• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

D

Deleted member 4412

Guest
Hear hear.
Numera skulle jag kunna handla kläder för tiotusentals kronor varje månad. Som tur är lyckas man besinna sig och inse att alla pengar som kommer in inte nödvändigtvis måste ut igen.
Vissa är sunda, andra inte helt enkel haha;)
Blev ett långt utlägg o hoppas du förstod nåt utav kontentan. Jag skulle nog snarare anse mej själv som en "snål jävel" som via hårt jobb/research kan "slösa" pengar på det jag gillar dvs kläder o skor.:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Det är ett farligt intresse - men förbannat kul. Jag kastade precis om i klocklådan för att få lös lite kapital.

För min del har jag verkligen fastnat för plagg som åldras väl och det är förhoppningsvis sunt på sikt mot plånboken.
Tror du o jag är rätt likasinnade på den biten:)
Du skulle nog förmodligen oxå tacka nej till ett scenario bestående av att få välja ut vilka 2 klockor du önskar mot att resten av livet tvingas leva i kläder från Dressman;) (inget ont om Dressman bara inget för mej).
Hade nog inte spelat nån roll hur många klockor jag än blivit erbjuden haha.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vissa är sunda, andra inte helt enkel haha;)
Blev ett långt utlägg o hoppas du förstod nåt utav kontentan. Jag skulle nog snarare anse mej själv som en "snål jävel" som via hårt jobb/research kan "slösa" pengar på det jag gillar dvs kläder o skor.:)
Men vad f*n. Jag fick precis svar att det blivit fel från leverantören och att jackan inte finns i lager. Produktionen har dessutom upphört...

Kul! Då sålde jag i onödan.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Det är två helt olika plagg och jag själv tycker att det är tokvärt. Räkna kostnaden per anvädning om någon har knallat i en skinnjacka bra länge.

Sen värt och värt... En bra A2 i FQHH drar iväg. Det är inget plagg som du kan kompromissa med - med bra resultat.

Vilka tillverkare kollar du på @Grafton?
Jag har kollat på bl a Real McCoy's, som ser bra ut men kostar en del (på Superdenim t ex ligger de på runt €2000). Eastman Leather har en bättre prisbild, ligger på runt £7-800. Provade ett par olika i London sist, men det är rätt stor skillnad mellan de individuella jackorna på hur kragen viker sig osv. Var dessutom dyrare i butik än på deras hemsida, och jag hittade aldrig helt rätt kombo, annars hade jag väl slagit till. GoodWear Leather har en sjuk detaljnivå, har aldrig sett IRL. Kostar runt $1500 men de rear ut enstaka ex ibland för runt halva priset. Hursomhelst, lite ångestfyllt att lägga de summorna på något man aldrig har provat. Ångrar att jag inte slog till på den Real McCoy's-jackan jag provade för fem år sedan i Berlin, den gick på 10 000 om jag inte minns fel men satt som en jävla smäck...

Edit: Aero Leathers i England har också A2-jackor med rätt mil-spec, de har också väldigt mycket andra pajjer som ser ut som den du letar efter, @christian-h .
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har kollat på bl a Real McCoy's, som ser bra ut men kostar en del (på Superdenim t ex ligger de på runt €2000). Eastman Leather har en bättre prisbild, ligger på runt £7-800. Provade ett par olika i London sist, men det är rätt stor skillnad mellan de individuella jackorna på hur kragen viker sig osv. Var dessutom dyrare i butik än på deras hemsida, och jag hittade aldrig helt rätt kombo, annars hade jag väl slagit till. GoodWear Leather har en sjuk detaljnivå, har aldrig sett IRL. Kostar runt $1500 men de rear ut enstaka ex ibland för runt halva priset. Hursomhelst, lite ångestfyllt att lägga de summorna på något man aldrig har provat. Ångrar att jag inte slog till på den Real McCoy's-jackan jag provade för fem år sedan i Berlin, den gick på 10 000 om jag inte minns fel men satt som en jävla smäck...

Edit: Aero Leathers i England har också A2-jackor med rätt mil-spec, de har också väldigt mycket andra pajjer som ser ut som den du letar efter, @christian-h .
Kul, men synd att du inte klippe RMC.

Och som du säger, lite ångestfylllt att inte kunna testa - men alternativet är ja... åka dit typ. Vilket vore kul i och för sig. Sveriges utbud är ganska skralt.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
En felinventering till det positiva gör att Marcus Malmborg sitter på en tokfin Eidos Palermo i storlek 50, till ett bra pris.

https://www.marcusmalmborg.com/?product:aw+2016:Eidos+Palermo+Coat+Blue

IMG_8750.JPG
IMG_8751.JPG
IMG_8752.JPG


Säkra upp resterande vinter och vad som komma skall.

Här är en riktigt kul artikel om Antonio från Eidos. Jordnära koncept.

Rocken finns även i brun i storlek 50.
IMG_8742.JPG
IMG_8744.JPG
 
D

Deleted member 4412

Guest
En felinventering till det positiva gör att Marcus Malmborg sitter på en tokfin Eidos Palermo i storlek 50, till ett bra pris.

https://www.marcusmalmborg.com/?product:aw+2016:Eidos+Palermo+Coat+Blue

IMG_8750.JPG
IMG_8751.JPG
IMG_8752.JPG


Säkra upp resterande vinter och vad som komma skall.

Här är en riktigt kul artikel om Antonio från Eidos. Jordnära koncept.

Rocken finns även i brun i storlek 50.
IMG_8742.JPG
IMG_8744.JPG
Jag kontrar med denna härliga artikel om Mr Antonio Ciongolo:
https://www.mrporter.com/journal/this-week-im-wearing/mr-antonio-ciongoli/1307
 

Fredig

Cartier
En felinventering till det positiva gör att Marcus Malmborg sitter på en tokfin Eidos Palermo i storlek 50, till ett bra pris.

https://www.marcusmalmborg.com/?product:aw+2016:Eidos+Palermo+Coat+Blue

IMG_8750.JPG
IMG_8751.JPG
IMG_8752.JPG


Säkra upp resterande vinter och vad som komma skall.

Här är en riktigt kul artikel om Antonio från Eidos. Jordnära koncept.

Rocken finns även i brun i storlek 50.
IMG_8742.JPG
IMG_8744.JPG

Även om jag älskar Eidos som märke och äger flertal plagg från dem så ser jag inte värdet i att lägga dessa pengar på deras rockar/kavajer. Man måste komma ihåg att märket fortfarande är i betastadiet, de jobbar på passformer och leverantörer hela tiden...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Min lokare Tiger-hökare ska lägga ned. 50% på denna rock, vad tycker ni som kan om passformen på mig, kanske lite långa ärmar, men det kanske det är värt att fixa till (jag håller armen knasigt för att visa vidden).
Finns med 50% på Zalando också, men jag stödjer hellre Danne.
Är den såpass "tidlös" att jag kan köpa den och ursäkta mig med att den håller, rent modemässigt, länge?
Eller är det kanske bara "skit"?
IMG_6170.JPG
 
D

Deleted member 5780

Guest
Min lokare Tiger-hökare ska lägga ned. 50% på denna rock, vad tycker ni som kan om passformen på mig, kanske lite långa ärmar, men det kanske det är värt att fixa till (jag håller armen knasigt för att visa vidden).
Finns med 50% på Zalando också, men jag stödjer hellre Danne.
Är den såpass "tidlös" att jag kan köpa den och ursäkta mig med att den håller, rent modemässigt, länge?
Eller är det kanske bara "skit"?
IMG_6170.JPG
Rocken är absolut inte skit till halva priset.
Däremot, om den skulle sitta på mig, hade jag provat en mindre storlek, alternativt tagit in den lite I ryggen.
Och köpt en blå istället :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Rocken är absolut inte skit till halva priset.
Däremot, om den skulle sitta på mig, hade jag provat en mindre storlek, alternativt tagit in den lite I ryggen.
Och köpt en blå istället :)
Tack för input!
Vill gärna ha en kamel, så det blev affär. Fick lite paketpris, köpte två par jeans också.
Bara denna storleken kvar, och mindre hade blivit fel i axlarna, så mycket vet jag att det blir svårt och typ omöjligt att få till. Hade velat ha en mer "insvängd" egentligen, så ryggintag kan det nog bli. Å andra sidan vill jag kunna ha kavaj (eller hoodie, @Luckyluciano -style) under. Tror jag.
Ärmlängden då?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Tack för input!
Vill gärna ha en kamel, så det blev affär. Fick lite paketpris, köpte två par jeans också.
Bara denna storleken kvar, och mindre hade blivit fel i axlarna, så mycket vet jag att det blir svårt och typ omöjligt att få till. Hade velat ha en mer "insvängd" egentligen, så ryggintag kan det nog bli. Å andra sidan vill jag kunna ha kavaj (eller hoodie, @Luckyluciano -style) under. Tror jag.
Ärmlängden då?
Snyggt! Ingen kavaj under på bilden va?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tack för input!
Vill gärna ha en kamel, så det blev affär. Fick lite paketpris, köpte två par jeans också.
Bara denna storleken kvar, och mindre hade blivit fel i axlarna, så mycket vet jag att det blir svårt och typ omöjligt att få till. Hade velat ha en mer "insvängd" egentligen, så ryggintag kan det nog bli. Å andra sidan vill jag kunna ha kavaj (eller hoodie, @Luckyluciano -style) under. Tror jag.
Ärmlängden då?
Den ser bra ut I axlarna och känns det bra så...
Hade testat att nåla in nån cm I ryggen hemma först.
Ärmarna hade jag nog personligen stört mig på. Upp någon cm ser det ut som, men det kan vara vinkeln med.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Den ser bra ut I axlarna och känns det bra så...
Hade testat att nåla in nån cm I ryggen hemma först.
Ärmarna hade jag nog personligen stört mig på. Upp någon cm ser det ut som, men det kan vara vinkeln med.
Tack igen för bra input!
Ärmarna är ett ständigt gissel för mig, hyfsade axlar och lång överkropp (eller snarare korta ben) gör att jag typ alltid måste korta dem.
 
Tack igen för bra input!
Ärmarna är ett ständigt gissel för mig, hyfsade axlar och lång överkropp (eller snarare korta ben) gör att jag typ alltid måste korta dem.

Jag tycker att ärmarna ser ut att sluta precis där de ska. Om du har kavaj under och håller armen med armbågen i 90 grader framför bröstet kommer ärmen nog att sluta precis över handleden. Den armhållningen har jag fått lära mig är den man bör gå på när man tittar på ärmlängd men det är såklart upp till den enskilde. Grattis till en snygg rock, jag sneglade på Zalandos erbjudande innan idag.
 

zeke_varg

Omega
Min lokare Tiger-hökare ska lägga ned. 50% på denna rock, vad tycker ni som kan om passformen på mig, kanske lite långa ärmar, men det kanske det är värt att fixa till (jag håller armen knasigt för att visa vidden).
Finns med 50% på Zalando också, men jag stödjer hellre Danne.
Är den såpass "tidlös" att jag kan köpa den och ursäkta mig med att den håller, rent modemässigt, länge?
Eller är det kanske bara "skit"?
IMG_6170.JPG

Även om blå är en mer stilren rockfärg gillar jag alternativet du valt bättre. Roliga att våga variera lite i färg.
 

kalufsen

Panerai
Min lokare Tiger-hökare ska lägga ned. 50% på denna rock, vad tycker ni som kan om passformen på mig, kanske lite långa ärmar, men det kanske det är värt att fixa till (jag håller armen knasigt för att visa vidden).
Finns med 50% på Zalando också, men jag stödjer hellre Danne.
Är den såpass "tidlös" att jag kan köpa den och ursäkta mig med att den håller, rent modemässigt, länge?
Eller är det kanske bara "skit"?
IMG_6170.JPG
Jag tycker personligen den är för lång i ärmarna. Jag gillar att ärmarna på rocken är någon cm längre än skjortan, annars tycker jag den upplevs för lång och stor.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tack igen för bra input!
Ärmarna är ett ständigt gissel för mig, hyfsade axlar och lång överkropp (eller snarare korta ben) gör att jag typ alltid måste korta dem.
Grattis till bra köp.

Ta upp ärmarna lite och kanske nypa in den lite i midjan. Med kavaj under så kanske det inte krävs och inget direkt akut.
En camelgärgad rock är inte direkt det som står först på inköpslistan när det gäller färgval på rock men om du vill ha färgen och är nöjd så är det bara att köra.
Knep själv en camelfärgad under rean. Kul att variera sig lite.
 

MartinGFX

Cartier
Återkom gärna med vad du fick betala. Vad ska du ändra? Jag behöver själv justera längden på några skjortor (ärmen), så behöver veta att skräddaren gör ett bra jobb. Borde inte vara ett svårt ingrepp iofs.
Lite återkoppling:

Var och hämtade ut plaggen i veckan, det gick på totalt 2400kr och då fick jag enligt utsago viss rabatt. Snyggt och prydligt jobb dock var byxorna fortfarande för långa så måste gå tillbaka med dem, hoppas Vivian löser det på ett snyggt sätt.
 

POO

Panerai
En originalupplaga blir perfekt. Mer än gärna får du hjälpa till att hitta en.

Jag har ett par stycken gamla jackor, alla är kanoncharmiga men på samtliga börjar trådarna bli sköra och gå itu lite var stans. Hade jag bara varit ute efter looken hade jag köpt något nytt. AI är väl hyfsat både autentiskt och prisvärt. Ska man ha gammalt är det bra att klicka in på ebay.
 
Topp