• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    922

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
rätt bra pris på den här

115k billigare än motsvarande P2 (LR DM med Plus och Pilot). Sen går det att argumentera för och nackdelar med båda :D
1704285354179.png
Köper man en P2 så köper man inte Dual Motor och då skiljer det "bara" 50K. Varför ska man betala 65K extra bara för fyrhjulsdrift och lite bättre prestanda? Det är ju inte något som 99% av köparna behöver eller kommer att använda.

Jag tycker personligen att P2 är en mycket trevligare körupplevelse än M3 och dessutom har den en riktigt baklucka och inte en liten sedan-lucka, plus fungerande parkeringssensorer och 360-kamera. 🤷 Sen är det ju en smaksak men jag tycker att Tesla M3 är rätt ful jämfört med P2, ser ut som en groda någon har trampat på. 😅
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Köper man en P2 så köper man inte Dual Motor och då skiljer det "bara" 50K. Varför ska man betala 65K extra bara för fyrhjulsdrift och lite bättre prestanda? Det är ju inte något som 99% av köparna behöver eller kommer att använda.

Jag tycker personligen att P2 är en mycket trevligare körupplevelse än M3 och dessutom har den en riktigt baklucka och inte en liten sedan-lucka, plus fungerande parkeringssensorer och 360-kamera. 🤷 Sen är det ju en smaksak men jag tycker att Tesla M3 är rätt ful jämfört med P2, ser ut som en groda någon har trampat på. 😅
Lade ingen personlig värdering i det hela(skrev bara motsvarande P2, som är en LR DM). Som jag skrev så går det att argumentera mot/för båda. Bagaget må ha större öppning men baksätet är mindre, inget platt golv bak etc i P2

Kort sagt dock, P2 icke DM är alldeles för slö för min del så den är inte ens intressant speciellt för det priset. Det är inte bara "lite" skillnad i prestanda :p.

Håller med att saknad av radar i Teslorna suger. Men 360 kameran i P2 är ett skämt
FB_IMG_1704300945141.jpg
 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Lade ingen personlig värdering i det hela(skrev bara motsvarande P2, som är en LR DM). Som jag skrev så går det att argumentera mot/för båda. Bagaget må ha större öppning men baksätet är mindre, inget platt golv bak etc i P2

Kort sagt dock, P2 icke DM är alldeles för slö för min del så den är inte ens intressant speciellt för det priset. Det är inte bara "lite" skillnad i prestanda :p.

Håller med att saknad av radar i Teslorna suger. Men 360 kameran i P2 är ett skämt
FB_IMG_1704300945141.jpg
Det är klart en smaksak det också men ingen behöver prestandan i DM på P2 och hur ofta gör de 1,5 sekunderna skillnad för dig i praktiken? Det är en ärligt nyfiken fråga för jag förstår inte när man använder det i trafiken. 🤔

Sen vet jag inte om jag håller med om baksätet, knäutrymmet är nästan samma men i M3 sitter man med knäna i hakan om man är mer än 1,80 lång. 🤷😊

Håller med om att 306-kameran i P2 inte är optimal men den fyller ändå sin funktion och sen är det lätt att växla mellan de fyra kamerorna. Man kan ju till och med använda kameran fram! (Looking at you Tesla!) 😁

Jag gillar verkligen att köra M3 så inget ont om den alls men jag tycker ändå att det finns mer att önska för de pengarna. Nya face-liften gjorde dock stor skillnad. 👌
 

Lalas

Cartier
Senaste mjukvaruuppdateringen på Tesla liknar numera 360 kamera och måste säga att avsaknaden av parkeringssensorer inte är någon dealbreaker.
IMG_0347.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Det är klart en smaksak det också men ingen behöver prestandan i DM på P2 och hur ofta gör de 1,5 sekunderna skillnad för dig i praktiken? Det är en ärligt nyfiken fråga för jag förstår inte när man använder det i trafiken. 🤔

Sen vet jag inte om jag håller med om baksätet, knäutrymmet är nästan samma men i M3 sitter man med knäna i hakan om man är mer än 1,80 lång. 🤷😊

Håller med om att 306-kameran i P2 inte är optimal men den fyller ändå sin funktion och sen är det lätt att växla mellan de fyra kamerorna. Man kan ju till och med använda kameran fram! (Looking at you Tesla!) 😁

Jag gillar verkligen att köra M3 så inget ont om den alls men jag tycker ändå att det finns mer att önska för de pengarna. Nya face-liften gjorde dock stor skillnad. 👌
Jag gillar när bilar rör på sig, lämnar det ämnet för nu :)

Jag har ingen av bilarna så har ingen förkärlek till endera mer än att sättet som Polestar agerade när jag skulle beställa en P2 perf gav mig bitter smak i munnen.

Blir det en Model 3 så blir det en highland perf! Blir det en Polestar (om någonsin) så blir det en P4.

Blir det en sedan i M3/P2 storlek så blir det som en andrabil mao så har utrymmen låg prio för min del och jag är kort dessutom 🤣🫣
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Senaste mjukvaruuppdateringen på Tesla liknar numera 360 kamera och måste säga att avsaknaden av parkeringssensorer inte är någon dealbreaker.
IMG_0347.jpeg
Hade en M3 som hyrbil och när den sa att det var 60 cm kvar till väggen fram tog det stopp, så för mig funkade kamerorna riktigt dåligt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är klart en smaksak det också men ingen behöver prestandan i DM på P2 och hur ofta gör de 1,5 sekunderna skillnad för dig i praktiken? Det är en ärligt nyfiken fråga för jag förstår inte när man använder det i trafiken. 🤔
Man kan bo någonstans där man behöver 4wd för att komma hem exempelvis. Jag förstår inte heller argumentet riktigt, M3 SR+ kostar 509tkr, vs Polestar 609tkr och då är Polestaren mycket klenare. Både för 4wd och 2wd är Polestar 2 dyrare och långsammare. Sen skulle jag också hellre ha halvkombilucka och slippa de karmlösa dörrarna om man kunde välja fritt.
 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Man kan bo någonstans där man behöver 4wd för att komma hem exempelvis. Jag förstår inte heller argumentet riktigt, M3 SR+ kostar 509tkr, vs Polestar 609tkr och då är Polestaren mycket klenare. Både för 4wd och 2wd är Polestar 2 dyrare och långsammare. Sen skulle jag också hellre ha halvkombilucka och slippa de karmlösa dörrarna om man kunde välja fritt.
Jo, men 95% bor inte där man behöver 4WD för att komma hem. Sen vet jag inte om man kan kalla 300hk och 0-100 på 6 sekunder klent, det räcker och blir över. Ingen behöver bättre prestanda än så i trafiken oavsett vad man tycker är kul. Förstår verkligen inte den här prestandahetsen som kommit med elbilar för vanliga svenssons. Jag har hellre en bil med bra balans i kraften och bra körglädje och där vinner P2 alla dagar i veckan. 🤷

Japp, sen är iofs vanlig kombilucka helt klart bäst, speciellt om man slipper insteget i nederkant men jag vet inte om det går att få till på en halvkombi. 🤔
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Jo, men 95% bor inte där man behöver 4WD för att komma hem. Sen vet jag inte om man kan kalla 300hk och 0-100 på 6 sekunder klent, det räcker och blir över. Ingen behöver bättre prestanda än så i trafiken oavsett vad man tycker är kul. Förstår verkligen inte den här prestandahetsen som kommit med elbilar för vanliga svenssons. Jag har hellre en bil med bra balans i kraften och bra körglädje och där vinner P2 alla dagar i veckan. 🤷

Japp, sen är iofs vanlig kombilucka helt klart bäst, speciellt om man slipper insteget i nederkant men jag vet inte om det går att få till på en halvkombi. 🤔
Prestandahetsen är lite obegriplig. Går en bil 0-100 på 6 sekunder idag är det knappt körbart i vardagstrafik enligt många motorjournalister. Personligen har jag väl aldrig någonsin under mina snart 25 år med körkort behövt de fartresurserna känner jag. Däremot uppskattar jag verkligen 4WD under vinterhalvåret, även i vardagstrafik.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Prestandahetsen är lite obegriplig. Går en bil 0-100 på 6 sekunder idag är det knappt körbart i vardagstrafik enligt många motorjournalister. Personligen har jag väl aldrig någonsin under mina snart 25 år med körkort behövt de fartresurserna känner jag. Däremot uppskattar jag verkligen 4WD under vinterhalvåret, även i vardagstrafik.
Nej, det är bara trams. Jag förstår att man vill ha bra kräm om man kör en sportbil men att ha 0-100 på 3,5 sekunder i en bil som väger nära 2,5 ton är ju helt meningslöst. Visst, det kittlar lite i magen om man gasar på från ett rödljus men sen då? Det är ju helt obrukbart om vägen svänger eftersom de flesta bilarna inte klarar av det, de är inte byggda för den typen av körning.

När det kommer till fyrhjulsdrift så håller jag delvis med dig, om förhållandena är svåra eller det lutar mycket så är 4WD bra men oftast hade man klarat sig med 2WD om man bara tagit det lugnt. Jag kör en 4WD nu men körde 15 år innan det med RWD och det gick precis lika bra. Nackdelen med 4WD är att när det släpper så släpper det, då har du inget kvar som kan rädda dig och det gör att folk kanske kör snabbare än vad de borde vid vinterväglag.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Nej, det är bara trams. Jag förstår att man vill ha bra kräm om man kör en sportbil men att ha 0-100 på 3,5 sekunder i en bil som väger nära 2,5 ton är ju helt meningslöst. Visst, det kittlar lite i magen om man gasar på från ett rödljus men sen då? Det är ju helt obrukbart om vägen svänger eftersom de flesta bilarna inte klarar av det, de är inte byggda för den typen av körning.

När det kommer till fyrhjulsdrift så håller jag delvis med dig, om förhållandena är svåra eller det lutar mycket så är 4WD bra men oftast hade man klarat sig med 2WD om man bara tagit det lugnt. Jag kör en 4WD nu men körde 15 år innan det med RWD och det gick precis lika bra. Nackdelen med 4WD är att när det släpper så släpper det, då har du inget kvar som kan rädda dig och det gör att folk kanske kör snabbare än vad de borde vid vinterväglag.
Angående prestandahetsen så håller jag med. Men vissa växer aldrig upp, boys will be boys.

Fyrhjulsdrift är viktigast om du kör i stora snödjup. Där jag bor är det inte helt ovanligt med oplogade vägar med 1-2dm snö på vintrarna. Än värre när det är halvt plogat med en massa hårdpackade plogvallar i korsningarna. Då är 4wd och inte minst hög markfri gång viktigt.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tur att några är vuxna, kom ihåg att hålla er till högerfilen...

4WD är dock bra att ha i Sverige
Ser inte vad högerfilen har med diskussionen att göra, det är ju liksom kontentan i hela prestandadiskussionen. Min morsas Hyundai Atos kom upp över laglig hastighet på motorvägen i Sverige och den hade 54hk. Brum brum! Inte 4WD på den dock... :(
1998_Hyundai_Atos_front.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ser inte vad högerfilen har med diskussionen att göra, det är ju liksom kontentan i hela prestandadiskussionen. Min morsas Hyundai Atos kom upp över laglig hastighet på motorvägen i Sverige och den hade 54hk. Brum brum! Inte 4WD på den dock... :(
1998_Hyundai_Atos_front.jpg
Ingen mer kommentar än att du kör på på den bil som du känner är rimlig för dina behov så länge du inte håller till i vänsterfilen för länge :p:nailbiting:kslike

Det sägs att Atosen forfarande är kvar där...
 
Senast ändrad:

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ser inte vad högerfilen har med diskussionen att göra, det är ju liksom kontentan i hela prestandadiskussionen. Min morsas Hyundai Atos kom upp över laglig hastighet på motorvägen i Sverige och den hade 54hk. Brum brum! Inte 4WD på den dock... :(
1998_Hyundai_Atos_front.jpg
Dom coola killarna kör överhastighet med sina prestandamonster till familjebilar i vänsterfil 😆🤡
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Dom coola killarna kör överhastighet med sina prestandamonster till familjebilar i vänsterfil 😆🤡
Mmm, precis. Gäller att flytta på sig när Tuffe-Uffe kommer ösande i vänsterfilen och blinkar med helljusen som man ändå inte ser för att han ligger så nära, trotts att man ligger i maximal laglig hastighet och kör om en lastbil. Finns inget coolare! 🤘🤣
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Mmm, precis. Gäller att flytta på sig när Tuffe-Uffe kommer ösande i vänsterfilen och blinkar med helljusen som man ändå inte ser för att han ligger så nära, trotts att man ligger i maximal laglig hastighet och kör om en lastbil. Finns inget coolare! 🤘🤣
Vet inte hur många gånger det hänt mig på E4:an mellan Skåne och Jönköping de senaste åren. Varje körning är det minst en person som agerar så här. Sist hade jag ett annat fenomen, en Nederländsk Skoda som hade lagt radar-cruisen på mig och minskat avståndet till det minsta. Han låg skitnära mig i 120km/h i säkert en timme i sträck. Jag tänkte inte göra något åt saken, behöver jag bromsa för något så är det hans fel att han ligger 30-40m bakom mig och vägrar köra om.

Igår när det snöade rejält nere i Skåne hade jag en Skoda framför mig som råkade köra in på motsatt körfil in i en rondell. Hur man lyckas med det vet jag inte. Samma dag såg jag en liten polsk bil som saknade vinterdäck och vars motor dog då och då, men nej, han skulle absolut inte stanna och få bilen bärgad. Har även sett massvis med folk som saknar vinterdäck här nere i Skåne.

Finns gott om idioter i trafiken.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Svågern fick mig att spana in BYD - Måste säga att vi blev positivt överraskade. Tänk nu en ekonomisk andra bil. Priset kontra utrustning är svårslaget för stunden.

Någon som har erfarenhet kring BYD Atto 3 att dela med sig av, några stora varningssignaler förutom att man har en direktlina till kinesiska politi-byrån inbyggt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mmm, precis. Gäller att flytta på sig när Tuffe-Uffe kommer ösande i vänsterfilen och blinkar med helljusen som man ändå inte ser för att han ligger så nära, trotts att man ligger i maximal laglig hastighet och kör om en lastbil. Finns inget coolare! 🤘🤣
Kan vara jag ibland, men då har man fått bromsa in rätt rejält. Det märker nog aldrig tant Agda.
 

Jonas.T

Omega
Svågern fick mig att spana in BYD - Måste säga att vi blev positivt överraskade. Tänk nu en ekonomisk andra bil. Priset kontra utrustning är svårslaget för stunden.

Någon som har erfarenhet kring BYD Atto 3 att dela med sig av, några stora varningssignaler förutom att man har en direktlina till kinesiska politi-byrån inbyggt?
Jag har haft en sedan i höstas. För leasingpriset jag får betala är jag nöjd, det enda skulle vara att framsätena är något korta om man är lite längre. Men bra utrustad, och bra fjädringskomfort. Jag har inte haft några problem med värmen eller att den immar igen. Har dock inte haft någon elbil innan så har inte mycket att jämföra med.
 

Oggs

Omega
2-Faktor
Svågern fick mig att spana in BYD - Måste säga att vi blev positivt överraskade. Tänk nu en ekonomisk andra bil. Priset kontra utrustning är svårslaget för stunden.

Någon som har erfarenhet kring BYD Atto 3 att dela med sig av, några stora varningssignaler förutom att man har en direktlina till kinesiska politi-byrån inbyggt?
Jag kör en Atto 3 sedan augusti och är nöjd. För mig var det ett ekonomiskt val framför mycket annat men har varit positivt överraskad för det mesta. Inga problem med värme eller annat för min del. Tog mig genom snöstormen i Dalsland i veckan med varmt i kupén.

Alltid finns det någon med problem som gnäller högljutt på internet oavsett vilken modell man tittar på. Kan vara värt att väga in i ditt beslut.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Vet inte hur många gånger det hänt mig på E4:an mellan Skåne och Jönköping de senaste åren. Varje körning är det minst en person som agerar så här. Sist hade jag ett annat fenomen, en Nederländsk Skoda som hade lagt radar-cruisen på mig och minskat avståndet till det minsta. Han låg skitnära mig i 120km/h i säkert en timme i sträck. Jag tänkte inte göra något åt saken, behöver jag bromsa för något så är det hans fel att han ligger 30-40m bakom mig och vägrar köra om.

Igår när det snöade rejält nere i Skåne hade jag en Skoda framför mig som råkade köra in på motsatt körfil in i en rondell. Hur man lyckas med det vet jag inte. Samma dag såg jag en liten polsk bil som saknade vinterdäck och vars motor dog då och då, men nej, han skulle absolut inte stanna och få bilen bärgad. Har även sett massvis med folk som saknar vinterdäck här nere i Skåne.

Finns gott om idioter i trafiken.
Det enda jag kommer ihåg från min teoriläsning för 15 år sedan var, att man skulle sakta in så pass mycket att man "tvingar" bilen bakom att köra om.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Om det drabbar dig ofta bör du ju fundera på varför.
Det händer då och då, i samtliga fall ligger jag som sagt i maximal laglig hastighet och kör om ett långsammare fordon. Jag behöver inte fundera på varför, jag vet redan att det beror på att många andra kör för fort. Oftast alldeles för fort också. Förstår inte varför man är så omogen som bilförare när det sparar max ett par minuter i andra änden. Vad är det folk har så bråttom till? 🤷
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Igår när det snöade rejält nere i Skåne hade jag en Skoda framför mig som råkade köra in på motsatt körfil in i en rondell. Hur man lyckas med det vet jag inte.
En gång när jag skulle köra in i en rondell fick jag tvärnita för en bil som använde min infart till rondellen till att köra ut ur rondellen, typ för att det var närmsta vägen till McDonalds som ligger i anslutning till rondellen, verkade det som. Man tappar verkligen hakan när sådant händer.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
BYD Seal Excellence och Design är relativt sett bra prissatta. Frågan är om man vågar sig på en sådan.

Sen lär 2024 bli kaos(egen slutsats) vad gäller bilpriser så får hålla ut så länge det går med att beställa en bil.
 
Senast ändrad:
Topp