• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

galácticon

Patek
2-Faktor
Jackpot!

EAE22E82-DC14-4CA9-BC80-0FAC592BFAE5.jpeg
0236C0E6-C145-404D-9057-0F6A380D7204.jpeg
Moralisk fråga: är det verkligen rätt att hänga ut en konversation så här?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag kanske svär i kyrkan här men varför så mycket diskussioner kring prissättningar? Har full förståelse för att vi inte vill att någon ska bli lurad men kan samtidigt inte riktigt förstå varför vi inte bara låter marknadsekonomins principer råda? Om något är fel prissatt säljer det inte, och vice versa. Visst, det är ett entusiastdrivet forum men så länge @admin inte bestämmer att prissättningen ska ha inskränkningar är det fritt att sätta det pris man kan tänka sig att sälja sin klocka för. Sen kan jag hålla med om att prisökningarna kan vara helt uppåt väggarna, men om någon är villig att betala så ser jag inte problemet.

Jag tycker tvärtom att det är sunt att medlemmarna reagerar. Det är heller inte så konstigt när privatsäljare efter privatsäljare motiverar prissättning med att jämföra sig med handlare på C24 med all den skillnad som det innebär.

Att ledningen går in med jämna mellanrum och påpekar att det är fri prissättning betyder inte att det är munkavle och förbud att påpeka skeva priser. Det är snarare ett sundhetstecken att det fortfarande finns medlemmar som reagerar när hästhandlarfasonerna breder ut sig på forumet.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag kanske svär i kyrkan här men varför så mycket diskussioner kring prissättningar? Har full förståelse för att vi inte vill att någon ska bli lurad men kan samtidigt inte riktigt förstå varför vi inte bara låter marknadsekonomins principer råda? Om något är fel prissatt säljer det inte, och vice versa. Visst, det är ett entusiastdrivet forum men så länge @admin inte bestämmer att prissättningen ska ha inskränkningar är det fritt att sätta det pris man kan tänka sig att sälja sin klocka för. Sen kan jag hålla med om att prisökningarna kan vara helt uppåt väggarna, men om någon är villig att betala så ser jag inte problemet.
Det är fritt att sätta vilket pris man vill, men det betyder inte frihet från kommentarer. Jag har alltid sett KS K&S som en kvalitetsstämpel. Skulle något vara fel (tex äkthet eller pris) så skulle folk reagera, vilket självreglerar till att folk är noggranna med att peka ut tveksamheter i objekten som säljs och att priserna inte är uppåt väggarna. Det är inte lätt för nybörjare att veta vad alla modeller "ska" kosta, och det är osnyggt att vila sig mot KS kvalitetsstämpel för att tjäna pengar på de som vet mindre.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det är fritt att sätta vilket pris man vill, men det betyder inte frihet från kommentarer. Jag har alltid sett KS K&S som en kvalitetsstämpel. Skulle något vara fel (tex äkthet eller pris) så skulle folk reagera, vilket självreglerar till att folk är noggranna med att peka ut tveksamheter i objekten som säljs och att priserna inte är uppåt väggarna. Det är inte lätt för nybörjare att veta vad alla modeller "ska" kosta, och det är osnyggt att vila sig mot KS kvalitetsstämpel för att tjäna pengar på de som vet mindre.
I sak håller jag med dig men jag har svårt att köpa att en spekulant på ex en Daytona, nybörjare eller inte, inte har koll på vad de bör kosta. Lite ansvar måste man ändå kunna läsal på en köpare av en klocka, särskilt i den prisklassen. Sen tycker jag att det är bra att KS är en gemenskap där vi tar hand om varandra. Det jag reagerar främst mot är de evinnerliga diskussionerna kring priser. Ibland får vi bara acceptera att det finns människor som ser det som business. I ärlighetens namn har jag svårt att klandra någon, får man chansen att tjäna 20-30k på ett bräde är det svårt att inte ta den.
 

Platinum

Cartier
@Kevbs;
Angående din Hydroconquest (https://klocksnack.se/threads/longines-hydroconquest.93590/)
Bezel(inserteret) är ju helt snett på denna? Den räfflade delen av vridringen (som man greppar när man vill vrida) ska ju vara på klockans sidor, och den plana delen av vridringen ska ju centreras upp mot/i mellan bandhornen så att säga. Den plana delen ska alltså vara mellan 55 - 5 samt 25 - 35 på insertet så att säga.

Någon måste ju ha bytt insert och struntat i detta alternativt att det är riktigt dålig QC från fabrik.
Bifogar bild (skamligt stulen från internet) på hur det ska vara:

39aa21af21aae4f2ba122fe42569ed31--pixel-watches.jpg
 

Kevbs

Breitling
@Kevbs;
Angående din Hydroconquest (https://klocksnack.se/threads/longines-hydroconquest.93590/)
Bezel(inserteret) är ju helt snett på denna? Den räfflade delen av vridringen (som man greppar när man vill vrida) ska ju vara på klockans sidor, och den plana delen av vridringen ska ju centreras upp mot/i mellan bandhornen så att säga. Den plana delen ska alltså vara mellan 55 - 5 samt 25 - 35 på insertet så att säga.

Någon måste ju ha bytt insert och struntat i detta alternativt att det är riktigt dålig QC från fabrik.
Bifogar bild (skamligt stulen från internet) på hur det ska vara:

39aa21af21aae4f2ba122fe42569ed31--pixel-watches.jpg

Har jag absolut ingen aning om, ska kolla på klockan igen. Jag har inte haft Bezelen löst.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
I sak håller jag med dig men jag har svårt att köpa att en spekulant på ex en Daytona, nybörjare eller inte, inte har koll på vad de bör kosta. Lite ansvar måste man ändå kunna läsal på en köpare av en klocka, särskilt i den prisklassen. Sen tycker jag att det är bra att KS är en gemenskap där vi tar hand om varandra. Det jag reagerar främst mot är de evinnerliga diskussionerna kring priser. Ibland får vi bara acceptera att det finns människor som ser det som business. I ärlighetens namn har jag svårt att klandra någon, får man chansen att tjäna 20-30k på ett bräde är det svårt att inte ta den.
Jag håller med, klockan är såpass lätt att kolla upp priset på att risken (i det här fallet) att bli lurad är låg. Av den anledningen hade jag haft oändligt mycket mer respekt för annonsören om hen skrivit listpris i annonsen. Frågan är var man drar gränsen, för även klockor som fortfarande finns i produktion (tex speedy pro) har ju väldigt varierande prisbild på begagnat. Jag tycker det är bra med kommentarer, och hur säljaren bemöter kommentarerna är också väldigt värdefullt att se. "Lägg dig inte i om du inte ska köpa" vs "Jag vet att priset är högt, men det är satt med tanke på ..." är helt avgörande för vem jag vill göra affär med. Speciellt när det gäller dyrare klockor.
 

edvardw

Omega
Förstår inte varför det blev ett sånt stor liv kring annonsen plöstligt. Ni har missat att SS-modeller är hetare än någonsin och att efterfrågan är väldigt stor just nu? Vår hobby som innebär rätt många klockbyten är inget som är billigt. Så självklart försöker jag finansiera dessa på något sätt.

Jag har några annonser till på gång. Lär väl bli lynchad här inne...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp