Bär den lite då och då , sov inte med den på handleden och förvara den i välventilerat utrymme. Låt urmakaren hantera tavla och urvek.Sitter på en fin sådan men nojjan har kommit över mig i och med att vi fått tillökning i familjen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bär den lite då och då , sov inte med den på handleden och förvara den i välventilerat utrymme. Låt urmakaren hantera tavla och urvek.Sitter på en fin sådan men nojjan har kommit över mig i och med att vi fått tillökning i familjen.
Det finns, lite tidigare modeller har jag främst sett…bilder på mina här, 2576 och 2494. Finns också med ”Seamaster” på tavlan har jag för mig men har ingen…Hur vanligt är det att de tidigare modellerna exempelvis 2577 och 2767 kommer utan lysmassa på tavlorna?
Är det någon här på forumet som sitter på en sådan klocka?
Får göra så tillsvidare. Samtidigt är det spännande att lära sig mer om dessa fantastiska klockor.Bär den lite då och då , sov inte med den på handleden och förvara den i välventilerat utrymme. Låt urmakaren hantera tavla och urvek.
Din samling är en fröjd att beskåda!Det finns, lite tidigare modeller har jag främst sett…bilder på mina här, 2576 och 2494. Finns också med ”Seamaster” på tavlan har jag för mig men har ingen…
Grym! Kanske lite textillim kan rädda det om det börjat ramla isär? Finns många sån har bättre koll än mig på läder. @Aurum verkar pilla lite med sånt.Så kan jag äntligen göra entré i den här tråden. Gissar att klockan ifråga är välbekant för många. Hur som helst börjar bandet, ett Hirsch i svinläder, bli till åren kommet och jag skulle behöva ersätta det inom kort. Jag har några bruna på ingående, men har letat förgäves efter ett likadant Hirschband. Jag tar tacksamt emot tips på platta band i samma nyans, gärna i lite mer exotiskt läder; svin, struts, krokodil, orm, etcetera.
Det jag jag som köpte bandet till klockan. Då NOS men var på väg att släppa även då. Det är dock inte gris utan någon typ av skinn som man låter krympa/dra ihop sig om jag förstår det rätt. Verkar väldigt tåligt då jag har det på annat. Antingen värmer du upp bandet och ser om gamla klistret häftar, eller så lägger du helt enkelt nytt flexibelt limSå kan jag äntligen göra entré i den här tråden. Gissar att klockan ifråga är välbekant för många. Hur som helst börjar bandet, ett Hirsch i svinläder, bli till åren kommet och jag skulle behöva ersätta det inom kort. Jag har några bruna på ingående, men har letat förgäves efter ett likadant Hirschband. Jag tar tacksamt emot tips på platta band i samma nyans, gärna i lite mer exotiskt läder; svin, struts, krokodil, orm, etcetera.
Mycket! @Per Gamla?Mysig tavla
Det jag jag som köpte bandet till klockan. Då NOS men var på väg att släppa även då. Det är dock inte gris utan någon typ av skinn som man låter krympa/dra ihop sig om jag förstår det rätt. Verkar väldigt tåligt då jag har det på annat. Antingen värmer du upp bandet och ser om gamla klistret häftar, eller så lägger du helt enkelt nytt flexibelt lim
Har min 2767 på service, blir inte mindre jobbigt att vänta när man ser dessa bilder!
Den bästa känslan! Du påminner mig om att söka rätt på den där ”klöver”-kronan, jag har någon annan Omega-krona på min..Äntligen tillbaka från service!
Äntligen tillbaka från service!
Lite blandade känslor att se två av mina gamla tjockisar efter varandra här i tråden, dessa två är dessutom de två absolut fetaste boetterna jag haft. Fina klockor!Den bästa känslan! Du påminner mig om att söka rätt på den där ”klöver”-kronan, jag har någon annan Omega-krona på min..
De kommer bli väl omhändertagna, rest assuredLite blandade känslor att se två av mina gamla tjockisar efter varandra här i tråden, dessa två är dessutom de två absolut fetaste boetterna jag haft. Fina klockor!
SuperfinFantastisk även på BOR
Fick utdraget idag! Tolkar det som att den var en Seamaster redan när den lämnade Omega för export till Sverige 1959.Seamaster som vissa kallar Seachero eftersom referenserna urpsrungligen var Ranchero. Den här har dubbelreferens 2990-1SC och 2996 och baserat på 284-verkets serienummer är den troligen från 1958. Påminner utseendemässigt allra mest om 2996 som levererades som Seamaster till pakistanska flygvapnet (dessa är märkta PAF på baklocket och urverket). Denna tror jag dock levererats till Sverige, men det kommande utdraget från arkivet får avgöra detta och om den lämnade Omega som en Ranchero eller en Seamaster. Nyservad med glas med logga och korrekt krona.
Mycket bra!I väntan på leverans av dessa bespoke-band…
…klär sig knubbisen tills vidare i nyanländ gris-kostym, med matchande detalj
I väntan på leverans av dessa bespoke-band…
…klär sig knubbisen tills vidare i nyanländ gris-kostym, med matchande detalj
Knubbis? Ny term? Jag har kallat min Omega Bumper?Ja men det är en knubbis. Trevliga klockor.
Ja, han hade verkligen en schysst katalog och var väldigt tillmötesgående Har en brist icke ljusbruna band i lådan så dessa lär bli schyssta komplementTorres göra fina band, även om det du redan har inte var så tokigt. Skadar aldrig med variation dock. Posta fler bilder sen!