• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bild till bundtråden kommer när SINN tråden tröttnat på bilder ;)


EN helt oanvänd SINN 155 Dark Star. Inte ett märke på klocka eller band

IMG_0592.JPG

Riktigt snyggt set! Bonus också att bundbandet är 20mm och inte 19mm som de gamla :) Hoppas det kan komma någon nato-bild vid tillfälle också.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Riktigt snyggt set! Bonus också att bundbandet är 20mm och inte 19mm som de gamla :) Hoppas det kan komma någon nato-bild vid tillfälle också.
Det följde med ett natoband så vid tillfälle och för att tillfredsställa trådens nato fantaster kommer en bild på det också. Min högst personliga smak/åsikt är att klockan i framtiden kommer att leva sitt liv på bund. Jag vet att jag är konservativ ;)
 

Nioq

Omega
2-Faktor
Bild till bundtråden kommer när SINN tråden tröttnat på bilder ;)


EN helt oanvänd SINN 155 Dark Star. Inte ett märke på klocka eller band

IMG_0592.JPG
Bara att lyfta på hatten! Den där är lätt topp 5 i min Sinn-bok. Har full förståelse för att den gjordes i 43 mm, men hade det inte varit för den digra storleken skulle den ha tagit en plats i klocklådan för länge sen. Brutalt snygg, men tyvärr för stor för min smak.

Som investering? Absolut! Lär ligga på 50k om några år, vilket inte är illa pinkat för en Sinn.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
OT en lite kuriosa och tillhörande kategorin onödigt vetande. Alla i tråden vet väl att Heuer 1550 (som är förebild till många sinn modeller bland annat 155 Dark Star och SInn 158), användes av tyska flygvapnet under den tiden de opererade Starfighter F104G. Vad många inte vet om är att Starfightern var grunden till Lockheed U2. I princip en Starfighter med jäkligt långa vingar. Slut på onödigt vetande. :)

Edit. för den ointresserade finns mer historia här > https://lyonairmuseum.org/blog/brief-history-u-2-spy-plane-program/
 

Nioq

Omega
2-Faktor
Hade du valt ett specifikt nummer?
Gjorde ett försök att dels få boetten utbytt - polerad är helt ärligt inte någon favorit och en borstad skulle lyfta denna ytterligare en nivå -, dels paxa ett nummer, men gav upp när jag var på 597 😂

Hon jag snackade med hävdade bestämt att de aldrig gör några korrigeringar på limiterade. Är detta din bild också?

Gällande numret, så nästan hånskrattade hon och hänvisade till att Sinn har ett stort antal samlare som paxar nummer redan innan en limiterad ens är påtänkt.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Gjorde ett försök att dels få boetten utbytt - polerad är helt ärligt inte någon favorit och en borstad skulle lyfta denna ytterligare en nivå -, dels paxa ett nummer, men gav upp när jag var på 597 😂

Hon jag snackade med hävdade bestämt att de aldrig gör några korrigeringar på limiterade. Är detta din bild också?

Gällande numret, så nästan hånskrattade hon och hänvisade till att Sinn har ett stort antal samlare som paxar nummer redan innan en limiterad ens är påtänkt.
Börjar undra hur länge sedan @Clark Kent paxade sitt nummer på SINN 103 klassik 12, 5 år sedan eller längre ? 😂
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Gjorde ett försök att dels få boetten utbytt - polerad är helt ärligt inte någon favorit och en borstad skulle lyfta denna ytterligare en nivå -, dels paxa ett nummer, men gav upp när jag var på 597 😂

Hon jag snackade med hävdade bestämt att de aldrig gör några korrigeringar på limiterade. Är detta din bild också?

Gällande numret, så nästan hånskrattade hon och hänvisade till att Sinn har ett stort antal samlare som paxar nummer redan innan en limiterad ens är påtänkt.

Ja, jag har svårt att tänka mig att de skulle göra några modifieringar på limiterade modeller.

Börjar undra hur länge sedan @Clark Kent paxade sitt nummer på SINN 103 klassik 12, 5 år sedan eller längre ? 😂

Fick ju inte ens det nummer jag ville ha. Min 103 St C är nummer 44 så ville egentligen ha samma, men det var redan paxat så fick nöja mig med 144 vilket egentligen är lika meningslöst som 302 eller 581 :)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Ja, jag har svårt att tänka mig att de skulle göra några modifieringar på limiterade modeller.



Fick ju inte ens det nummer jag ville ha. Min 103 St C är nummer 44 så ville egentligen ha samma, men det var redan paxat så fick nöja mig med 144 vilket egentligen är lika meningslöst som 302 eller 581 :)
Inte helt meningslöst. 144 är en SINN modell så numret är relevant även om du får din klocka sist av alla i början på nästa år ;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kvällens godnattbild blir på en favorit bland EZM-klockorna, EZM4. Har varit och nosat på den här modellen ett par gånger och det dök upp en riktigt ovanlig variant hos en spansk samlare i somras men som nu är såld. Den var tillverkad i titan och inte i stål, och enligt Sinn har det tillverkats 25 titan-EZM4 så en liten enhörning.

😴 🌛

Skärmavbild 2018-03-14 kl. 22.09.22.png
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Jag vet faran med aluminiumkastruller. Många års missbrukande av trangia i naturen har fört mig till där jag är idag. ;)

Det börjar med Trangia som inkörsport till de tyngre grejerna. Såsom titankaminer och tipitält. Skönt att jag inte är där än.

1632259735178.png

Här är en klocka för OT. Hade inte Sinnen men mig idag tyvärr.

IMG20210921233035.jpg


Ska bättra mig. Men vill ha en tooligare Sinn också. :angel:
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Kvällens godnattbild blir på en favorit bland EZM-klockorna, EZM4. Har varit och nosat på den här modellen ett par gånger och det dök upp en riktigt ovanlig variant hos en spansk samlare i somras men som nu är såld. Den var tillverkad i titan och inte i stål, och enligt Sinn har det tillverkats 25 titan-EZM4 så en liten enhörning.

😴 🌛

Skärmavbild 2018-03-14 kl. 22.09.22.png
Förstår att den modellen inte tillverkades i stor serie. Titan till att börja med och därtill en svåravläst/begränsad tavla
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Det börjar med Trangia som inkörsport till de tyngre grejerna. Såsom titankaminer och tipitält. Skönt att jag inte är där än.

1632259735178.png

Här är en klocka för OT. Hade inte Sinnen men mig idag tyvärr.

IMG20210921233035.jpg


Ska bättra mig. Men vill ha en tooligare Sinn också. :angel:
OT akta dig. Det där kan leda till grövre missbruk så som vinter camping.. inte att leka med gravt beroende framkallande.. Gammal bild från min tid i Norge med en lika galen flygtekniker, var bara minus 20 den dagen :eek:


1632260369602.jpeg
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
OT akta dig. Det där kan leda till grövre missbruk så som vinter camping.. inte att leka med gravt beroende framkallande.. Gammal bild från min tid i Norge med en lika galen flygtekniker, var bara minus 20 den dagen :eek:


1632260369602.jpeg
OT senaste fyra somrarna i fjällvärden och två nätter på Bohusleden i minusgrader kvalificerar nog som riskbruk, men jag kan sluta när jag vill...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Förstår att den modellen inte tillverkades i stor serie. Titan till att börja med och därtill en svåravläst/begränsad tavla

giphy-downsized-large.gif


Hade ju tänkt att gå och sova, men det där måste jag svara på :)

Den tillverkades alltså huvudsakligen i stål. Upplagan i titan gjordes i 25 ex, men totalt spekuleras det i mellan 500-1.000 klockor men inget vet helt säkert.
Tavlans funktion är ju halva tjusningen med Sinn. Svåravläst absolut, och jag utgår från att majoriteten som har ägt klockan inte kan läsa av skalorna korrekt. Men vilken annan tillverkare gör en klocka riktad mot brandmän, eller räddnings/sjukvårdspersonal som med Ezm12.

Men tavelkompositionen, färgerna, destrokronan, Lemania 5100. Det finns så mycket som är bra med den där att den kommer undan med att vara en liten kloss. Med det sagt håller jag med dig att det var förståeligt att det bara blev en mindre upplaga :) Men nu är det verkligen läggdags! 😴

EDIT: I morgon hoppas jag på svar från Pascal.

EDIT 2: En morgon-edit. Ser nu när jag läser min post att det kan framstå som ett lite argt inlägg vilket absolut inte var min mening @Laddsladd 🌻 💚
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
OT en lite kuriosa och tillhörande kategorin onödigt vetande. Alla i tråden vet väl att Heuer 1550 (som är förebild till många sinn modeller bland annat 155 Dark Star och SInn 158), användes av tyska flygvapnet under den tiden de opererade Starfighter F104G. Vad många inte vet om är att Starfightern var grunden till Lockheed U2. I princip en Starfighter med jäkligt långa vingar. Slut på onödigt vetande. :)

Edit. för den ointresserade finns mer historia här > https://lyonairmuseum.org/blog/brief-history-u-2-spy-plane-program/
Fyller på med lite annat;

Premiärflygningen skedde 1954 och efter introduktionen satte planet en rad rekord i höjd, stighastighet och hastighetsflygning.
Det uppges vara det enda flygplan som samtidigt innehaft alla dessa tre rekord.
F-104 var enmotorigt och konstruerat för överljudshastighet. Det klarade att komma upp i Mach 2.
Vingarna var små, vilket gav litet luftmotstånd, men samtidigt gav dålig lyftkraft vid lägre hastigheter.
Därför var planet svårt att landa med.
En minst sagt ovanlig detalj på tidiga versioner var att katapultstolen sköt ut piloten nedåt i stället för uppåt.:rolleyes:
Anledningen till det var risken att piloten skulle träffas av det höga stjärtpartiet vid en utskjutning.
Nackdelen var naturligtvis att man inte kunde använda katapultstolen på låg höjd eller i samband med start och landning.
Detta lär ha kostat sammanlagt 21 amerikanska piloter livet när de hamnade i lägen där de hade behövt skjuta ut sig.
Att det var ännu sämre att skjuta ut sig bland de tyska alperna lär ju inte vara svårt att förstå.
Konstruktionen ändrades på senare tillverkade plan när man fick tillgång till en kraftfullare katapultstol som klarade av att skjuta piloten över stjärtfenan.
Planet var också en central del i alla mutskandaler som Lockheed var insyltade i.
Mellan 1,1 och 1,3 miljoner D-mark betalades av Lockheed i mutor i Västtyskland, bland annat till en Heinrich Sellschopp, en högt uppsatt inköpschef för tyska försvarsmakten, i syfte att säkra att just Starfighter F-104 skulle köpas. Sellschopp avled 1975 och hann alltså inte bli åtalad.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att just det manuella verket är en av fördelarna. Uppskattar verkligen att skruva upp urverket varje morgon och att det inte bara är att slänga på den på handleden. Nackdelen med manuellt är datumvisning som på min om den har blivit liggande ett tag, utan quick set :)
Jag är periodare, och jag sover med klocka på så det är smidigt med automat eftersom jag inte har någon naturlig rutin för att dra upp. Men visst är det något visst med att hålla i den och känna uppvridningen. Det brukar dock sluta med att den stannar efter ett par dagar och så byter jag istället.
Men men. Det är en kul klocka att ha i samlingen om inte annat.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Gjorde ett försök att dels få boetten utbytt - polerad är helt ärligt inte någon favorit och en borstad skulle lyfta denna ytterligare en nivå -, dels paxa ett nummer, men gav upp när jag var på 597 😂

Hon jag snackade med hävdade bestämt att de aldrig gör några korrigeringar på limiterade. Är detta din bild också?

Gällande numret, så nästan hånskrattade hon och hänvisade till att Sinn har ett stort antal samlare som paxar nummer redan innan en limiterad ens är påtänkt.
Hade en diskussion med Eriksons om att byta ut baksidan mot en solid men vi landade i att det nog är lönlöst.

Har exakt samma tanke om den polerade boetten men tänkte känna på den först och om vi inte lirar kanske man kan lämna in den efteråt tänker jag.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hade en diskussion med Eriksons om att byta ut baksidan mot en solid men vi landade i att det nog är lönlöst.

Har exakt samma tanke om den polerade boetten men tänkte känna på den först och om vi inte lirar kanske man kan lämna in den efteråt tänker jag.

Kan tänka mig att det kommer att gå lite längre fram i tiden. Men att börja modda med nyleveranserna av limiterat förstår jag att de inte är så sugna på.
Jag fick möjligheten att byta glasbaksidan mot en solid på min 144 där syftet var att hyvla av någon millimeter på höjden. Sålde klockan innan det blev aktuellt, men hade fått ett nytt serienummer på klockan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hittade mailet från 2017 med pris och detaljer gällande utbyta av baksida på 144från glas till solid. Plus det facila priset på att få en tavla till U1 utan datum :)

Skärmavbild 2021-09-22 kl. 08.47.30.png


Det är ju lite flygartema i tråden med jämna mellanrum. Min 144 gick i en bytesaffär till Tyskland mot 903 och jag fick bild av köparen att 144 mådde bra och att den nu var luftburen. Tror segelflygplanet var hans.

thumbnail_20180915_105908.jpg
 
Topp