• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur finansierar folk sina klockköp?

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Många i det fina villaområdet där jag bor har lånat pengar till både hus och bil. Det känns väldigt obehagligt att man ska kunna låna sig till den prestige som en villa här innebär!
ALLA identitetsstärkande livsstilsmarkörer ska gvs betalas med reda pengar om man inte vill riskera att bli betraktad som en bluff.
Killarna och tjejerna som sitter utanför T-banan och ICA, de är äkta rakt igenom. Inga jävla krediter där inte.
Där har ni några ni kan imponeras av!
 

Rivalen

Rolex
Och via statens upplåning, ca 1,3 billioner om jag minns rätt, är vi svenskar, från baby till +100 åringar "skyldiga" ca 130.000:- per person. Så nog är man en skuldsatt bluff alltid. Men om det är till tröst så är det så mycket värre i t ex USA. Men dom köper klockor ändå, dom är inte trumpna.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Killarna och tjejerna som sitter utanför T-banan och ICA, de är äkta rakt igenom. Inga jävla krediter där inte.
Där har ni några ni kan imponeras av!
Nej, de har lånat sig till fördärvet. Köpt Rolex på avbetalning men känslan av att vara en bluff tvingade dem till att ta fler lån till allt dyrare livsstilsmarkörer och slutligen tog de till flaskan.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Apropå lån. Pratade med en god vän om klockor häromveckan. Jag sa att jag skulle gärna haft en X klocka istället för min kommande Y men att degen inte räckte till. Varav min vän säger med en mekaniskt röst att har man inte tagit klocklån så är man ingen klocknörd. Tycka vad man vill men jag är fasiken enig! Skulle jag hitta en klocka som jag hade offrat ena testikeln för och pengarna inte hade funnits på kontot hade valet inte varit svårt.

Med lite eftertanke känns det som jag har läst typ samma kommentar här på KS tidigare av någon annan medlem och då måste det ju vara sant!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nej, de har lånat sig till fördärvet. Köpt Rolex på avbetalning men känslan av att vara en bluff tvingade dem till att ta fler lån och slutligen tog de till flaskan.
Du har nog rätt. Men svårast måste nog vara att ha pengarna till Rolexen men ändå vara osäker på om man förtjänat den.. Denna vånda att inte veta om man är värdig då man faktiskt råkat vinna en viss procent av köpeskillingen på V75. Men det var förr i tiden. Nu kan man konsultera denna tråd och få svar direkt.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Jag tycker man ska se sin privatekonomi i sin helhet. Tar du ett lån för att köpa en guldrolle, samtidigt som du har en lågbelånad villa, en stor aktieportföj du inte vill realisera, och precis blivit befordrad så är det ingen stor grej! Det är helheten man ska titta på, och inte lösryckta delar!
 

JB_XII

Rolex
Du har nog rätt. Men svårast måste nog vara att ha pengarna till Rolexen men ändå vara osäker på om man förtjänat den.. Denna vånda att inte veta om man är värdig då man faktiskt råkat vinna en viss procent av köpeskillingen på V75. Men det var förr i tiden. Nu kan man konsultera denna tråd och få svar direkt.

Knepig fråga. Jag kan tycka att det hade känts lite fel om man hade gått runt med en klocka som inte är i linje med resterande attribut.

Det svåra är dock att avgöra; överbelånad, naiv människa med bekräftelsebehov deluxe eller entausiastisk klocknörd som prioriterat sin drömklocka?

Vad är skillnaden? Den ena har konsumerat pga. vad andra tycker och den andra utifrån vad den själv tycker.

Så är det rätt att ta ett lån för att investera i en klocka? Frågan är nog mer: varför?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Du har nog rätt. Men svårast måste nog vara att ha pengarna till Rolexen men ändå vara osäker på om man förtjänat den.. Denna vånda att inte veta om man är värdig då man faktiskt råkat vinna en viss procent av köpeskillingen på V75. Men det var förr i tiden. Nu kan man konsultera denna tråd och få svar direkt.
Eller våndan när man som nybliven Rolexägare sitter med årgångswhiskyn och känner att man verkligen förtjänar den fina klockan men samtidigt inser att man är ett överlägset rövhål som ser ner på folk pga deras finansieringsstrategier.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Knepig fråga. Jag kan tycka att det hade känts lite fel om man hade gått runt med en klocka som inte är i linje med resterande attribut.

Det svåra är dock att avgöra; överbelånad, naiv människa med bekräftelsebehov deluxe eller entausiastisk klocknörd som prioriterat sin drömklocka?

Vad är skillnaden? Den ena har konsumerat pga. vad andra tycker och den andra utifrån vad den själv tycker.

Så är det rätt att ta ett lån för att investera i en klocka? Frågan är nog mer: varför?
Nu använde jag medvetet inga smileys så min sarkasm kanske var svår att detektera. Min poäng var att det finns en hel del människor som sätter sig på höga hästar för att de tycker att de har förtjänat sina köp av lyxartiklar mer än andra. Jag är medveten om att detta är en tråd som handlar just om finansiering av klockköp, men förutom viss nyfikenhet kring hur andra finansierar sina köp så skiter jag högaktningsfullt i om andra forumdeltagare sms-lånar till sina Rollar eller pantar burkar i 16 år för att få en risig gammal DJ. Jag är här för att vältra mig i klockintresset, frottera mig lite med människor som har långt mer pengar att lägga på lyx än jag samt utan att skämmas en mikrosekund spamma diverse trådar med wristshots och fiska efter komplimanger. Det är kul att vi kan hänga här, med vitt skilda bakgrunder och ekonomiska föutsättningar och diskutera lite av varje (men mest klockor) utan att det är det minsta konstigt (för det mesta). Jag kan faktiskt glädjas åt helt okända forumdeltagares klockköp, oavsett om det är en PP 5712 eller en SKX007, det är liksom intresset som förenar oss.
För mig framstår då de personer som skall sätta sig till doms över andra gällande hur de finansierar sina klockköp som rena pajasar. Osköna clowner helt enkelt.
Men det är vad jag tycker.
 
Många i det fina villaområdet där jag bor har lånat pengar till både hus och bil. Det känns väldigt obehagligt att man ska kunna låna sig till den prestige som en villa här innebär!
ALLA identitetsstärkande livsstilsmarkörer ska gvs betalas med reda pengar om man inte vill riskera att bli betraktad som en bluff.
Den som är försatt i skuld är inte fri.
 

Kugghjul

Panerai

Pete11

Vacheron
2-Faktor
D

Deleted member 11690

Guest
Tycker den här tråden börjar spåra ur fullständigt! Upprepade gånger läser jag att klockor inte skulle vara viktigt? :S bara jag som tycker att det är ett jävligt magstarkt påstående? :D behöver man en ny klocka så är det som det är :) skämt o sido, inte lånat själv, men tycker inte det är nåt fel så länge man gör det för sin egen skull och ungarna slipper svälta ;) kärlek klockbröder och klocksystrar! <3
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor

appaz

Omega
Synd att tråden snurrade iväg i den här riktningen, istället för att bli till en konstruktiv diskussion där vi eländiga trashankar som inte köpt någon Rolex eller dylikt än kunnat hämta lite tips ;)

Själv har jag inte tagit något lån till klocka än, och sparar just nu för att (förhoppningsvis) kunna köpa mig en sub till 30-årsdagen. Jag ser dock inget som helst fel med att någon tar ett lån för att finansiera "lyxkonsumtion", så länge den gör ett någorlunda smart och informerat val. Jag tror nog vi ska skilja på lån och lån.

Sen är det här med vem som "förtjänat" vad och inte en väldigt intressant filosofisk fråga... :)
 

Husse

Patek
Jag ska på en förhandling i nästa vecka som jag ryggar lite för. Kommer då att bära dessa för att visa var skåpet ska stå.

IMG_0094.JPG
@Guskleto glöm inte högra armen! Då har du fullständig makt! Du kommer inte att behöva förhandla öht!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Synd att tråden snurrade iväg i den här riktningen, istället för att bli till en konstruktiv diskussion där vi eländiga trashankar som inte köpt någon Rolex eller dylikt än kunnat hämta lite tips ;)

Själv har jag inte tagit något lån till klocka än, och sparar just nu för att (förhoppningsvis) kunna köpa mig en sub till 30-årsdagen. Jag ser dock inget som helst fel med att någon tar ett lån för att finansiera "lyxkonsumtion", så länge den gör ett någorlunda smart och informerat val. Jag tror nog vi ska skilja på lån och lån.

Sen är det här med vem som "förtjänat" vad och inte en väldigt intressant filosofisk fråga... :)
Ja, jag också. Om den som betalar kontant är den ende som är förtjänar en fin klocka, den som lånar är inte förtjänt, den som ärvt pengar inte är det, hur är det då med den som köpt en klocka utan kvitto eller undanhållit skatt? Jag behöver vägledning här. Hur ska man tänka här?
 

Husse

Patek
Ja, jag också. Om den som betalar kontant är den ende som är förtjänar en fin klocka, den som lånar är inte förtjänt, den som ärvt pengar inte är det, hur är det då med den som köpt en klocka utan kvitto eller undanhållit skatt? Jag behöver vägledning här. Hur ska man tänka här?

Det finns till och med de som ÄRVT sin fina klocka, hur ska vi agera i de fallen?
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Kör 1/10 regeln. För er som inte kan teorin eller läst böckerna handlar det om att för att få pengar att växa ska 1/10 av det man tjänar alltid investeras. Avkastningen på denna 1/10-del växer över tid...

Sen hjälper såklart hög lön, för att hålla topic... ;-)
 
Topp