor för mina 16,5 cm handleder. 😪

Hittade en lite kul bild som passar ämnet som tas upp här...

Screenshot_20210124-084501_Instagram.jpg

• Like
Reactions: Dj0
Kul med en klocka som berör så mycket! Verkligen ett bra släpp. Hatten av för Zenith. Synd bara att den lär va för stor för mina 16,5 cm handleder. 😪

Hittade en lite kul bild som passar ämnet som tas upp här...

Screenshot_20210124-084501_Instagram.jpg
Det verkar finnas hopp om att kunna bära upp den trots små handleder - lug to lug är knappa 46,5mm vilket är ungefär som en 5-siffrig Sub (om man nu vågar nämna Rolex i den här tråden;))

Det verkar finnas hopp om att kunna bära upp den trots små handleder - lug to lug är knappa 46,5mm vilket är ungefär som en 5-siffrig Sub (om man nu vågar nämna Rolex i den här tråden;))
Klart du ska våga nämna Rolex i den här tråden. Det blir väl mer var du sätter Rolex på klockan-globen som skapar problemen. Sätter du mainstreammärket på en piedestal får du räkna med att folk kommer att ifrågasätta dig. Det finns för mycket bred och djup kunskap här för att status ska utgå ifrån popularitet och pris.

Jag håller med! Det är precis den här typen av diskussion som är både intressant och lite vitaliserande. Jag tycker att klockan både är snygg, intressant och lik Daytona, men jag tycker inte att den är ett plagiat.
Kan inte annat än att hålla med. Keramiska vridningsinlägg är inget som Rolex har vresig patent på eller ensamrätt till. Det som är intressant är att det är just materialet som folk anser plagieraned, utformningen av dem två skiljer ju sig åt.

Ännu ett plagiat på de-som-ej-får-nämnas-vid-namn ;)
Nu skapades ju just denna tråd för att fanbois skulle få vädra sina åsikter fritt (och göra sig själva till åtlöje ;) ) utan att behöva spamma andra trådar :)

on topic: det verkar som att leverans väntas om ca 2 veckor, så förhoppningsvis får vi klämma och inspektera irl snart..

Tillbaka
Topp