• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hallis

Panerai
2-Faktor
Topp, tack. Ja såklart vore det tråkigt att hitta ett fint ex och köra sönder. Vore väl i s f om man har tur och hittar ett fint ex för samma peng som motsvarande Volvo. Kanske denna?

Skall kolla disel. Dock bor jag i miljözon (eu6) men det kanske inte är så ofta de gör sådana kontroller oavsett.

Kul att han tror att bilen kan rulla 1800 mil ytterligare :) Skulle undvika denna bara baserat på annonsen. Kolla E240 på Bilwebs kommande auktion.
 

Tapiren

Cartier
Tack! Lutar alltmer åt gubbvolvo efter några dagars surfande. När det väl sker nåt verkar de vara hyfsat letmekade med och går att lämna in lite varstans.
Annars vet jag av en fin Lexus LS430 som snart blir till salu;)

Men med det sagt; jag är bilentusiast och sätter ett stort värde i att INTE köra Volvo som alla andra.

Vad jag kör? En Volvo.

Förvisso inte en S80 eftersom vi behövde 4x4 och kombikaross men märkets styrkor går inte att förneka och sedan jag köpte min första XC70 har jag blivit något av en ofrivillig entusiast. Det är otroligt kompetenta bilar.
 

Lello

Omega
Annars vet jag av en fin Lexus LS430 som snart blir till salu;)

Men med det sagt; jag är bilentusiast och sätter ett stort värde i att INTE köra Volvo som alla andra.

Vad jag kör? En Volvo.

Förvisso inte en S80 eftersom vi behövde 4x4 och kombikaross men märkets styrkor går inte att förneka och sedan jag köpte min första XC70 har jag blivit något av en ofrivillig entusiast. Det är otroligt kompetenta bilar.
Såpass? Prisklass? PM…

Jo lite så det verkar. Är det billig komfortabel pendlarbil för våra vägar verkar det vara Volvo som gäller. Blir lite självuppfyllande med, fler köper, lättare att äga / serva / större utbut … ->
 
Annars vet jag av en fin Lexus LS430 som snart blir till salu;)

Men med det sagt; jag är bilentusiast och sätter ett stort värde i att INTE köra Volvo som alla andra.

Vad jag kör? En Volvo.

Förvisso inte en S80 eftersom vi behövde 4x4 och kombikaross men märkets styrkor går inte att förneka och sedan jag köpte min första XC70 har jag blivit något av en ofrivillig entusiast. Det är otroligt kompetenta bilar.

XC70:n från föregående generationen är som en stridsvagn med den stora D5:an.

Jag kan heller inte förneka att Volvo har sina styrkor som andra tillverkarna saknar i premium segmentet. En väldesignade kompromiss. Inte bäst på något men väldigt bra på mycket. Som familjebil är det inte mycket som slår Volvo på fingrarna.

En bilentusiast skulle kunna köra den mest otillförlitliga bilen bara de tycker om den tillräckligt mycket. Men det kanske inte fungerar i praktiken för den stora majoriteten där ute.
 
Topp, tack. Ja såklart vore det tråkigt att hitta ett fint ex och köra sönder. Vore väl i s f om man har tur och hittar ett fint ex för samma peng som motsvarande Volvo. Kanske denna?

Skall kolla disel. Dock bor jag i miljözon (eu6) men det kanske inte är så ofta de gör sådana kontroller oavsett.

Hade hoppat över en sådan bil. Tror inte du kommer bli nöjd. Även om du hittar ett fint exemplar av en tysk gammal lyxbil kommer den att kosta dig att hålla i det skicket den är i och säkert ännu mer i annat underhåll som kommer med bilens ålder.

Miljözoner är så klart något att ta hänsyn till vid bilköp idag om det berör en där man framför bilen regelbundet. Dieseln har bra bottenvrid vilket passar biltypen bra. Den går snålare än en motsvarande bensinversion vid pendling. Ett arbetsredskap. Min syster har en D5:a i sin XV70 och det har en kompis i sin S80 också. Bägge är nöjda med sina bilar. De uppfyller inte senaste miljözonerna. Vet inte hur det är med de övriga diesel alternativen som D4:an. Du får kolla upp vad som gäller där du kör så att du inte åker på något i onödan. Vet inte hur ofta eller hur de kontrollerar det. Det vore ju inte så svårt med kameror som slår mot bilregistret om man vill att folk efterlever det.
 

FlipSwede

Rolex
Hemma!
Men jag får nog läsa manualen och se om den är I något transportläge man glömt ta bort.
Tycker den är slö som en gammal MB W115Diesel.

20230726_160811.jpg
20230726_160848.jpg
 

SenorE

Omega
Expertpanelen! Behöver tips och råd. Börjat långpendla ca 12 mil enkel resa / dag. Kommer ev. flytta närmre såsmåningom men gillar att köra så ingen större fara.

Alltid uppskattat designen av äldre bilar men av bekvämlighetsskäl (driftsäkerhet, "huvudbry) mestadels kört nyare BMW 1 serie osv.

Men. Nu vill jag slå slag i saken. Kollar runt kring 50 k både uppåt och nedåt. En salig blandning av gamla Mercedes C och E samt BMW 3 och 5 från ca 90 och framåt. Har även spanat en del från 70-80 men känns risky, kanske inte dock?

Även en del annat, typ Volvo s70, s80, 440 av blandad årgång.

Krav - bränner på rätt duktigt på motorvägarna så överhettning och att bli strandad är uteslutet. I övrigt att den skall hålla okej med regelbunden service och inga större tråkiga överraskningar där en reparation kostar som en ersättande bil. Inte helt fel att kunna åka relativt komfortabelt heller.

Vad köpa? :D

Axplock, som synes salig blandning.


Det som lockar mest, men orimligt att pendla med?

Alternativ som kanske är lite mer "kloka"?
22 mil om dagen i en gammal Volvo som drar 0,8 (?) på motorväg ger nästan 7000/mån i soppa (20 arbetsdagar/mån). Om du har nöjligthet att ladda hemma kanske du ska överväga att ställa frågan här istället? https://klocksnack.se/threads/elbil-och-laddhybridstråden.112579/
 

FlipSwede

Rolex
Den har inte någon break-in mode som försvinner efter 2000 miles eller dylikt? Fast det brukar bara begränsa varvtal om det skulle vara så och kanske inte så hårt styrt på den modellen
Det kan du säkert ha rätt I,och svaret är ju bara,ett telefonsamtal bort.
För att den är (nästan) lika trög som min 1969 200D Automatic råder det ingen tvekan om.
Mustangen är som en...ja Mustang jämfört med en mexikansk åsna under siestan.
 

FlipSwede

Rolex
Börjar bli sugen på rejäl kombi - bensinare, inget el i det här huset.
Letat lite och så hittade jag den här skönheten på Gotland 😀

Hälften vore dyrt nog.
Iskall modell I Sverige och dessutom I diskutabelt skick

Se om du kan hitta en Olds VistaCruiser med ClamShell gate.
De är trivsamma. Likaså Buick EstateWagon 1970 eller äldre.
Cheva Kingswood Chrysler TownandCountry

Men är det bara ett supskåp du vill ha går ju en 80tals Caprice lätt att hitta
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Gjorde om i garaget

Två nya hurtsar med 9 resp 7 draglådor, ett golvskåp, 3m ekbänkskiva samt ett högskåp. Detta ersatte en arbetsbänk (1070x570mm) med 5 draglådor och en skåpsdel. Så härligt med förvaringsutrymmena nu. Skåpen är bara 460mm djupa så bra för små garage. Kapade till skiva ner till 470mm, hade velat haft mer överhäng men ville inte ta upp för mycket plats heller.

Köpte skåpen ifrån Jula, ok i kvalitet men inte mer. Man får det man betalar för :). Med det sagt så är dem inte jättebilliga heller :(



20230729_113755.jpg
20230729_113804.jpg
20230729_113924.jpg

20230729_120900.jpg
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Eftersom 255/50-16 verkar vara en bastard storlek på däck så fick det bli nya fälgar till Corvetten i form av OEM fälgar från en 1990 årsmodell.
Då kan vi enkelt få tag på 275/40-17 däck runt om till den för en vettig peng.
Och så kan vi spara original hjulen med original däcken på, för den som vill ha det längre fram i tiden…
Men vore trevligt att fixa till fälgarna lite då de är lite kantstötta, inget farligt men man vill ju ha det fint på denna.

D4CA0B17-17FA-4A9F-89E1-13A2DE7F7951.jpeg

E9E1666A-0D7B-4962-8292-1007D32E088F.jpeg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har ändrat på en sak i CLAn - kastade ut den gamla displayen och satte in en Android-variant. Kan rekommendera alla att göra samma sak. Original-displayen ser ut som en dassig, högblank och fyrkantig budget-läsplatta från Lidls fyndavdelning, den passar inte in i den annars trevliga interiören.

Före:
IMG_0731.jpeg


Efter:
IMG_0742.jpeg


IMG_1270.jpeg
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
XC70:n från föregående generationen är som en stridsvagn med den stora D5:an.

Jag kan heller inte förneka att Volvo har sina styrkor som andra tillverkarna saknar i premium segmentet. En väldesignade kompromiss. Inte bäst på något men väldigt bra på mycket. Som familjebil är det inte mycket som slår Volvo på fingrarna.

En bilentusiast skulle kunna köra den mest otillförlitliga bilen bara de tycker om den tillräckligt mycket. Men det kanske inte fungerar i praktiken för den stora majoriteten där ute.
Ja XC70 är superskön, men jag som ägt flera volvokombi o Saab, kör numera MB E-klass kombi. Störst och bekvämast. Och med AMG-paket klippstabil i hög fart även fulllastad. Klart överlägsen Volvokombi på alla sätt. Skulle bytt tidigare. Hustrun fick mig att testa en "tråk"-merca. Har varit emot merca då de var trista, dyra och ej famljevänliga. Dagens generation (W213) är dock skitbra upptäkte jag.
 
Topp