• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Denna Jura helautomat är nu inne på 7'e året hos mig. Kör nästan alltid Zoega Intenzo och vanliga lungo i den. Givetvis kan inte en espresso mäta sig med en "riktig" men kombinationen av kvalité och bekvämligheten är oslagbar när man snabbt vill ha en kickstart innan man sticker till jobbet. Gillar även den minimalistiska designen och kvalitén som Jura representerar
image.jpeg
 
Denna Jura helautomat är nu inne på 7'e året hos mig. Kör nästan alltid Zoega Intenzo och vanliga lungo i den. Givetvis kan inte en espresso mäta sig med en "riktig" men kombinationen av kvalité och bekvämligheten är oslagbar när man snabbt vill ha en kickstart innan man sticker till jobbet. Gillar även den minimalistiska designen och kvalitén som Jura representerar
image.jpeg
Kan inte annat än att stämma in!
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Vilken Jura-modell rekommenderar ni? Inte för stor och med bra pris-prestanda.
Ena seriens maskiner är bra, kompakta och prisvärda. Ska inte förväxlas med Ena micro som har mindre kapacitet i bryggruppen. På svenska hemsidan finns bara microvarianten så jag vet inte om den vanliga Ena serien håller på att fasas ut. Själv kör jag Ena 7 men min är dygt 6 år gammal så det har säkert hänt en del sen den inhandlades.
 
Ena seriens maskiner är bra, kompakta och prisvärda. Ska inte förväxlas med Ena micro som har mindre kapacitet i bryggruppen. På svenska hemsidan finns bara microvarianten så jag vet inte om den vanliga Ena serien håller på att fasas ut. Själv kör jag Ena 7 men min är dygt 6 år gammal så det har säkert hänt en del sen den inhandlades.
Tror min heter Ena 3. Helt suverän. Pröjsade 6 lock för typ 5 år sen om jag inte minns fel. Den är garanterat ersatt av annan modell nu. Men det var den minsta Juran vid tillfället. Lycka till, du kommer inte ångra dig.
 

Sledger

Cartier
Jura har ett nytt system som kallas P.E.P. som sitter i de nya maskinerna. Ska tydligen ta kaffet närmare "riktig" espresso. Jag har provat en gång från en Z6 som har nya systemet och det var bra för att vara helautomat. Den kostar visserligen runt 20-24k. P.E.P. finns även i en billigare variant som heter E60 som kostar runt 9500kr. Beställer man direkt från Jura så får man just nu med 2 koppar och 500gr kaffe. :)
https://se.jura.com/sv/kaffe-for-hushallsbruk/kaffemaskiner/E60-EU-15082
 

Richard1987

Panerai
image.jpg
Kör moccamaster + kaffekvarn från wilfa. Brukar köpa specialkaffe från microrosterier men måste rekommendera ett riiktigt gott standardkaffe som slår alla zoegas osv med hästlängder. 500 gr kostar typ 55 kr och smakar som de kaffe man betalar typ 120 kr för 200 gr av. Vilket kaffe? Arvid Nordquist ECO mellanmörk!

Prova det^^ ni kommer att bli förvånade över smaken :) Kör 70 gr kaffe per liter vatten...
 

par

Patek
2-Faktor
Jag försöker hålla liv i denna tråd lite då! :)

Idag anlände nya maskinen. Har kört lite ikväll med de bönor jag hade hemma, mestadels Zoega Mollbergs blandning :p , och har iaf börjat hitta rätt med malningsgrad och press. Med första skottet strypte jag maskinen helt så det kom ingenting, vred till lite för grovt för att ha någon utgångspunkt så det blev blaskigt som attans, men håller nu på att jobba mig rätt. Får fortsätta imorgon. Väldigt nöjd än så länge iaf. :)

maskinen.jpg
Nöjd med den? Funderar på samma
 

Sledger

Cartier
Nöjd med den? Funderar på samma

Väldigt nöjd! Har inte skummat något än men av det jag sett på nätet så ska den vara kompetent även på det. Ska nog testa lite ikväll eller i morgon. Nu har den sjunkit 5 kr till så den är billigare än den utan PID. Förstår inte riktigt vad de gör på kitchentime. :)
Maskinen levereras ju som sagt av Monteriva där maskinen kostar 7495 kr. För 5965 kr tror jag inte man hittar en bättre maskin idag, om man inte gör klipp bland begagnad så klart.
Om du inte redan har kvarn så snåla inte på den, utan satsa på en som verkligen kan leverera till espresso. Tycker Eureka Mignon är kanon för sitt pris.

*EDIT*
Jämför jag espresson jag får ut från denna maskin med min gamla helautomatiska Jura Ena 3 så är det väldigt stor skillnad. Juran levererar bra för en helautomatisk men kommer inte i närheten av denna.
 
  • Like
Reactions: par

Sledger

Cartier
När vi ändå håller på och rekommenderar kaffesorter så slänger jag in denna. :)

Om man bor i en stad med taskig kaffekultur och "finkaffe" med bra datum inte finns att hitta så kan man handla detta på Willys. Är det bästa kaffet jag provat från stormarknaderna. Ger bra crema och en smak som verkligen duger.
Jag köper enbart ekologiskt kaffe nu för tiden, och uppmanar alla som bryr sig lite om en bättre värld att också göra det. Gifterna de använder på kaffeodlingar runt om i världen är totalförbjudna inom EU och de flesta andra länder, men det är ekonomin som styr. Länder som Brasilien skulle tappa otroligt med pengar om de förbjöd gifterna där.

KÖP EKOLOGISKT KAFFE!

musetti.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Väldigt nöjd! Har inte skummat något än men av det jag sett på nätet så ska den vara kompetent även på det. Ska nog testa lite ikväll eller i morgon. Nu har den sjunkit 5 kr till så den är billigare än den utan PID. Förstår inte riktigt vad de gör på kitchentime. :)
Maskinen levereras ju som sagt av Monteriva där maskinen kostar 7495 kr. För 5965 kr tror jag inte man hittar en bättre maskin idag, om man inte gör klipp bland begagnad så klart.
Om du inte redan har kvarn så snåla inte på den, utan satsa på en som verkligen kan leverera till espresso. Tycker Eureka Mignon är kanon för sitt pris.

*EDIT*
Jämför jag espresson jag får ut från denna maskin med min gamla helautomatiska Jura Ena 3 så är det väldigt stor skillnad. Juran levererar bra för en helautomatisk men kommer inte i närheten av denna.
Tack för infon, även tittat på en Rocky eller Vario Home
 

Cyklisten

Cartier
image.jpg
Kör moccamaster + kaffekvarn från wilfa. Brukar köpa specialkaffe från microrosterier men måste rekommendera ett riiktigt gott standardkaffe som slår alla zoegas osv med hästlängder. 500 gr kostar typ 55 kr och smakar som de kaffe man betalar typ 120 kr för 200 gr av. Vilket kaffe? Arvid Nordquist ECO mellanmörk!

Prova det^^ ni kommer att bli förvånade över smaken :) Kör 70 gr kaffe per liter vatten...
AN Eco espresso är också mycket bra för sitt pris!
 

san

Cartier
2-Faktor
Vilka mer förslag har du? Är inte enkelt o veta:(
Spara pengarna och köp Virtuoso istället.

http://thesweethome.com/reviews/the-best-coffee-grinder:
We also had Sweethome science editor Leigh Boerner examine samples of the Mahlkönig and the Virtuoso under a microscope to see a difference. She didn’t. “It was pretty much impossible to ID unlabeled photos based on ground shape,” said Boerner. “I also didn’t find any evidence that grinds from the Mahlkönig were any ‘flatter’ than those from the Virtuoso.”
Many coffee geeks say that the difference between one grinder and another is the shape of each particle and that this makes a difference in taste. The Mahlkönig is considered the crême de la crême of grinders, and if you can’t see a difference in particle geometry between it and a Virtuoso, Baratza is doing something right.

Och då pratar vi ändå om en kvarn som kostar över 20 000 kr.
 

Sledger

Cartier
Utav vad jag läst på diverse kaffeforum så maler Baratzas kvarnar bra.... när de väl fungerar. Hållbarheten verkar vara lite så där. Många rapporterar att de maler väldigt bra till en början, men att de efter ett tag börjar bli sämre(för många har den inte klarat espresso till slut). Tydligen så har Baratza i USA en väldigt bra kundsupport och jag har läst om många som får ny kvarn en gång per år för att den lägger av. Inbillar mig att det blir svårt att få den supporten här. Varion tror jag är den som håller bäst men när det finns billigare kvarnar som är byggda som tanks i jämförelse, och maler lika bra, så valde jag bort Vario.

De kvarnar jag till slut valde mellan var Macap M2D, Compak K3 Touch och Eureka Mignon. Valde till slut Eurekan för jag tycker den är snygg och den har fått väldigt bra omdömen runt om på diverse forum.
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Utav vad jag läst på diverse kaffeforum så maler Baratzas kvarnar bra.... när de väl fungerar. Hållbarheten verkar vara lite så där. Många rapporterar att de maler väldigt bra till en början, men att de efter ett tag börjar bli sämre(för många har den inte klarat espresso till slut). Tydligen så har Baratza i USA en väldigt bra kundsupport och jag har läst om många som får ny kvarn en gång per år för att den lägger av. Inbillar mig att det blir svårt att få den supporten här. Varion tror jag är den som håller bäst men när det finns billigare kvarnar som är byggda som tanks i jämförelse, och maler lika bra, så valde jag bort Vario.

De kvarnar jag till slut valde mellan var Macap M2D, Compak K3 Touch och Eureka Mignon. Valde till slut Eurekan för jag tycker den är snygg och den har fått väldigt bra omdömen runt om på diverse forum.
Tack för tipsen, lyckades dessutom få fram en studentkod ktstu16 så gick den ner till 5100kr:)
 

Sledger

Cartier
Tack för tipsen, lyckades dessutom få fram en studentkod ktstu16 så gick den ner till 5100kr:)

Attans va bra! Blir nästan sugen på att beställa en till. :p

En sak bara, tampern som följer med är ca 57mm och portafiltret är professionellt 58mm så det glappar lite. Funkar ändå men känns bättre med en tamper på 58mm.

Jag kör med denna som är riktigt skön att jobba med. http://www.kaffecompagniet.se/baristatillbehor/tampers/pop-svart-49-58-5-mm/
100359-1.jpg


Sedan behövs bara en knockbox, tampermatta och en mjölkkanna så är du hemma. :)
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Attans va bra! Blir nästan sugen på att beställa en till. :p

En sak bara, tampern som följer med är ca 57mm och portafiltret är professionellt 58mm så det glappar lite. Funkar ändå men känns bättre med en tamper på 58mm.

Jag kör med denna som är riktigt skön att jobba med. http://www.kaffecompagniet.se/baristatillbehor/tampers/pop-svart-49-58-5-mm/
100359-1.jpg


Sedan behövs bara en knockbox, tampermatta och en mjölkkanna så är du hemma. :)
Tack, varför sjutton skickar de med en 57 när fen är 58?:)
 

Sledger

Cartier
Tack, varför sjutton skickar de med en 57 när fen är 58?:)
Det kan man fråga sig. :)

En sak till. När du startar den första gången så är kokaren tom. Se till att du fyllt vattenbehållaren och kör sedan pumpen en liten stund tills det kommer vatten ur portafiltret. Jag var inte riktigt med i starten och temperaturen visade raskt uppåt 130 grader. Startade då pumpen och den fyllde vatten in i kokaren så tempen gick ner. Blev lite svettig. Risk att bränna kokaren om man kör den torr.

Den anges ju inte som att direkt klara espresso, är den så bra som det verkar?
Den är säkert jättebra när den är ny, men jag skulle satsa på något mer gediget.
 
  • Like
Reactions: par

Oew

Rolex
Letar efter något att göra vanligt brygg i, kör idag fransk press och en enkel kaffekvarn men känner för att uppgradera båda. Verkar som att moccamaster är uppskattat av många här, finns det några andra bra som inte är för stora och inte sticker iväg allt för mycket? Gärna tips på kvarnar också!
 

par

Patek
2-Faktor
Det kan man fråga sig. :)

En sak till. När du startar den första gången så är kokaren tom. Se till att du fyllt vattenbehållaren och kör sedan pumpen en liten stund tills det kommer vatten ur portafiltret. Jag var inte riktigt med i starten och temperaturen visade raskt uppåt 130 grader. Startade då pumpen och den fyllde vatten in i kokaren så tempen gick ner. Blev lite svettig. Risk att bränna kokaren om man kör den torr.


Den är säkert jättebra när den är ny, men jag skulle satsa på något mer gediget.
Okej, tack för input
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Letar efter något att göra vanligt brygg i, kör idag fransk press och en enkel kaffekvarn men känner för att uppgradera båda. Verkar som att moccamaster är uppskattat av många här, finns det några andra bra som inte är för stora och inte sticker iväg allt för mycket? Gärna tips på kvarnar också!

Jag är mer än nöjd med min Wilfa Svart. Ligger i samma prisklass som Moccamaster och kaffet blir precis lika bra.
Det jag föredrar med den är dels att filterhållaren är oerhört mycket mer solid och dels så är det toppen med lösningen med vattenbehållare. Sen att den är kalassnygg är bara en ren bonus.

131469_4_kv.jpeg



EDIT: De har även en bra kaffekvarn som jag vet att fler medlemmar här på KS har.

http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffetillbehor/WSCG2/wilfa-svart-kaffekvarn-wscg-2

533890.jpg
131469_4_kv.jpeg
 
Topp