• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith Chronomaster Sport vs Rolex Daytona

Dj0

Omega
Kan inte annat än att hålla med. Keramiska vridningsinlägg är inget som Rolex har vresig patent på eller ensamrätt till. Det som är intressant är att det är just materialet som folk anser plagieraned, utformningen av dem två skiljer ju sig åt.
Spännet är ju på eller till och med över gränsen för mig, men alla andra detaljer är ju helt olika.. om några veckor får vi se :) (den känns som ett starpmonster så om jag köper så känns den som att jag knappast kommer använda länken ändå)
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Självklart har Zenith sett en 6-siffrig Daytona någon gång och känner till hypen och kölistorna de senaste 10 åren på den modellen.
men att kalla Chronomaster Sport för en kopia, homage eller rip-off är ju bara trolleri.

Om man höjer blicken en aning och kollar igenom Zeniths släpp de senaste fem åren så ser man snabbt att de blandar re-issues med rätt nytänkande och avant garde design. Helt i linje med märket och troget sin historia.
Varför jag upptäckt och fattat rätt starkt tycke för märket.

Det är inte första gången de har keramiska inslag i sina ur och det är definitivt inte deras första kronograf.

Jag tycker således att Chronomaster Sport har fullt existensberättigande och står på helt egna ben, både som ett Zenith el Primero och Chronomaster som modell, 100%.

Tilläggas bör att jag haft både sub, DJ och GMT och jag respekterar och gillar verkligen Rolex som märke också. Skulle lätt kunna tänka mig en sub igen eller en S-D.

Fixxxer säger att man trollar om man inte säger att Zenith tittat på daytonan. Alla märken har ju genom åren tittat på andra. Och självklart känner Zenith till det mesta om Rolex och inte minst Daytona som de levererat urverk till i 12-år tills Rolex lyckades göra ett in-house. Men allt i klockvärlden kretsar inte kring Rolex och tittar man tillbaka både på El Primero och Chronomaster som modell så är ju steget att använda keramisk ring idag 2021 ett högst naturligt steg för modellen och tillverkaren Zenith.

Sedan är ju urverket grymt, och datumet sitter precis där det ska!

Skulle vara oerhört intressant att höra vad som hände med reverse-4-exet? Världens mellanrum mellan ändlänken och bandhornen och ringen ser ju sprucken ut vid 60-markeringen (vill jag minnas). Måste ju vara en prov-dummy som hamnat på villovägar.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Det nya uppdaterade El Primero urverket är mycket mer avancerat än gamla men välbyggda 4130 kalibern i Daytona. Personligen är det en no brainer. 99% typ av alla som vill köpa stål Daytona får betala vansinniga överpriser hos gråhandlare eller begagnatmarknaden. Den nya Zenith kommer du säkerligen kunna förhandla till dig bra priser hos AD eller köpa en bit under list på begagnatmarkaden. Tar en ny Zenith över stål Daytona alla dagar i veckan givet de förutsättningarna
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
451860B9-605A-4A0C-BA87-FD94234A95B4.jpeg
 

GöranH

Omega
Jag har verkligen svårt att bärga mig från de kraftiga köpimpulserna av detta ur. Har letat kronograf i månader nu och varit så nära köp av en Breitling B01 gängvis med gånger. Samma sak på Omega Speedmaster moonphase. Men får jag tag på en svart Zenith kommer delar av sparkontot ryka.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Denna tråden avgör det för mig. Sedan jag sålde min Sinn 103 Klassik har jag saknat en racingkronograf och det känns som en Zenith kommer bli ett måste!

Det finns ju bara fördelar kontra Rolexen. Bättre pris, snyggare design, ovanligare och så slipper man ha en Rolex. För att inte tala om urverket sen. Mums!

Edit: Jag glömde iofs den ekonomiska aspekten. Ska man prompt tjäna pengar på sin hobby så är sannolikt Rolexen ett bättre köp.
 
Senast ändrad:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Vilken kommer att öka mest i värde? Ska jag ta bort plasten eller montera dit mer plast? Winder eller inte winder i bankfack? Förvaras på hemlig ort eller i hemmet?
Blir det en till pandemi och hur kommer det i så fall att påverka andrahandsvärdet på dessa ur?

Jag känner att det finns så mycket funderingar....
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Jag har verkligen svårt att bärga mig från de kraftiga köpimpulserna av detta ur. Har letat kronograf i månader nu och varit så nära köp av en Breitling B01 gängvis med gånger. Samma sak på Omega Speedmaster moonphase. Men får jag tag på en svart Zenith kommer delar av sparkontot ryka.
Typ 8300 euro försvinner från kontot - med stål. Om du vill ha en ny. :) Vill du köpa på Nymans kostar den 110000. Man undrar ju hur mycket Svenska AD lägger på. Nu ser vi det.


 
Senast ändrad:

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Denna tråden avgör det för mig. Sedan jag sålde min Sinn 103 Klassik har jag saknat en racingkronograf och det känns som en Zenith kommer bli ett måste!

Det finns ju bara fördelar kontra Rolexen. Bättre pris, snyggare design, ovanligare och så slipper man ha en Rolex. För att inte tala om urverket sen. Mums!

Edit: Jag glömde iofs den ekonomiska aspekten. Ska man prompt tjäna pengar på sin hobby så är sannolikt Rolexen ett bättre köp.
Å andra sidan kan man ju köpa en Zenith Chron Sport medan man väntar i kön på en Daytona och det lär ju ta cirka 4 år och uppåt :)
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tycker den ser i vart fall mer ut som en Zenith än en Daytona...

Går de att få tag på med lite rabatt som det kunde verka för nån vecka sen hade det varit frestande. Men ska de också börja gå över listpris som en del antytt känns det inte lika roligt. Har de kommit till butik här i landet nu tro?
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Jag har verkligen svårt att bärga mig från de kraftiga köpimpulserna av detta ur. Har letat kronograf i månader nu och varit så nära köp av en Breitling B01 gängvis med gånger. Samma sak på Omega Speedmaster moonphase. Men får jag tag på en svart Zenith kommer delar av sparkontot ryka.
Mitt klock-konto rök all värdens väg alldeles nyss :)
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Tycker den ser i vart fall mer ut som en Zenith än en Daytona...

Går de att få tag på med lite rabatt som det kunde verka för nån vecka sen hade det varit frestande. Men ska de också börja gå över listpris som en del antytt känns det inte lika roligt. Har de kommit till butik här i landet nu tro?
I slutet på Mars skriver Nymans - för 110 000 står det i mailet. (Stål bracelet).
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Har ni fått mail från Nymans? Jag har anmält intresse men inte fått nått. Och hur blev det 110k, var inte list 9,5keur?
Tack så mycket för din förfrågan till oss på Nymans Ur 1851.

Leveranstid på den klockan är i slutet på Mars och pris är 110.000 sek.
Vi tar beställningar redan nu om det är så att du vill ha nya Zenith Chronomaster Sport.

Återkom gärna så ska jag hjälpa dig vidare med dina frågor.

Jag lägger till att listpriset ligger ungefär det du skriver i övriga EU 9500-9700 euro. / P
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Daytona:
Perfekt (ok kunde varit mindre bling men på gummi så)

Zenith
Fula pushers
Och i mitt tycke inte vackert när subtavlor går in i varandra. Blir grötigt kontra daytonas perfektion. Lägg därtill datum kl 4.5.

Klart de kollat på daytonan men också för egen del misslyckats i allt som just gör den bra... 🙈
 

Bilagor

  • A15FCDFF-A64B-496E-A9D9-E5C8DA3EA7FE.png
    A15FCDFF-A64B-496E-A9D9-E5C8DA3EA7FE.png
    141.1 KB · Visningar: 27
  • B4E287FF-3F14-4F05-9EF9-6D204BE8C9C3.png
    B4E287FF-3F14-4F05-9EF9-6D204BE8C9C3.png
    1.5 MB · Visningar: 23

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Daytona:
Perfekt (ok kunde varit mindre bling men på gummi så)

Zenith
Fula pushers
Och i mitt tycke inte vackert när subtavlor går in i varandra. Blir grötigt kontra daytonas perfektion. Lägg därtill datum kl 4.5.

Klart de kollat på daytonan men också för egen del misslyckats i allt som just gör den bra... 🙈
Den kostar ju minst 40 - 50 000 mer på list beroende på vad man köper Zenithen. Eller snarare uppåt 150 000 mer om man vill ha en ny. Det finns ju inga att köpa till list. Vi som inte har hur mycket cash som helst får tumma lite på kvaliteten :) Men i sak har du naturligtvis rätt. Med den svarta tavlan ser det lite bättre ut. Jag får nöja mig med den Rolexen du ser på min profilbild. Den var alldeles för dyr - men sådana finns ju inte heller till list.

250 000 eller 86 000. Mitt val var relativt enkelt att göra.

Daytona.jpg Zenith Cron Stål.jpg
 
Senast ändrad:

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Daytona:
Perfekt (ok kunde varit mindre bling men på gummi så)

Zenith
Fula pushers
Och i mitt tycke inte vackert när subtavlor går in i varandra. Blir grötigt kontra daytonas perfektion. Lägg därtill datum kl 4.5.

Klart de kollat på daytonan men också för egen del misslyckats i allt som just gör den bra... 🙈
Ptja, smaken är som baken.

Jag gillar retroflörten med pushers utan screwdown (och avsaknaden av crown guards), dessutom vet jag av erfarenhet att det är opraktiskt och frustrerande att skruva ut dem när det väl är dags att tajma något, så funktionsmässigt är det överlägset. Jag har en Navitimer-"kopia" utan screw down som jag använder flitigt och jag har aldrig lyckats sätta igång kronografen av misstag.

Jag tycker också bättre om Zenithens subdials än Daytonans dito. Datumet ger jag dig däremot rakt av. Det var synd på tavlan att klämma in det och gör den onödigt plottrig. Vad tänkte de där?
 
Topp