• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

kmg

Patek
2-Faktor
Ja, men frågan är ju om det verkligen är en "Privatperson" som säljer. Lagen är ju ganska tydlig med vad som ska gälla när det är dags att t.ex. Momsredovisa och skaffa företag. Man kan alltså inte själv välja att vara en privatperson som inte skattar eller momsar bara för att ens intäkter ska gå till XX.

Det spelar alltså inte heller roll om vilken summan man säljer för - t.ex. upp till en viss nivå. Allt som säljs enbart för att sälja vidare (ej eget bruk) ska redovisas typ. huruvida personerna gör det eller inte... är en annan fråga ;) Men det betyder inte att lagen inte gäller dem.
(Inte bara riktat mot dig @Lisa )

Oaktat vem som har rätt i sak, teoretiskt sett, kan vi inte lägga ner?
Varför?
1) ingen som skulle vilja/orka driva civilmål om struntsummor
2) ord mot ord, inga bevis bla bla bla.
3) hypotetiska frågeställningar ger nada

Edit: eller starta en tråd i lifestyle
 
D

Deleted member 14209

Guest

Läsvärt
http://www.driva-eget.se/nyheter/starta-eget/ar-det-hobby-eller-naringsverksamhet

"Den enda försäljning som är skattefri är om du säljer enstaka saker som du har haft för personligt bruk, till exempel en soffa, en tavla eller en silverring du har tillverkat till dig själv och använt. Du får då sälja för upp till 50 000 kronor skattefritt.

Men i övrigt måste du skatta på allt du gör en vinst på, även om du har en hobbyverksamhet."
 
D

Deleted member 14209

Guest
(Inte bara riktat mot dig @Lisa )

Oaktat vem som har rätt i sak, teoretiskt sett, kan vi inte lägga ner?
Varför?
1) ingen som skulle vilja/orka driva civilmål om struntsummor
2) ord mot ord, inga bevis bla bla bla.
3) hypotetiska frågeställningar ger nada

Med tanke på allt annat som diskuteras (i denna tråd och andra...) så är det väl detta inte ett "struntämne"? Detta är ju också lärorikt för personer som tydligen inte vet vad som gäller?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Med tanke på allt annat som diskuteras (i denna tråd och andra...) så är det väl detta inte ett "struntämne"? Detta är ju också lärorikt för personer som tydligen inte vet vad som gäller?
Inte ett struntämne i sig, men iom att diskussionen är hypotetisk och att ingen i vår närhet kommer vara involverad i ett civilmål där dessa frågor berörs så blir det en ointressant diskussion (eller lifestyle-material).
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ett tips i all välmening:
Att ha med "kopia" i användarnamnet kanske inte är det mest förtroendegivande när man vill sälja saker...
@snoddas_kopia
Jag tolkar det som att kopia syftar till Snoddas? Ditt egna tolkar jag som att du är pappa till Tosse? Någon kan tolka Tosse till tossig. Då blir inte det till din fördel. Vi övertolkar allt som oftast när vi är på helspänn.
 

JB_XII

Rolex
Ett tips i all välmening:
Att ha med "kopia" i användarnamnet kanske inte är det mest förtroendegivande när man vill sälja saker...
@snoddas_kopia

Vi har diskuterat priser, beskrivningar, returpolicy, moral och även svävat ut rätt rejält från topic... men när vi börjar kritisera användarnamn... då vet vi att botten är nåd och att ljusare tider väntar.
 
Vi har diskuterat priser, beskrivningar, returpolicy, moral och även svävat ut rätt rejält från topic... men när vi börjar kritisera användarnamn... då vet vi att botten är nåd och att ljusare tider väntar.
Hahaha ja ljusare tider hoppas vi på! När jag reggade mig här så gick de lite fort.. mobilen tyckte att jag skulle skriva snodda_kopia. DE hade varit olämpligt om något. Som tur va upptäcktes detta av en annan vänlig medlem och en moderator ändrade detta kvickt
Givetvis kommer mitt nick ifrån Svullo (RIP)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tolkade det inte som kritik, mer en reflektion/fundering kring om användarnamnet kan ha en negativ inverkan på köpare. Om det var så, är det relevant och inom ämnet. Kritik är inte så farligt om syftet är gott. Det är värre när syftet är att förminska eller på annat sätt vilja någon annan illa.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp