• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Lenne81

Cartier
2-Faktor
SLGH005
F4CC94A8-A1D0-4F5E-97FA-50ADE9DDF81A.jpeg
 

vikpet

Omega
2-Faktor
Senaste fĂ„ngsten, en Sbgx261. Finns sĂ„ mycket att gilla. Enkelheten, reflektionerna frĂ„n timmarkörerna och det fĂ€rgkoordinerade datumfönstret. FulltrĂ€ff hade varit 38-39, fĂ„r nöja mig med 37 sĂ„ lĂ€nge â˜ș

PXL_20230922_092039977.jpg
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Senaste fĂ„ngsten, en Sbgx261. Finns sĂ„ mycket att gilla. Enkelheten, reflektionerna frĂ„n timmarkörerna och det fĂ€rgkoordinerade datumfönstret. FulltrĂ€ff hade varit 38-39, fĂ„r nöja mig med 37 sĂ„ lĂ€nge â˜ș

PXL_20230922_092039977.jpg
Ruskigt bra allround klocka, kvalle rakt igenom! Min första GS men absolut inte den sista 😀
 

Skeppsta

Omega
Nyss tillbaka frÄn service, mÄste sjÀlvklart provköras.

3733464D-677C-47D0-914F-07D050164BD1.jpeg
MÄste frÄga av ren nyfikenhet ang polering! Har du fÄtt nÄgon av dina Gs polerade vid service eller polerat sjÀlv! Jag tÀnkte nÀmligen snart lÀmna in en vintage sjÀlv och stÄr i valet och kvalet! FörstÄr att mÄnga tycker att repor ger den sjÀl och vittnar om dess historia! Tycker samtidigt att en nypolerad klocka Àr riktigt frÀscht!
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Eller hur, kĂ€nns som att man kan bĂ€ra den i alla möjliga sammanhang. DĂ€remot Ă€r jag lite orolig för att det inte Ă€r skruvad krona. Har du testat bada/ha den i vatten? 😆
Njae men har för mig den har typ 10atms vattenresistens eller nÄtt sÄ ska inte vara nÄgra problem. Kolla det först sÄ jag inte fÄtt för mig nÄtt bara.

Försöker passa pĂ„ och anvĂ€nda nĂ„n av mina dykare nĂ€r det vankas bad 😄
 

kuma-kun

Audemars
MÄste frÄga av ren nyfikenhet ang polering! Har du fÄtt nÄgon av dina Gs polerade vid service eller polerat sjÀlv! Jag tÀnkte nÀmligen snart lÀmna in en vintage sjÀlv och stÄr i valet och kvalet! FörstÄr att mÄnga tycker att repor ger den sjÀl och vittnar om dess historia! Tycker samtidigt att en nypolerad klocka Àr riktigt frÀscht!

Börjar med att be om ursÀkt för lÄngt svar, kÀnner att det nog blir sÄ...

Nej, jag lÄter ingen polera klockor Ät mig.
Enligt min erfarenhet kan dom flesta urmakare urverk bra men Àr inte lika bra pÄ skÀrande bearbetning eller vet hur klockorna sÄg ut som nya.
Även om man lĂ€mnar till GS service hĂ€r i Japan anvĂ€nder dom mjuka polerdon, lumpskivor och liknande och dĂ„ blir klockorna blankare men Ă€ven sĂ„
blir dom plana ytorna svagt konvexa och kanterna tappar skÀrpa.
Vad dom flesta inte förstÄr Àr att dom hör gamlingarna hade sylvassa kanter och vÀldigt flata ytor som nya och inte alls som moderna GS som ser
polerade ut frÄn fabrik i mina ögon.
Eftersom jag Àr instrumentmakare tyckte jag det var kul att renorvera boetter förr om Ären men har slutat helt med det.
Ett problem Àr att om man renorverar boetten till nyskick finns det andra delar pÄ klockan Àr svÄra att renorvera till nyskick.
Om vissa delar av klockan som boetten ser sprillans ut men medaljongen eller delar av lÀnken har visst slitage kÀnns det fel tycker jag.
Jag Àr inget fan av slitna klockor med konstiga tavlor som en del kallar wabi sabi och allt annat konstigt och tycker mycket gammalt bara Àr missfÀrgat
och i dÄligt skick.
Men en klocka som Àr anvÀnd med en del repor och lite annat slitage tycker jag Àr bÀst att bara lÄta var som den Àr.
Om man polerar den och fÄr lite runda kanter o.s.v. tappar den lite av karaktÀr tycker jag, sjÀl tror jag inte klockor har ;)

I Wako, Seikos huvudaffÀr i dom fina kvarteren sen nÀstan början har dom pÄ andra vÄningen en liten utstÀllning om Àldre GS vilket Àr trevligt.
Dom har Àven lite Àldre GS till salu till priser som nog Àr 4 ggr mot vad man kan handla liknande hos watch CTI ett par kvarter bort.
Är vĂ€ldigt blanka och polerade, inte direkt överdrivet förstörda men alla som kan dom hĂ€r klockorna tycker det Ă€r lite sorgligt.
Det som fÄr en att höja pÄ ögonbryna Àr att personalen tror dom Àr, New Old Stock, i nyskick.
NÀr jag pÄpekade det blev han som visade dom faktiskt arg, jag försökte visa min 44GS som satt pÄ armen och förklara skillnaderna men han ville inte
höra pÄ alls..

Om jag vore du skull jag skippa polering och om du vill ha en bÀttre kan man ju alltid sÀlja och köpa en annan i finare skick.

Den enda jag sett som kan renrvera sÄna hÀr boetter Àr nÄgon snubbe i Polen som gör bra jobb men antagligen inte gratis alls, tid och kunskap kostar.
 
Senast Àndrad:

loevhagen

Patek
2-Faktor
Har brukt helgen litt til GS. Har lyst til Ä kjÞpe en eller to vintage GS, men det er ikke sÄ lett nÄr man vil ha noe som har rett finish (ref. @kuma-kun post over her). Enn sÄ lenge fÄr jeg glede meg over mer moderne GS. NÄ har SBGA407 ingen skarpe flater som e.g. 62GS eller 44GS case, men synes den er fin allikevel - hovedsaklig pga. urskiven og fargen. SÄ var det min fÞrste GS, sÄ sÄnn sett er den litt spesiell - for meg.

:)

Skyflake:

IMG_2266.jpeg


IMG_2277.jpeg


IMG_2283.jpeg
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Nyss tillbaka frÄn service, mÄste sjÀlvklart provköras.

3733464D-677C-47D0-914F-07D050164BD1.jpeg

HÀrligt att se, en av mina favoritreferenser helt klart. Stilrent och nÀtt format. De vitmÄlade visarna Àr ofta skadade pÄ dessa blÄ just, fÀrgen verkar slÀppa med Ären, och tavlorna inte sÀllan mörkna mot svart. Jag har sett erÀttningsvisare i svart, till de vita och silvriga, men aldrig vita, inte sÄ konstigt dÄ det nog endast tillverkades till denna tavelfÀrg. Ganska sÀllsynt att se ett sÄ hÀr bra exemplar.

Kronan Àr kanske i minsta laget, men jag förstÄr tanken dÄ den dras upp automatisk och behöver inte vara sÄ lÀttÄtkomlig.

Synd bara att glasen Àr svÄra att skaffa, men har noterat att det kommit nyproducerade alternativ, nÄgot som tas upp hÀr: https://www.beyondthedial.com/post/...al-maker-is-keeping-vintage-king-seiko-alive/

Har du hittat nÄgon liknande tillverkare av ersÀttningsglas? De ska ju ocksÄ monteras pÄ nytt i en ring av stÄl vilket verkar lite besvÀrligt. De gamla originalglasen frÄn Seiko kom fÀrdigmonterade i en enda del. Jag har hittat nÄgra fÄ, till höga priser.
 

kuma-kun

Audemars
HÀrligt att se, en av mina favoritreferenser helt klart. Stilrent och nÀtt format. De vitmÄlade visarna Àr ofta skadade pÄ dessa blÄ just, fÀrgen verkar slÀppa med Ären, och tavlorna inte sÀllan mörkna mot svart. Jag har sett erÀttningsvisare i svart, till de vita och silvriga, men aldrig vita, inte sÄ konstigt dÄ det nog endast tillverkades till denna tavelfÀrg. Ganska sÀllsynt att se ett sÄ hÀr bra exemplar.

Kronan Àr kanske i minsta laget, men jag förstÄr tanken dÄ den dras upp automatisk och behöver inte vara sÄ lÀttÄtkomlig.

Synd bara att glasen Àr svÄra att skaffa, men har noterat att det kommit nyproducerade alternativ, nÄgot som tas upp hÀr: https://www.beyondthedial.com/post/...al-maker-is-keeping-vintage-king-seiko-alive/

Har du hittat nÄgon liknande tillverkare av ersÀttningsglas? De ska ju ocksÄ monteras pÄ nytt i en ring av stÄl vilket verkar lite besvÀrligt. De gamla originalglasen frÄn Seiko kom fÀrdigmonterade i en enda del. Jag har hittat nÄgra fÄ, till höga priser.

Dom hÀr klockorna har vÀxt pÄ mig, gillar visarna och det À rovanligt att tim och minut visare har olika utförande men jag tycker om det.
Även formen pĂ„ boetten som Ă€r en liten moderniserad variant av dom klassiska 44 och 61 boetterna men Ă€r lite slankare Ă€n 61or vilket gör att dom sitter bra.

Jag orkar inte jaga orginalglas sÄ jag köper vanliga ersÀttningsglas och limmar sjÀlv.
Inte sÄ svÄrt och om det inte blir bra Àr det bara att göra om till det blir bra.
Lim tÄl vÀldigt lite vÀrme sÄ det Àr bara att koka dom och ta ur glaset och pilla bort limresterna och sen göra ett nytt försök tills det blir bra och man lÀrt sig.
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Den har en mycket lĂ€cker urtavla! Men det hĂ€nder aldrig att du stör dig pĂ„ tjockleken, t.ex. vid anvĂ€ndning av skjortor? Jag Ă€r nĂ€mligen sugen pĂ„ denna men velar mellan den och en Tudor BB54

Har aldrig ens tÀnkt pÄ att det skulle kunna vara ett problem, sÄ nej, har aldrig stört mig pÄ det! :)
 
Topp