• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

demondave

Rolex
Hehe, vilken otippad skada
Låte som ett roligt projekt. Får ju att få bra fart i de sexorna med hjälp av turbo :)

Jag är mekaniskt totalt ohändig och alltför lat, vilket antagligen är en bra sak för både ekonomi och överlevnad. Brorsan är däremot överjävlig och har någon godartad bokstavskombination, vilket resulterar i att projekten bara sprutar ut. Numer mest hus, men tidigare nämnda E30 som var rätt moderat byggd, med trevligt chassi. En gatreggad amatörbyggd kitcar Super 7 med hojmotor och några hysteriska till helt hysteriska E28 med diverse seriösa turbomotorer har byggts, provkörts och sålts. Sista E28:an tordes jag faktiskt inte ens provköra. Motorversionen innan spann loss på fyran om man gav fullt, då är gränsen för någon slags praktisk körbarhet snart passerad.

Jag byter fälgar och lirar med smådetaljer :D
 

Robbie

Omega
Är eventuellt inne på att importera en BMW från Tyskland. Hur är det nu det funkar igen.

Du cashar bilen hos handlaren (BMW aukt)
Du köper export skyltar
Du köper miljömärket
va händer sen... Nån som orkar?
Jag kan slänga ihop en liten tråd efter fredag... På fredag morgon tar jag flyget ner till München och under eftermiddagen sitter jag troligtvis i en Range Rover Evoque SD4 på Autobahn påväg hem igen... :D
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Pärlar sig bra :)

image.jpeg
 

Klahr

Omega
Jag kan slänga ihop en liten tråd efter fredag... På fredag morgon tar jag flyget ner till München och under eftermiddagen sitter jag troligtvis i en Range Rover Evoque SD4 på Autobahn påväg hem igen... :D
Sköna bilar dom där :) Glöm inte att be handlarn fixa exportskyltar så att du inte står där, höll på att skita sig för mig, då skyltmakarna stänger 14.00 på fredagar :nailbiting:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har avslöjat tillräckligt många fuskbilar för att se det mönstret. Det är för övrigt straffbart att skruva en mätare i Tyskland. Det är det inte i Sverige.

Ska kan köpa en bil som gått i Tyskland ska man göra det i Tyskland, inte Sverige.

Inte själva momentet att skruva mätaren men väl momentet att sälja en bil med felaktig mätarställning.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Är eventuellt inne på att importera en BMW från Tyskland. Hur är det nu det funkar igen.

Du cashar bilen hos handlaren (BMW aukt)
Du köper export skyltar
Du köper miljömärket
va händer sen... Nån som orkar?

Smart att även teckna en tillfällig försäkring som täcker resan hem. De brukar gälla runt 2 veckor om jag inte minns helt fel. Kostar en del men kan vara värt om nu bilen skulle bli stulen eller att du smäller den på vägen hem. Du ringer bara försäkringsbolaget när du köpt bilen där nere och uppger chassinummer.

Bilfirman brukar kunna hjälpa till med skyltar osv. Du ska ha de röda exportskyltarna. De gula är enbart för handlare och de får du inte åka med egentligen. Miljömärke är inte något jag köpt i alla fall, är väl mer om du ska köra in i städer osv?

+1 regbesiktning som någon annan skrev ovan när du är hemma i Sverige.

Vet inte hur priserna ser ut på BMW men på Porsche har det typ vänt. Nu är bilarna dyrare i Tyskland än här hemma.
 

demondave

Rolex
+1 på miljömärket, behövs det i praktiken om man inte ska in i stadskärnor? Ska ev roadtrippa i vår (efter dubbdäcken åkt av, tror inte Polizei gillar dom) genom Tyskland. Ren transportsträcka söderut, endast ett övernattningsstopp vid behov och kanske en dag vid/på Ringen. Behövs verkligen miljöplaketten?
 

MrPlow

Rolex
+1 på miljömärket, behövs det i praktiken om man inte ska in i stadskärnor? Ska ev roadtrippa i vår (efter dubbdäcken åkt av, tror inte Polizei gillar dom) genom Tyskland. Ren transportsträcka söderut, endast ett övernattningsstopp vid behov och kanske en dag vid/på Ringen. Behövs verkligen miljöplaketten?
Vi körde i en stad som krävde det och det gick bra... Men jag tror Polizei hade blivit ungefär lika arg som när han stoppade mig i 200 km/h på 130 km/h autobahn...
 

MLP

Omega
+1 på miljömärket, behövs det i praktiken om man inte ska in i stadskärnor? Ska ev roadtrippa i vår (efter dubbdäcken åkt av, tror inte Polizei gillar dom) genom Tyskland. Ren transportsträcka söderut, endast ett övernattningsstopp vid behov och kanske en dag vid/på Ringen. Behövs verkligen miljöplaketten?

Gjorde liknande rutt i somras, var inga problem trots avsaknaden av miljöklibba :)
 

MLP

Omega
Kikade lite bmw åt farsgubben igår, provkörde en 430d gran coupe vilket var helt okej. Dock rätt trångt att sitta bak om man inte är 170cm.

Sen såg vi denna stå i hallen, fullsmetad med 1000mil på mätaren. 399k. Sen kikade jag på hemsidan och såg att m2an ligger ju på "bara" 509tkr och då ingår i princip allt man behöver (?) Känns ju dumt att ev köpa en 235 med dagens prissättning?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    88.3 KB · Visningar: 188

Richie

Audemars
2-Faktor
Kikade lite bmw åt farsgubben igår, provkörde en 430d gran coupe vilket var helt okej. Dock rätt trångt att sitta bak om man inte är 170cm.

Sen såg vi denna stå i hallen, fullsmetad med 1000mil på mätaren. 399k. Sen kikade jag på hemsidan och såg att m2an ligger ju på "bara" 509tkr och då ingår i princip allt man behöver (?) Känns ju dumt att ev köpa en 235 med dagens prissättning?

Trodde faktiskt M2an var dyrare! man kanske får börja kika på en sådan:hungry:

Bah! varför funkar inte BMW's bilkonfigurator nu...
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Kikade lite bmw åt farsgubben igår, provkörde en 430d gran coupe vilket var helt okej. Dock rätt trångt att sitta bak om man inte är 170cm.

Sen såg vi denna stå i hallen, fullsmetad med 1000mil på mätaren. 399k. Sen kikade jag på hemsidan och såg att m2an ligger ju på "bara" 509tkr och då ingår i princip allt man behöver (?) Känns ju dumt att ev köpa en 235 med dagens prissättning?

M2:an är sjukt prisvärd, i alla fall på pappret. Inte provkört än. Möjligtvis endel skillnad på driftskostnadssidan för M2:an. Förmånsvärdet blir ju lite högre också ;)

235:an är en grymt mångsidig bil med en hel del kvalitéer. När den ska bytas kommer säkert suget på M2, frågan är hur mycket man får offra som daily driver om man ska åka M2. Hittills har jag bara vinterkört, då har fyrhjulsdriften varit ett grymt plus.

Var dryga 100k på likvärdig spec (minus xdrive förstås) och leveranstid som skilde när jag beställde.

Gissar att BMW försöker göra en Audi, S kontra RS i modellprogrammet. M235, M550d och så för kunder som inte vill ha full-M. Full-M för den som kan, vill och har råd.

Edit:
596,5k hamnade en M2 på med motsvarande spec som min, då har den skinn och kolfiberlister utöver det min 235 har (standard i M2) men saknar xdrive. Lite dyrare än jag hade för mig, beror ju lite på rabattmöjligheterna också. Årets tilldelning ska ju vara såld, så tveksam där :)
 
Senast ändrad:

LS

Panerai
2-Faktor
Svårt att vänja sig av med allt lull-lull, men egentligen har en basutrustad M2 allt man behöver för att ha grymt kul. Skulle vara keyless, och kanske belysningspaket, uppgraderade högtalare och och och... :D

Nu ska jag bege mig ut i garaget och skruva tillbaka det nyladdade batteriet i 335an. Dags att sparka igång maskinen och se om den överlevt vintern. Känslan är nästan lite religiös. :)
 

Edin

Panerai
Den lever! Fysatan vilken underbar känsla att höra motorn igen :)

Känslan när man tar fram finbilen igen är en av de bästa jag vet. Men har de redan sopat gatorna i Linköping? Jag har som regel att gatorna ska vara sopade innan finbilen åker fram och i år när bilen är helt ny lackad kommer jag inte rucka på det alls..
 

LS

Panerai
2-Faktor
Känslan när man tar fram finbilen igen är en av de bästa jag vet. Men har de redan sopat gatorna i Linköping? Jag har som regel att gatorna ska vara sopade innan finbilen åker fram och i år när bilen är helt ny lackad kommer jag inte rucka på det alls..
Nej gatorna är inte sopade än. Det sitter sommardäck på så jag kommer ändå inte köra med bilen på några veckor. Premiären var mest för att se så allt fungerar och dämpa min abstinens en smula :)
 

Bjudko

Cartier
När tar ni fram era sportbilar i Stockholm? Kombis, svennebanansedaner och dylikt räknas inte :) För min del var jag nära att ta fram den igår men höll mig lite, pga stenskottsrisk.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
M2:an är sjukt prisvärd, i alla fall på pappret. Inte provkört än. Möjligtvis endel skillnad på driftskostnadssidan för M2:an. Förmånsvärdet blir ju lite högre också ;)

235:an är en grymt mångsidig bil med en hel del kvalitéer. När den ska bytas kommer säkert suget på M2, frågan är hur mycket man får offra som daily driver om man ska åka M2. Hittills har jag bara vinterkört, då har fyrhjulsdriften varit ett grymt plus.

Var dryga 100k på likvärdig spec (minus xdrive förstås) och leveranstid som skilde när jag beställde.

Gissar att BMW försöker göra en Audi, S kontra RS i modellprogrammet. M235, M550d och så för kunder som inte vill ha full-M. Full-M för den som kan, vill och har råd.

Edit:
596,5k hamnade en M2 på med motsvarande spec som min, då har den skinn och kolfiberlister utöver det min 235 har (standard i M2) men saknar xdrive. Lite dyrare än jag hade för mig, beror ju lite på rabattmöjligheterna också. Årets tilldelning ska ju vara såld, så tveksam där :)

Ja, beror nog på specen men för en manuell 235 och M2 med samma utrustning skillde det inte så värst mycket för mig.
Min spec på M2 manuell: 529700
Samma spec på m235: 466700
Alltså, med exakt samma spec så skiljer det bara 63000. Det räcker knappt till 19" med Michelin PSS(25-30k)och en differentialspärr inkl montering(30k excl montering)
Sen fattas det det ändå M-chassie, bromsar, styrning, diff, växellåda, breddning etc

Den kalkylen gör ju M2 synnerligen prisvärd tycker jag. Tycker prisstrategin mellan jut M135/235 och M2 är lite märklig. Borde skilja mer tycker jag.

Mvh
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Svårt att vänja sig av med allt lull-lull, men egentligen har en basutrustad M2 allt man behöver för att ha grymt kul. Skulle vara keyless, och kanske belysningspaket, uppgraderade högtalare och och och... :D

Nu ska jag bege mig ut i garaget och skruva tillbaka det nyladdade batteriet i 335an. Dags att sparka igång maskinen och se om den överlevt vintern. Känslan är nästan lite religiös. :)
Ja, jag la inte till mycket faktiskt.
HK stereon
Belysningspaket
Rattvärme
El-svankstöd
Metallic-lack.

Funderar på att lägga till comfort access men är lite paranoid för "signalkapningar".
 

demondave

Rolex
Ja, jag la inte till mycket faktiskt.
HK stereon
Belysningspaket
Rattvärme
El-svankstöd
Metallic-lack.

Funderar på att lägga till comfort access men är lite paranoid för "signalkapningar".

Comfort accessen är ett måste, grymt smidig. Dom som vill ha en ny BMW av stöldligorna som kan tar bilen oavsett CA/larm osv. Navi är helt onödigt för min del, men tydligen ett måste på beg.bilar i den klassen numer.

Har inte helt fattat prisskillnaden heller, kan man leva med en bare bones M2 kan man komma undan relativt billigt, för biltypen.

Man ska inte glömma att M235:an är en ruggigt kompetent bil, med för klassen bortimot löjliga prestanda. Ändå slipper man breddare och M-försäkringspremie. För min del rätt viktigt som brukar bilen i tjänsten. Emblemlös kan den passera som en 220dM, iaf tills jag startar. Nog så viktig aspekt, allt annat än E-klass dieselkombi sticker ut i branschen, även om en sådan lätt kostar samma pengar.
 

Edin

Panerai
...Man ska inte glömma att M235:an är en ruggigt kompetent bil, med för klassen bortimot löjliga prestanda. Ändå slipper man breddare och M-försäkringspremie. För min del rätt viktigt som brukar bilen i tjänsten. Emblemlös kan den passera som en 220dM, iaf tills jag startar. Nog så viktig aspekt, allt annat än E-klass dieselkombi sticker ut i branschen, även om en sådan lätt kostar samma pengar.

Om E-klass kombi är standarden i branchen, vad är det för bransch du jobbar i då? Känns som att A6, 5-serie, V70 och alla andra liknande bilar borde flyga under radarn då med. Förstår dock att M-bilar kan sticka ut lite extra..

Frågar då jag är nyfiken. :)
 
Topp