• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Zodiac-tråden

Som nybörjare på det här med vintageur känns det lite konstigt att lägga lika mycket pengar på service som klockan kostade, men antar att det bara är så det är ibland. Förövrigt polerar jag nog glas för hårt rent generellt, har även en Oris som helt slutade fungera efter glasputs (men glaset blev fint!).

Som nybörjare på det här med vintageur känns det lite konstigt att lägga lika mycket pengar på service som klockan kostade, men antar att det bara är så det är ibland. Förövrigt polerar jag nog glas för hårt rent generellt, har även en Oris som helt slutade fungera efter glasputs (men glaset blev fint!).
När man trattenfyndar kan en service gå på tio gånger inköpspriset! Sånna klockor sparar jag tills jag lär mig serva själv! :D

Tror inte man kan beskylla oss vintagenördar för vara ekonomiska genier. Vi gillar helt enkelt gamla klockor och vi köper oftast inte dom för att göra vinst.

Tror inte man kan beskylla oss vintagenördar för vara ekonomiska genier. Vi gillar helt enkelt gamla klockor och vi köper oftast inte dom för att göra vinst.
+1, samtidigt som det inte är helt ovanligt att en vintageklocka sällan tappar i värde på samma sätt som många nya gör.. så helt dumt är det inte :D Både nya och gamla klockor kan ju öka i värde oxå men generellt gäller nog att vintage har gjort sitt pristapp och en ny klocka får sitt iom köp :)

+1, samtidigt som det inte är helt ovanligt att en vintageklocka sällan tappar i värde på samma sätt som många nya gör.. så helt dumt är det inte :D Både nya och gamla klockor kan ju öka i värde oxå men generellt gäller nog att vintage har gjort sitt pristapp och en ny klocka får sitt iom köp :)
Jag tänker främst på ur som kostar ett par tusenlappar, finns ju många sköna gamla märken som har fina dressare som förmodligen kostar lika mycket eller mer att serva. Dessa tar vi ju hand om för att vi gillar gamla klockor, vi vill ta hand om dem, restaurera till bruksskick så vi kan använda dem och inte för att sen sälja och gå plus på. Jag menar att det görs flr kärleken till gamla ur och inte ur en ekonomisk synvinkel. Men visst, nu har ju vintageklockor blivit trendigt vilket gör att gemene man köper dem och då går de ju upp.

Jag tänker främst på ur som kostar ett par tusenlappar, finns ju många sköna gamla märken som har fina dressare som förmodligen kostar lika mycket eller mer att serva. Dessa tar vi ju hand om för att vi gillar gamla klockor, vi vill ta hand om dem, restaurera till bruksskick så vi kan använda dem och inte för att sen sälja och gå plus på. Jag menar att det görs flr kärleken till gamla ur och inte ur en ekonomisk synvinkel. Men visst, nu har ju vintageklockor blivit trendigt vilket gör att gemene man köper dem och då går de ju upp.
OT: Definitivt! Det var bl.a. därför jag börja mecka själv.. för att kunna fixa till och låta klockor leva vidare :)

OnT: fasiken vad sugen jag blev på fler Zodiacs nu.. här ska trålas! :)

Senast ändrad:
Bumpar med dagens! Släng in lite Zodiac, hörni!
95703734-9748-4D12-A83C-5DD9194CD85F.jpeg

Bumpar med dagens! Släng in lite Zodiac, hörni!
95703734-9748-4D12-A83C-5DD9194CD85F.jpeg
Jäkligt fin klocka! :)
Tror det är bättre drag i den här tråden: https://klocksnack.se/threads/den-eviga-zodiac-tråden-ni-inte-visste-ni-behövde.2649/

Edit; Zodiac har släppt en re-issuie på just Olympos, kolla in den! Den är riktigt fin, även om det inte är vintage.
Edit2; Såg att detta var Vintageavdelningen, det hade jag missat. Då är ju den här tråden helt perfekt för fina vintage Zodiacs! :)

Tillbaka
Topp