• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Men varför köper ingen?? @Elvis82 https://klocksnack.se/threads/tudor-ref-42000cn-billigt.64982/
Sa senast igår att jag aldrig skulle låna för att köpa en klocka men nu börjar det närma sig!
Bra fråga, börjar bli sjukt billigt nu, billigaste motsvarande på C24 verkar ligga på ~29k. Ta ett lån! ;)

Keramik, +40 mm, ej länk & den är svart.

I vilket fall diggar jag den.
Jag förstår, det du menade var alltså att den var svårt tuff ;)
Men nej okej, man bör nog vara skithäftig för att bära upp den på allvar.

Tycker faktiskt inte att den är så svår att bära upp trots sin färg eller sina 42 mm, bärs mycket bättre än den omåttligt populära Tudor BB i mina ögon (boetten smalnar av på ett vis som får den att kännas ganska tunn). Sen att den är svart kan säkert avskräcka många men tycker det gör att den kan bäras på många roliga kombos av band, framförallt är den grym på olika färger av Canvas och mocka! Även originalgummit är riktigt nice. :)

Så summa summarum, kom å köp! ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Stor, hög och PVD är kanske inte förstahandsvalet för de flesta? Det här är trots allt ett ganska litet forum också, kanske helt enkelt ingen här som letar efter modellen för tillfället. Priset är det, till skillnad från så ofta*, inget fel på.

*inte vad gäller elvis82 specifikt utan den generella prisbilden på KS som är rätt hög
 

Brunleif

Panerai
Stor, hög och PVD är kanske inte förstahandsvalet för de flesta? Det här är trots allt ett ganska litet forum också, kanske helt enkelt ingen här som letar efter modellen för tillfället. Priset är det, till skillnad från så ofta*, inget fel på.

*inte vad gäller elvis82 specifikt utan den generella prisbilden på KS som är rätt hög
Är din uppfattning ärligt talat att KS prisbild är hög?
Generellt dvs.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
I väldigt många fall - ja.
Tycker tvärtom. Visst, om man jämför med
Chrono24-annonser från USA och Hongkong så ligger det några tusen över men inte annars. Istället tycker jag man kan göra bra affärer här generellt sett.

Man kan ju alltid lägga ett bud något under begärt pris om det ligger lite högt, vilket jag tycker ofta funkar, så den reella prisnivån är i min mening fullt rimlig.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@Christoffer
Din Omega har serienr 13 miljoner nånting. De brukar man oftast placera i början av 50-talet snarare än 1944. 51-52 ungefär några år fram eller tillbaks. Före 1949 brukar man hitta kalibernumret på plattan under vid balansbryggan. Från ca 1950 på bryggan där den sitter på din. 1944 bör den haft 9-10 000000. Denna klocka är säkerligen inte producerad på 40-talet.

Det är en militärklocka enligt annonsen. Finns någon sån märkning av nåt slag på den eller känner du till klockans historia?
https://klocksnack.se/threads/militäromega-från-1944.67939/

TILLÄGG, kom också att tänka på att kaliber 266 tror jag inte existerade alls 1944. Har för mig den kalibern kom ungefär 1949 om jag inte minns alldeles fel.
 
Senast ändrad:

marw

Panerai
2-Faktor
@Christoffer
Din Omega har serienr 13 miljoner nånting. De brukar man oftast placera i början av 50-talet snarare än 1944. 51-52 ungefär några år fram eller tillbaks. Före 1949 brukar man hitta kalibernumret på plattan under vid balansbryggan. Från ca 1950 på bryggan där den sitter på din. 1944 bör den haft 9-10 000000. Denna klocka är säkerligen inte producerad på 40-talet.

Det är en militärklocka enligt annonsen. Finns någon sån märkning av nåt slag på den eller känner du till klockans historia?
https://klocksnack.se/threads/militäromega-från-1944.67939/

TILLÄGG, kom också att tänka på att kaliber 266 tror jag inte existerade alls 1944. Har för mig den kalibern kom ungefär 1949 om jag inte minns alldeles fel.
Helt riktigt den måste vara från tidigt 50 tal. Caliber 266 kom också 1950 så 1944 är helt off.

Förutom detta så blir jag inte riktigt klok på varför vintage skulle utesluta retur men det är ju inget faktafel bara ett märkligt samband.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Helt riktigt den måste vara från tidigt 50 tal. Caliber 266 kom också 1950 så 1944 är helt off.

Förutom detta så blir jag inte riktigt klok på varför vintage skulle utesluta retur men det är ju inget faktafel bara ett märkligt samband.
Ja så var det, 1950 kom 266. 265 ska ha kommit året innan.

Orsaken till att jag tar upp det här med årtalen som man kanske tycker är ganska oviktigt är att klockan beskrivs (felaktigt av allt hittills att döma) som en Militär Omega från Andra världskrigets dagar. Det är nåt helt annat än en vanlig civil av liknande modell från 50-talet, som denna.
 
D

Deleted member 14209

Guest
Ja så var det, 1950 kom 266. 265 ska ha kommit året innan.

Orsaken till att jag tar upp det här med årtalen som man kanske tycker är ganska oviktigt är att klockan beskrivs (felaktigt av allt hittills att döma) som en Militär Omega från Andra världskrigets dagar. Det är nåt helt annat än en vanlig civil av liknande modell från 50-talet, som denna.

Bra att detta uppmärksammas! Lätt att missa som köpare, för man vill ju helst lita på säljarens uppgifter i annonsen.

Varför har annonsen inte ändrats? @Christoffer
 

Diogenes

Cartier
@Christoffer
Din Omega har serienr 13 miljoner nånting. De brukar man oftast placera i början av 50-talet snarare än 1944. 51-52 ungefär några år fram eller tillbaks. Före 1949 brukar man hitta kalibernumret på plattan under vid balansbryggan. Från ca 1950 på bryggan där den sitter på din. 1944 bör den haft 9-10 000000. Denna klocka är säkerligen inte producerad på 40-talet.

Det är en militärklocka enligt annonsen. Finns någon sån märkning av nåt slag på den eller känner du till klockans historia?
https://klocksnack.se/threads/militäromega-från-1944.67939/

TILLÄGG, kom också att tänka på att kaliber 266 tror jag inte existerade alls 1944. Har för mig den kalibern kom ungefär 1949 om jag inte minns alldeles fel.

Ska sjävklart ändra detta då! Jag har inte fått någon "ping" trots att ni taggat mig så har ej uppmärksammat detta förrän nu!

Jag kollade i en lista över Omegas urverk där jag kom fram till 1944 men måste kolla denna igen då.
 

Diogenes

Cartier
Bra att detta uppmärksammas! Lätt att missa som köpare, för man vill ju helst lita på säljarens uppgifter i annonsen.

Varför har annonsen inte ändrats? @Christoffer

Självklart är det så att man vill lite på säljaren. Hade jag haft uppsåt att lura någon så hade det varit oklokt i att ha bilder på både urverk och referens. Vart jag fått 1944 från är jag osäker på själv eftersom jag dubbelkollade listan av Omegas urverksnr där det framgår att 13xxxx är från 1952. Varför annonsen inte ändrats berodde dels på att lördagen innehöll annat än klocksnack samt att jag av okänd anledning inte fått/får någon notis när jag blir taggad. Fick dock ett mail av medlem som uppmärksammade mig! Tackar för det!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@Lisa @marw @URsinne @JaTack
GÅTAN ÄR LÖST! Klockan är visst från 1944 (alltså en tämligen korrekt benämning med militär?). Jag hade av misstag lagt in fel bild på fel urverk! Urverket har serienr 10686335 och drivs av cal. 30T2 PC, ref: 2383-3 (165)!
Då förstår jag dateringen. Men någon militärklocka är det inte för att den är tillverkad 1944. Alla klockor som tillverkades under krigsåren är väl inte militärklockor. Hade det varit en Omega Officer så hade det varit annat men exempelvis en Omega Suverän räknas inte tilli militärklockor vad jag vet. Det var en klocka riktad till civilbefolkningen i Sverige. Har aldrig hört någon annan uppgift.
 

Diogenes

Cartier
Då förstår jag dateringen. Men någon militärklocka är det inte för att den är tillverkad 1944. Alla klockor som tillverkades under krigsåren är väl inte militärklockor. Hade det varit en Omega Officer så hade det varit annat men exempelvis en Omega Suverän räknas inte tilli militärklockor vad jag vet. Det var en klocka riktad till civilbefolkningen i Sverige. Har aldrig hört någon annan uppgift.

Nja, det där blir väl till slut en semantisk diskussion...? Att klockan varit "på fältet" kan jag självklart inte belägga (eller dementera, för den delen!!!). Vad jag dock kan konstatera i fallet med Omega Suverän är att man under beredskapsåren 1939-1945 ansåg sig i Sverige vara nödvändiga att "låna av folket" i det s.k "försvarslånet". Man behövde alltså snabbt få ihop pengar till att stärka försvaret. Försvarslånet utgick i huvudsak från försäljning av statsobligationer men också(!) genom att Omegaklockan Suverän såldes av den svenska staten till gemene man i Sverige - för att finansiera krigsmakten, så nog alltid har klockan en koppling till det militära! Men, jag förstår vad du menar med att du hellre ser att klockan aktivt varit vigd åt militärkåren och tjänstgjort. Jag kan självklart ändra detta om det är så att du upplever annonsen missvisande och att det finns risk för att jag lurar någon.
 
Senast ändrad:

Diogenes

Cartier
Helt riktigt den måste vara från tidigt 50 tal. Caliber 266 kom också 1950 så 1944 är helt off.

Förutom detta så blir jag inte riktigt klok på varför vintage skulle utesluta retur men det är ju inget faktafel bara ett märkligt samband.

Ändrade dessutom returpolicyn så du slipper oroa dig över det samband som inte längre finns.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jo, men det är inte semantik. Det är ingen militärklocka. Det är en civil klocka. Jag säger inte att just du vill lura någon men det är så vanligt att det är på väg att bli accepterat att felaktigt kalla allt från 40-talet med lysmssa för miltärklocka. Orsaken är säkert i många fall att driva upp priset. Många tror säkert det är en militärklocka de köpt och så förstärks missuppfattningarna. Då kan man säga de blivit lurade, tycker jag.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Nja, det där blir väl till slut en semantisk diskussion...? Att klockan varit "på fältet" kan jag självklart inte belägga (eller dementera, för den delen!!!). Vad jag dock kan konstatera i fallet med Omega Suverän är att man under beredskapsåren 1939-1945 ansåg sig i Sverige vara nödvändiga att "låna av folket" i det s.k "försvarslånet". Man behövde alltså snabbt få ihop pengar till att stärka försvaret. Försvarslånet utgick i huvudsak från försäljning av statsobligationer men också(!) genom att Omegaklockan Suverän såldes av den svenska staten till gemene man i Sverige - för att finansiera krigsmakten, så nog alltid har klockan en koppling till det militära! Men, jag förstår vad du menar med att du hellre ser att klockan aktivt varit vigd åt militärkåren och tjänstgjort. Jag kan självklart ändra detta om det är så att du upplever annonsen missvisande och att det finns risk för att jag lurar någon.

En bra regel för utformningen av en säljannons är att skriva det man vet och vara tydlig med det man inte vet. Att börja gissa är sällan en bra idé och då det kan leda till missförstånd. Om jag var du skulle jag inte försöka antyda att det är en militärklocka om jag inte vet att det faktiskt är det. Just militära ur är speciella ur samlarsynpunkt och kostar således ofta betydligt mer än sina civila motsvarigheter.
Fin klocka dock och den bör sälja sig själv utan gissningar och antydningar. :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp