• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Det är det jag tycker är fördelen med nyare Datejusts, när boetten är lite kraftigare ser de modernare och fräschare ut. Nu kanske mina åsikter framstår som starka dock, självklart är även äldre Datejusts fina.
Helt enig. Nu är jag överlag inte särskilt komfortabel i 36mm, men skulle det någon gång bli aktuellt skulle den rejälare boetten vara enda alternativet..
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
IMG_6507.JPG


Hur var det nu?
Gubbmodell, gubblänk, gubbfärg, gubbindex, gubbstorlek = ja jag är väll en gubbe helt enkelt ;)

/i
Arne Anka är en annan tell ;) Jag känner att fördomarna bara forsar fram.
 

Igge

Panerai
IMG_6508.JPG


Personligen krängde jag på mig min första DJ någonsin för bara någon vecka sen, måste erkänna att den käns jävligt bra.
Hade subben (14060) på mig när den levererades och precis efter att jag bytte mot DJn så blev jag lite tveksam, skit är den inte lite liten!!? Men bara efter några minuter kändes den inte alls liten, utan precis lagom för den här typen av klocka.

Har även en oyster till den som åker på om ett par dagar, ska bli kul att känna på hur den käns då. Något sportigare set-up gissar jag.

/i
 

jerik

Omega
Som man ser på många kommentarer så hade jag inte helt fel ändå om hur de flesta ser på 34 mm. Bara det att jag glömde lägga till gubbig också.;)
Lurkar man runt på alla trådar om storlek, så verkar storleken vara ett problem för 90%. Nästan i alla fall. ;)
Jag har också sett kommentarer om att Date är en looser-Rolex, eftersom den bara är för den som vill men inte kan skaffa sig en riktig Rolex.
 

Zalath

Panerai
Som man ser på många kommentarer så hade jag inte helt fel ändå om hur de flesta ser på 34 mm. Bara det att jag glömde lägga till gubbig också.;)
Tycker 34 är en helt okej storlek om du inte har för stora handleder. Tror nog att vi kommer se en återgång från de största storlekarna framöver också. BB36 är populär, misstänker att den är det bland annat för sin storlek.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
34mm är inte så jäkla gubbigt, litet och helt otänkbart. Snarare elegant, klassiskt och tänkbart ;)

image.jpeg


Min 114200 känns som min 1601 i storlek. Kanske fler som kikat lite på de nyare 114200 som oroar sig över storleken men det är inte ett problem om du kan bära upp 36mm...
Den tavlan är verkligen super! Håller med dig om att klockan bärs större än 34mm:)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Den tavlan är verkligen super! Håller med dig om att klockan bärs större än 34mm:)

Tack kompis! :)

Var rädd för att storleken skulle vara för liten när jag åkte till Krons så jag hade tuxedo 116200, 214270 och grå 111600 som backup ifall. Men icke! Perfekt storlek för mig, min favoritfärg och den funkar till allt med sin storlek samt vattentålighet. Det gör ju inte de andra klockorna jag använder - Reverso Rouge, Longines COSD och 1601. En perfekt allrounder alltså.
 

Igge

Panerai
34mm är inte så jäkla gubbigt, litet och helt otänkbart. Snarare elegant, klassiskt och tänkbart ;)

image.jpeg


Min 114200 känns som min 1601 i storlek. Kanske fler som kikat lite på de nyare 114200 som oroar sig över storleken men det är inte ett problem om du kan bära upp 36mm...

Jag tycker att den där ser helt perfekt ut, snygg färg dessutom.

Jag tror som du @Zalath att vi är på väg in i en rekyl på storlekarna och att mindre klockor kommer att vara mer accepterat några år framåt i kombination med större klockor typ Panerai och Breitling, som troligtvis kommer att köra vidare med sina lite större modeller.
 

Zalath

Panerai
Jag tycker att den där ser helt perfekt ut, snygg färg dessutom.

Jag tror som du @Zalath att vi är på väg in i en rekyl på storlekarna och att mindre klockor kommer att vara mer accepterat några år framåt i kombination med större klockor typ Panerai och Breitling, som troligtvis kommer att köra vidare med sina lite större modeller.
Jag tror vi också går mot en mer välklädd stil. Intresset för kvalitetskläder ökar. Då passar mindre klockor bättre också. Eller ja, klockor som är mindre i förhållande till bärarens handled. :) 42 mm är ganska stort för mig.
 

Brage

Omega
Står antagligen inför mitt första nyköp hos svensk AD imorgon, en 116200 med svart index tavla på jubilee-länk.

De har ej klockan hemma för tillfället. Den listar enligt deras hemsida idag 59,9k, men vad är rimligt att ge för den om de tar hem den åt mig? -Antar att det finns en viss förhandlingsbarhet, men jag kanske har fel, där av frågan. Tack på förhand.
 

Zalath

Panerai
Står antagligen inför mitt första nyköp hos svensk AD imorgon, en 116200 med svart index tavla på jubilee-länk.

De har ej klockan hemma för tillfället. Den listar enligt deras hemsida idag 59,9k, men vad är rimligt att ge för den om de tar hem den åt mig? -Antar att det finns en viss förhandlingsbarhet, men jag kanske har fel, där av frågan. Tack på förhand.
Jodå, nog ska du kunna förhandla ned den några tusen iaf.
 

Brage

Omega
Jodå, nog ska du kunna förhandla ned den några tusen iaf.

Låter vettigt. Talar vi 5-10% cirka?
-Eller mer?

Är rätt novis när det gäller priser nämligen, så bättre att fråga så man har någon referenspunkt att utgå ifrån, vid eventuell förhandling ifall köp kommer ske.

Tack för snabbt svar.
 
Topp