Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Jepp. Ăr ju ny i GS-gamet. Men suttit hela dagen idag och kombinerat med halv och hel-lĂ€nkar. Saknar verkligen bara nĂ„gra mmâŠmen fĂ„r dugaHar sĂ€kert avhandlats pĂ„ nĂ„gra stĂ€llen i den 600-sidiga trĂ„den men: fĂ„r ni inte psykbryt av avsaknaden av mikrojusteringar?
Rent matematiskt brukar 3st halvlĂ€nkar kunna erbjuda samma avstĂ„ndsjustering som hĂ„len ett viklĂ„s ger. TyvĂ€rr tror jag mĂ„nga skulle behöva revidera sin ide om hur en klocka med lĂ€nk mĂ„ste bĂ€ras, den Ă€r ju inte ett flexibelt lĂ€derbandâŠHar sĂ€kert avhandlats pĂ„ nĂ„gra stĂ€llen i den 600-sidiga trĂ„den men: fĂ„r ni inte psykbryt av avsaknaden av mikrojusteringar?
Bara sĂ„ jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ vad du menar: tĂ€nker du att man borde justera in sin lĂ€nk sĂ„ att den Ă€r tillrĂ€ckligt lös för att aldrig vara för trĂ„ng?Rent matematiskt brukar 3st halvlĂ€nkar kunna erbjuda samma avstĂ„ndsjustering som hĂ„len ett viklĂ„s ger. TyvĂ€rr tror jag mĂ„nga skulle behöva revidera sin ide om hur en klocka med lĂ€nk mĂ„ste bĂ€ras, den Ă€r ju inte ett flexibelt lĂ€derbandâŠ
Man bör inse begrĂ€nsningen i förhĂ„llande till hur man âönskarâ att en klocka ska sitta. Dagens större boetter och kraftigare lĂ€nkar erbjuder inte samma komfort som en lĂ€ttare klocka med tunnare lĂ€nk gör. Det Ă€r, och har alltid varit, omöjligt att bĂ€ra en klocka pĂ„ lĂ€nk och fĂ„ den att sitta lika dant över hela dygnet om man svĂ€ller normalt. Ăr man dessutom en person som svĂ€ller mycket över dygnet blir skillnaden i komfort Ă€n större. AlltsĂ„ fĂ„r man justera lĂ€nken sĂ„ den Ă€r bekvĂ€m nĂ€r man Ă€r som svullnast och gilla lĂ€get att den Ă€r mer lös dĂ„ man inte Ă€r svullen (vilket Ă€ndĂ„ brukar vara det tillstĂ„nd som Ă€r minst förekommande).Bara sĂ„ jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ vad du menar: tĂ€nker du att man borde justera in sin lĂ€nk sĂ„ att den Ă€r tillrĂ€ckligt lös för att aldrig vara för trĂ„ng?
Personligen tycker jag att mikrojustering bara Àr nödvÀndigt pÄ tungar klockor, sÀg 200 gram och uppÄt. LÀttare klockor Àn sÄ funkar OK Àven om lÀnken inte Àr helt perfekt lÀngd. Jag har faktiskt oftast mer problem med lÀngden hos gummi-, canvas- och sailcloth-band (anvÀnder aldrig lÀder). DÀr finns ju inga möjligheter till justering som Àr finare Àn avstÄndet mellan hÄlen, vilket oftast Àr ungefÀr lika lÄngt som en hel lÀnkbit.
Fast just dĂ„ med tanke pĂ„ lĂ€nkens begrĂ€nsning per definition; varför i hela vĂ€rlden inte ha mikrojusteringar pĂ„ den.... Jag justerar de klockor jag har med lĂ€nk konstant sĂ„ kĂ€nner att utan mikrojusteringarna vore bĂ€rbarheten och komforten klart sĂ€mre, i praktiken en kill factorMan bör inse begrĂ€nsningen i förhĂ„llande till hur man âönskarâ att en klocka ska sitta. Dagens större boetter och kraftigare lĂ€nkar erbjuder inte samma komfort som en lĂ€ttare klocka med tunnare lĂ€nk gör. Det Ă€r, och har alltid varit, omöjligt att bĂ€ra en klocka pĂ„ lĂ€nk och fĂ„ den att sitta lika dant över hela dygnet om man svĂ€ller normalt. Ăr man dessutom en person som svĂ€ller mycket över dygnet blir skillnaden i komfort Ă€n större. AlltsĂ„ fĂ„r man justera lĂ€nken sĂ„ den Ă€r bekvĂ€m nĂ€r man Ă€r som svullnast och gilla lĂ€get att den Ă€r mer lös dĂ„ man inte Ă€r svullen (vilket brukar vara det tillstĂ„nd som Ă€r minst förekommande).
Att knorra pĂ„ ett forum kan kanske nĂ„ nĂ„gon Seikorepresentant, men det bör vara lĂ„ngt mer effektivt att lĂ„ta sĂ€ljaren i butik höra kritiken. Kanske Ă€ven avstĂ„ ett köp vĂ€l i butik sĂ„ att kritiken nĂ„r fram? Nu nĂ€r GS hĂ„rdlanserar pĂ„ att slĂ„ internationellt skulle det sĂ€kert kunna tvinga fram ett nytt lĂ„s (om kunder avstĂ„r köp med hĂ€nvisning till detta bekymmer). Jag ser samma frĂ„ga pĂ„ Ă€ven utlĂ€ndska forum. Butiker med fulla hyllor som inte fĂ„r sĂ„lt lĂ€r ta skruv Alternativt skampruta i butik med hĂ€nvisning till problemet? Men, nu Ă€r ju inte GS ensamma om att sakna âon the goâ microjustering, snarare tvĂ€rt omâŠJag tycker det Ă€r obegripligt att inte Seiko har microjustering pĂ„ klockor i den hĂ€r prisklassen.
Man hör ju vÀldigt ofta folk som irriterar sig pÄ det och Àven vissa vÀljer annat mÀrke pÄ klockan för att fÄ det som man vill ha.
Har enklare Citizen frÄn 60-talet som har det sÄ det Àr vÀldigt enkelt att göra.
Att knorra pĂ„ ett forum kan kanske nĂ„ nĂ„gon Seikorepresentant, men det bör vara lĂ„ngt mer effektivt att lĂ„ta sĂ€ljaren i butik höra kritiken. Kanske Ă€ven avstĂ„ ett köp vĂ€l i butik sĂ„ att kritiken nĂ„r fram? Nu nĂ€r GS hĂ„rdlanserar pĂ„ att slĂ„ internationellt skulle det sĂ€kert kunna tvinga fram ett nytt lĂ„s (om kunder avstĂ„r köp med hĂ€nvisning till detta bekymmer). Jag ser samma frĂ„ga pĂ„ Ă€ven utlĂ€ndska forum. Butiker med fulla hyllor som inte fĂ„r sĂ„lt lĂ€r ta skruv Alternativt skampruta i butik med hĂ€nvisning till problemet? Men, nu Ă€r ju inte GS ensamma om att sakna âon the goâ microjustering, snarare tvĂ€rt omâŠ
Jag menar snarare att det antagligen inte leder till nÄgon förÀndring att bara knorra pÄ forum. Nu nÀr vi diskuterar det kanske fler köpare pÄpekar fenomenet direkt till sÀljaren i butik?Knorra pÄ forum?
Jag tycker det Àr mÀrkligt att GS inte har det och sÄnt som Àr naturligt att diskutera pÄ ett klockforum.
Alla lÀder frÄn GS jag sett har varit mÀrkta med GS eller Grand Seiko och Japan.FrÄga till GS-gÀnget!
Ăr det hĂ€r ett original GS-band, eller eftermarknads? MĂ€rkningen pĂ„ bilden Ă€r den enda som finns pĂ„ bandet.
Det Àr inte GS-lÀder. NÄgon köpte spÀnnet löst och satte pÄ ett no-name alligator helt enkeltFrÄga till GS-gÀnget!
Ăr det hĂ€r ett original GS-band, eller eftermarknads? MĂ€rkningen pĂ„ bilden Ă€r den enda som finns pĂ„ bandet.
Jag tror inte det Àr ett alligator, tror det Àr en prÀglad kossaDet Àr inte GS-lÀder. NÄgon köpte spÀnnet löst och satte pÄ ett no-name alligator helt enkelt
Inga aligatorprÀglade kossor kommer ur GS fabrik, sÄ du svarade dig sjÀlvJag tror inte det Àr ett alligator, tror det Àr en prÀglad kossa
Plockar upp den hÀr frÄgan igen och kollar om det finns nÄgon i trÄden som kanske gjort slag i saken och kompletterat sin sbgw231 (eller nÄgon av de andra med samma boett) med en BoR-lÀnk?Tack för trevliga nyheter! Jag Àr sugen pÄ GS med lÀnk. SBGW035 ser bra ut men den Àr nÀstan samma som min SBGW001.
Vet nÄgon om det gÄr att köpa GS beads of rice lÀnk separat?
Jag kanske minns fel, men testade inte @Molle lÀnken ifrÄn den limiterade day/date kvartsaren?Plockar upp den hÀr frÄgan igen och kollar om det finns nÄgon i trÄden som kanske gjort slag i saken och kompletterat sin sbgw231 (eller nÄgon av de andra med samma boett) med en BoR-lÀnk?
Ser sÄ larvigt bra ut till den cremefÀrgade tavlan pÄ bild.
Haha, fram med mikroskopet eller?Inga aligatorprÀglade kossor kommer ur GS fabrik, sÄ du svarade dig sjÀlv
Ett enkelt sett att avgöra Àr att det finns hÄrsÀckar i lÀdret, inga reptiler har hÄr
Ăr du köparen?Haha, fram med mikroskopet eller?
Du har PMĂr du köparen?
Avslutad - Grand seiko GS viklÄs + lÀder 20-16
Hej! TÀnkte sÀlja detta viklÄs med tillhörande band. Sparsamt anvÀnt av mig sÄvÀl som tidigare Àgare jag köpte frÄn hÀr pÄ KS. Det bruna originalband som medföljer Àr 20-16 men viklÄset funkar naturligtvis Àven med 19-luggar och bandbyte. PM vid frÄgor/önskemÄl. Referenser finns. Tack KS!klocksnack.se
Tycker det syns pÄ bilderna du postatHaha, fram med mikroskopet eller?