• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?

nissehult

Patek
2-Faktor
Delad ekonomi där allt läggs i en pott låter inte som nån bra idé. Dela alla fasta kostnader sedan får båda göra vad man vill med resten av sina pengar.
Jag kan tänka mig att det fungerar bäst om lönerna är relativt lika, eller om det finns gott om disponibel inkomst. Men om den andra tjänar mindre och inte har så mycket kvar efter fasta utgifter då kan ett sådant upplägg orsaka friktion. Har en kompis i den situationen.
 

JMT

Breitling
Köper inte så ofta, säljer i.o.f.s. inte alls, men så länge inköpen ligger inom någon slags rimlig gräns så har jag inte stött på problem. Däremot kommentarer om en klocka är ful eller dylikt.
Då delar vi i.o.f.s. bara på alla fasta kostnader.
 

Buckshot

Panerai
Jag betalar alla räkningar och min fru sparar till vår semester eller andra dyra inköp.
Det är nog udda i dagens Sverige men det är verkligen "till döden skiljer oss åt".
Hon har sina väskor, kläder och skor, och jag har finöl, bilar och klockor. Fast jag får erkänna att jag har gömt klockorna till ett lämpligt tillfälle och friserat priserna en smula:D "Den där Orient? Han ville bara ha 1000kr så jag måste köpa. Den är värd mycket mer" ;)
 

Fiffi

Omega
2-Faktor
Vi accepterar varandras avigköp ... Subbar för mig och kläder, handväskor och glitter för henne. Jag blir glad för mina Råläx och hon ser piffig ut, vilket gör mig ännu gladare. Livet är helt enkelt för kort för billiga klockor, -sprit & -partners ..
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jävla amatörer! Detta är enklare än att stjäla godis från småbarn... Se bara till att betala alla räkningar, om ni har lån, plus mat etc, gör ni det, kan hon köpa sina skor, handväskor, kläder osv för sina pengar, nu är det hur lugnt som helst att köpa klockor, elektronik eller vad ni vill för era pengar! Att ha delad ekonomi kommer inte på kartan skulle jag säga.
Handväskor är belsebubs påfund.
 
Delad ekonomi där allt läggs i en pott låter inte som nån bra idé. Dela alla fasta kostnader sedan får båda göra vad man vill med resten av sina pengar. Skulle den ena sakna inkomst så ska man inte spendera heller.
Infaller nog främst när man gift sig och/eller får barn. När man får barn ändras både utgifter resonemang och hur man handlar tycker jag.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Bra trådstart! Ingen högoddsare att denna tråd slår "dagens enda klocktråd", "officiella seikotråden" och "är min nya fejkrolex falsk tråden" här på Sveriges största och bästa klockforum. Mitt råd får bli: "lyssna", nicka,köp schweiziska klockor som kollegor på jobbet beundrar (cartier,rolex osv) och kör på. Vem är chefen?
 

Ryttaren

Rolex
Jag kan tänka mig att det fungerar bäst om lönerna är relativt lika, eller om det finns gott om disponibel inkomst. Men om den andra tjänar mindre och inte har så mycket kvar efter fasta utgifter då kan ett sådant upplägg orsaka friktion. Har en kompis i den situationen.

Det är klart att om den ena t.ex är arbetslös länge håller det inte i längden, men min tanke var att då ska man kanske inte köpa dyra lyxartikar heller. Man kanske inte ska slänga upp sin nya platina DD vid middagsbordet om sambon inte har några pengar att disponera :D
 
:eek:

Rofl, delad ekonomi?

Jag vet inte ens vad min sambo sedan snart 15 år tillbaks tjänar, och jag kunde inte bry mig mindre. Om hon har ett eller flera bankkonton??? Vet ej, bryr mig inte.

Ibland handlar jag och ibland handlar hon, det är inte så noga.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför folk självmant väljer att dela sin inkomst och sedan spendera resterande tid till att bråka om vem som får köpa vad?

Jag tror att jag hellre skulle spika fast min egen pung på väggen än att ge mig in i ett dylikt uppgör! :eek:

Varför ska man be om lov för att köpa något? Känns som att man är omyndigförklarad.
 

Johanw

Cartier
Jävla amatörer! Detta är enklare än att stjäla godis från småbarn... Se bara till att betala alla räkningar, om ni har lån, plus mat etc, gör ni det, kan hon köpa sina skor, handväskor, kläder osv för sina pengar, nu är det hur lugnt som helst att köpa klockor, elektronik eller vad ni vill för era pengar! Att ha delad ekonomi kommer inte på kartan skulle jag säga.

Kör samma. Betalar alla räkningar och är det gjort är hon nöjd. Sen om man har massa pengar över kan man "unna" sig något. Kör även:
-"Är det en ny klocka?"
-"Den har jag haft länge/annan rem/länk. Tudor är ingen dyr klocka"
Och jag har ett lönnfack så hon inte ser mängden.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är klart att om den ena t.ex är arbetslös länge håller det inte i längden, men min tanke var att då ska man kanske inte köpa dyra lyxartikar heller. Man kanske inte ska slänga upp sin nya platina DD vid middagsbordet om sambon inte har några pengar att disponera :D
Samma tanke gäller väl om partnern sitter med 3000 efter alla normala utgifter och du själv sitter med 20000? Jag tror jämställdhet vinner i längden.
 

UncleBear

Panerai
Skärp er. Ni måste ju träffa rätt bara...
Klart att det inte behövs rättfärdiga något. Jag har lärt mig att lita på något som blöder i fem dagar och ändå överlever trots hennes ilska innan och under.
Edit: med det sagt gemensam ekonomi och hon får köpa precis vad hon vill för våra pengar!
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kör samma. Betalar alla räkningar och är det gjort är hon nöjd. Sen om man har massa pengar över kan man "unna" sig något. Kör även:
-"Är det en ny klocka?"
-"Den har jag haft länge/annan rem/länk. Tudor är ingen dyr klocka"
Och jag har ett lönnfack så hon inte ser mängden.

Är rätt jobbat unge man ;)!
 

Ryttaren

Rolex
Samma tanke gäller väl om partnern sitter med 3000 efter alla normala utgifter och du själv sitter med 20000? Jag tror jämställdhet vinner i längden.

Ja, håller med om att det bara funkar inom rimliga gränser. Om ena tjänar massor och andra väldigt lite blir läget annorlunda.
Kan bara relatera till min egen situation där vi haft normala inkomster utan några stora överskott och där vi båda får spara ett tag om man vill unna sig nån lyxkonsumtion. I mitt fall t.ex klockor eller motorcyklar/bilar. Skulle bli galen om jag inte hade koll på den delen av ekonomin.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nu är jag singel och har inte problemet, men när jag hade sambo så körde jag 10-principen. Dela allt med tio och sen bara kör på det. Tveka inte en sekund, lär hjärnan att dela allt med tio per automatik. Så när du kommer hem med en ny Rolex kommer diskussionen låta:
Hon: "Hur mycket kostade den där klockan?"
Du: "...9000kr..."
Hon: "Hur kan du lägga 9000kr på en klocka?!!!!"
Du: "Har ju gått bra på jobbet och jag ville belöna mig med något.... Osv..."
Sen är hemligheten att aldrig prata om prylarnas egentliga värde/kostnad, ALDRIG!
 

UncleBear

Panerai
Nu är jag singel och har inte problemet, men när jag hade sambo så körde jag 10-principen. Dela allt med tio och sen bara kör på det. Tveka inte en sekund, lär hjärnan att dela allt med tio per automatik. Så när du kommer hem med en ny Rolex kommer diskussionen låta:
Hon: "Hur mycket kostade den där klockan?"
Du: "...9000kr..."
Hon: "Hur kan du lägga 9000kr på en klocka?!!!!"
Du: "Har ju gått bra på jobbet och jag ville belöna mig med något.... Osv..."
Sen är hemligheten att aldrig prata om prylarnas egentliga värde/kostnad, ALDRIG!
Belöna dig med 9000 kr. Måste säga att det inte osar framgång. Inte illa ment men det finns en och annan kvinna som har kapacitet att tänka och dessutom belöna sig med betydligt dyrare saker. Du har inte direkt läst på om kvinnors utgiftsposter eller?
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Bra trådstart! Ingen högoddsare att denna tråd slår "dagens enda klocktråd", "officiella seikotråden" och "är min nya fejkrolex falsk tråden" här på Sveriges största och bästa klockforum. Mitt råd får bli: "lyssna", nicka,köp schweiziska klockor som kollegor på jobbet beundrar (cartier,rolex osv) och kör på. Vem är chefen?

Vi är aldrig chefen... Never ever...
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Ja. Och vi är alla här för att få veta vad våra mäns klockor kostar. Egentligen.

Utmärkt. Rolex är svindyrt och AD tvingar en att vara otrogen på Dovas, Kellys eller gröna jägaren.

Breitling däremot får en att få bra andedräkt och man får alltid två för en... Det ryktas även om att en bra Bratte får köparen att vara en lite bättre äkta maka. Men vad vet jag...
 
Topp