• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marinemaster-tråden

Jeanis

Omega
Tack båda två!
Jag har läst den recensionen. Men jag blir alltid lite misstänksam när folk får varor skickade till sig, känns som den blir vinklad då. Gott att få höra från oberoende.
Det framgick nog inte av mitt inlägg men jag kör med originalspännet till CB-gummit. Kör säger jag :)
 

Paahl

Omega
2-Faktor
Det framgick nog inte av mitt inlägg men jag kör med originalspännet till CB-gummit. Kör säger jag :)
Jodå det framgick :)
Det bygger ungefär som när man kör på länken eller? Det kan jag leva med isf. Det jag stör mig på när jag kör länken är att spännets underdel hamnar långt åt kl 12. Det blir liksom "kantigt" där. Blir det likadant på CB-gummit?
 

Jeanis

Omega
Ja, det är spännets underdel (se rödmarkering), som går mot klockan 12. Blir tydligare ju mindre handleder man har. Inget jag tänker på egentligen.

MM300.jpg
 

Bazsy

Cartier
Jag planerar inköp, funderar mycket och undrar just nu om 20mm länken på MM300. Jag har läst flera inlägg som säger att 20mm är för smal för sumon men ingen verkar klaga på MM300. De är ju lika stora så vad är grejen?

Funderar på 4 scenarios just nu och har svårt att välja (budget ligger kring 10-12 tusen Kr) :
-Beggad MM300
-Beggad / Ny Shogun
-Ny Transocean
-2 klockor från : SKX007/Sumo/Blumo samt Strapcode länks till alla 3 inkl. min PADI.

Alla har ju sina upp och ner sidor och en möjlighet även att jag sparar mer pengar och köper ny MM300 men har alltså fastnat på 20mm länken nu.
 

Skari

Breitling
Klockan är hög och topptung och skulle må bra av en bredare länk. Större problem är nog att länken inte tilltalar mig estetiskt.

Med det sagt så kör jag klockan på länk, gummi, mesh samt ett tjockt läderzulu.
Zulot sitter på 90% av tiden. Klockan är redan vinglig så lite mer av den varan gör inget. Bekväm är den hursomhelst. Inget som glider lättvindigt under manschetten dock
Diggar min MM300✊
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag planerar inköp, funderar mycket och undrar just nu om 20mm länken på MM300. Jag har läst flera inlägg som säger att 20mm är för smal för sumon men ingen verkar klaga på MM300. De är ju lika stora så vad är grejen?

Funderar på 4 scenarios just nu och har svårt att välja (budget ligger kring 10-12 tusen Kr) :
-Beggad MM300
-Beggad / Ny Shogun
-Ny Transocean
-2 klockor från : SKX007/Sumo/Blumo samt Strapcode länks till alla 3 inkl. min PADI.

Alla har ju sina upp och ner sidor och en möjlighet även att jag sparar mer pengar och köper ny MM300 men har alltså fastnat på 20mm länken nu.
Jag tycker transocean är ruggigt bra men att MM300 är roligare i längden. Köper du en begagnad så kan du dessutom ångra dig lättare och köpa en Transocean istället.
 

Bazsy

Cartier
Jag tycker transocean är ruggigt bra men att MM300 är roligare i längden. Köper du en begagnad så kan du dessutom ångra dig lättare och köpa en Transocean istället.
Sant!
Då är bara problemet att MM300 dyker upp här sällan och jag kan inte skanna köp och sälj precis hela tiden :)
Nu har jag iofs gjort det i några dagar men det känns inte hälsosamt :)
 

Bazsy

Cartier
Det finns dock ett antal personer som påstår att den på mm300 har någon form av ytbehandling som gör det mer reptålig än vanlig. Skulle inte vara omöjligt med tanke på den lite blåaktiga nyansen man ser vid vissa typer av ljus. Faktum är att man sällan ser en mm300 med repor på glaset.
 
Det finns dock ett antal personer som påstår att den på mm300 har någon form av ytbehandling som gör det mer reptålig än vanlig. Skulle inte vara omöjligt med tanke på den lite blåaktiga nyansen man ser vid vissa typer av ljus. Faktum är att man sällan ser en mm300 med repor på glaset.

Den har AR på undersidan, det ger lite blått skimmer. Du tänker inte på diashield? Det sitter på stålet.
 

Bazsy

Cartier
Den har AR på undersidan, det ger lite blått skimmer. Du tänker inte på diashield? Det sitter på stålet.
Nej, jag tänkte inte på diashield utan kanske något som objektiv filters och glasögon glas brukar ha, dvs ett ytbehandling som är mycket hårt men bara några nm tjock.
T. ex de fotofilter jag använder har 8 lagers ytbehandling varav de yttre är representanter och smutsavvisande och resten förbättrar de optiska egenskaperna med bl. a. AR. Detta kostar typ 500Kr i 67mm utförande så det borde inte kosta mer än någon hundralapp på en klocka. Det borde vara standard i denna prisklass och det är inte omöjligt att detta eller något liknande finns på mm300 glaset.
 
Senast ändrad:
Nej, jag tänkte inte på diashield utan kanske något som objektiv filters och glasögon glas brukar ha, dvs ett ytbehandling som är mycket hårt men bara några nm tjock.
T. ex de fotofilter jag använder har 8 lagers ytbehandling varav de yttre är representanter och smutsavvisande och resten förbättrar de optiska egenskaperna med bl. a. AR. Detta kostar typ 500Kr i 67mm utförande så det borde inte kosta mer än någon hundralapp på en klocka. Det borde vara standard i denna prisklass och det är inte omöjligt att detta eller något liknande finns på mm300 glaset.

Aha! Du tänkte så! Ja det hade säkert vart smutt! Den är specad med ARbehandling på insidan. Antar att de vill lämna utsidan "ren" för att inte riskera att behandlingen på ovansidan skall skadas.
Om den hade haft det, ytbehandling, tror jag Seiko inte låtit det gå obemärkt förbi i marknadsföringen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej, jag tänkte inte på diashield utan kanske något som objektiv filters och glasögon glas brukar ha, dvs ett ytbehandling som är mycket hårt men bara några nm tjock.
T. ex de fotofilter jag använder har 8 lagers ytbehandling varav de yttre är representanter och smutsavvisande och resten förbättrar de optiska egenskaperna med bl. a. AR. Detta kostar typ 500Kr i 67mm utförande så det borde inte kosta mer än någon hundralapp på en klocka. Det borde vara standard i denna prisklass och det är inte omöjligt att detta eller något liknande finns på mm300 glaset.
Vad vi vet är "high grade hardlex" vilket innebär inre AR (vad vi vet). Safirglas från Credor, SEIKO och GS har garanterat även yttre behandling, den behandlingen är både hård och smutsavvisande.
 
Topp