• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
2990-1 & 2937-4.
Vilken är din favorit?
8244D0C3-713C-41CB-B418-222851489483.png
Mycket svårt val! Jag gillar boetten på 2990 mer, men indexen på 2937 är ju något utöver det vanliga. Tur att du har båda🤛
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tavlan ser bättre ut på dina bilder men är förvånad över det tjocka håkorset och hur det löper genom texten, samt positioneringen på index kl 6 och 12. Var det ett 354 verk i?
Ja det tjocka hårkorset gjorde ju mig också tveksam först, men har blivit lurad av det förr, och hittade även exempel på 354or med tjocka hårkors som också u övrigt kändes reko. Fick även mentalt stöd (och köphets såklart;)) av @Fadershan och @Anders Forsberg

När den väl kom hem var det inget tvivel. Bland annat patinan avslöjar den. Tyvärr är ju jag också en sådan som ogillar nästan all patina, så det är inte odelat positivt med patinan.

Kul också att få avsättning för min gamla Omegalänk. Också lite roligt att den har samma index som min guldtjockis.
56855675-6116-415C-9966-3B5FB9E3FCC3.jpeg


Denna tex ser ju hemsk ut men har också ganska tjockt hårkors. Har även innan blivit utskälld på OmegaForums för att jag uttryckte tvivel kring en klocka pga hårkorset som även där var tjockt men tavlan reko.
0BFED7E5-D536-4595-BBA6-3CF039A7BD9C.jpeg

Man får ju gå på helheten och allt annat säger reko, så trots att det är vanligt med tjocka hårkors på ommålade tavlor brukar de också avslöja sig på andra sätt.
 

MOL

Cartier
Ja det tjocka hårkorset gjorde ju mig också tveksam först, men har blivit lurad av det förr, och hittade även exempel på 354or med tjocka hårkors som också u övrigt kändes reko. Fick även mentalt stöd (och köphets såklart;)) av @Fadershan och @Anders Forsberg

När den väl kom hem var det inget tvivel. Bland annat patinan avslöjar den. Tyvärr är ju jag också en sådan som ogillar nästan all patina, så det är inte odelat positivt med patinan.

Kul också att få avsättning för min gamla Omegalänk. Också lite roligt att den har samma index som min guldtjockis.
56855675-6116-415C-9966-3B5FB9E3FCC3.jpeg


Denna tex ser ju hemsk ut men har också ganska tjockt hårkors. Har även innan blivit utskälld på OmegaForums för att jag uttryckte tvivel kring en klocka pga hårkorset som även där var tjockt men tavlan reko.
0BFED7E5-D536-4595-BBA6-3CF039A7BD9C.jpeg

Man får ju gå på helheten och allt annat säger reko, så trots att det är vanligt med tjocka hårkors på ommålade tavlor brukar de också avslöja sig på andra sätt.
Väldigt lik tavla på 2 jag har (2577 visserligen) men verkar helt legit (se oxå hur Y korsas och m) t ex.
608357CD-64C6-4C88-9A93-C652375979B0.jpeg
 

gas54

Breitling
Ni som kan er Omega Seamaster historia. Det här med boxar. Är man vårdslös med sanningen om man säger grön box: 50-tal röd box: 60-tal?
 

Schmilson

Breitling
Gissar att du är nöjd med deras service av vintage Omega. Men jag hittar dom inte!!! Olofström ur?
Hah, @Skogstrollet har rätt så klart, Olofsfors Ur ska det vara (ändrat nu). Jag har för lite att jämföra med, men han är prisvärd, relativt snabb vändtid och väldigt rapp i kontakten.

Seamaster från 50 talet är bland de snyggaste klockorna jag vet, synd att min radium nojja inte tillåter mig ha en 🥲
Det finns några modeller utan, exempelvis min.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
2576 med en krämig patina som jag inte riktigt lyckats fånga .
Klockan har tidigare varit uppe i auktionstipstråden och har ett tidigare verk inmonterat.
Har ett korrekt donatorverk, men då klockan går ok får eventuellt utbyte vänta.

20221120_124717[1].jpg
Kul att den kom hit; riktigt fin våffeltavla! Är väl ingen brådska med att byta ut verket om den fungerar och du ska behålla den?
 
Topp