• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster eller constellation med stålboett och guldsiffror/stavar och guldvisare

Hej

Jag är på jakt efter en (i alla fall ganska) tidig automatisk omega att ha som kostymklocka (och även till andra kläder). Tanken är att klockan ska passa till både guld och silver.

När jag letat runt har jag sett några klockor med stålboett, silvertavla, guldstavar(/-siffror) och guld-dauphinevisare som varit vansinnigt snygga.

Är det någon här som vet när dessa gjorts? Ju mer research jag gör desto svårare tycker jag att det är. Jag får för mig att många av de här "bland-metall"-klockorna är ihop-plock och jag vill inte köpa en frankenstein.

Vänligen
Nybörjaren
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hej

Jag är på jakt efter en (i alla fall ganska) tidig automatisk omega att ha som kostymklocka (och även till andra kläder). Tanken är att klockan ska passa till både guld och silver.

När jag letat runt har jag sett några klockor med stålboett, silvertavla, guldstavar(/-siffror) och guld-dauphinevisare som varit vansinnigt snygga.

Är det någon här som vet när dessa gjorts? Ju mer research jag gör desto svårare tycker jag att det är. Jag får för mig att många av de här "bland-metall"-klockorna är ihop-plock och jag vill inte köpa en frankenstein.

Vänligen
Nybörjaren
Hej,
Stålboett med visare och index i guld är väldigt vanligt och inget tecken på franken så det kan du vara lugn med. Personligen anser jag 50-talet vara en storhetstid för Omega.

https://klocksnack.se/threads/50-tals-omega-seamaster.31122/
https://klocksnack.se/threads/the-many-faces-of-vintage-omega.3198/

Fråga på forumet innan du handlar så blir det bra, lycka till!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nåt som en del brukar undra över vad gäller det där: På Constellationboetterna som är före den med "vinklade" yttersidor på bandluggar/skänklar (de "knäckta") som kom till den tolvuddiga pie pan-tavlan alldeles i början på 60-talet, det vill säga 50-talsboetten ska märket på baklocket alltid vara i guld. Det oavsett om boetten är i stål eller guld på stål eller guld. På de senare 60-talsboetterna med vinklade skänklar ska däremot märket eller medaljongen följa boetten i övrigt i utförande: Stålboett ska ha märket i stål och guld på stål ska ha guldmedaljong. Det finns också pie pan från tidigt 60-tal med den äldre boettypen som alltså ska ha märket med observatoriet i guld oavsett boettutförande i övrigt. Såvitt jag kunnat se fortsatte man ett par år med att ibland använda tidigare boetter på den senare urtavlan.

Det är min erfarenhet och inte stött på någon med annan uppfattning. Men förekommer avvikelser från det säg gärna till. Man lär sig hela tiden. Men generellt är det som beskrivet och det kan misstänkas vara bytt medaljong om det dyker upp boetter som inte följer det. Den lossnar och saknas ibland

Tillägg: Det var det jag skulle komma till, vad gäller boetten med knäckta skänklar verkar det gälla samma också för index och visare, stål har index och visare i stål. Guld på stål och guld har index och visare i guld. I motsats till de tidigare Constellation som kunde ha dessa i guld även vid enbart stål på boetten men även ha dem vita men märket oavsett det alltid i guld.

50-talsboett med vit medaljong= hopplocks-varning. 60-tals pie pan med gula index och visare men boetten i enbart stål = hopplocks-varning. Det gäller alltså enbart Constellation 50-tals och 60-talsmodellerna pie pan.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Jag har en liten bunt med gamla Seiko med just den konfigurationen. Riktigt snyggt med stålklocka med gulddetaljer i tavlan.
Här har du några varianter från andra märken:
http://www.tradera.com/item/190122/272229609/vintage-tissot-herrur-1956-manuell
http://www.tradera.com/item/190111/261267594/1-fin-vintage-herr-certina-certidate-ref-5301-075-ø-35
http://www.tradera.com/item/190111/272576098/certina-svart-urtavla
http://www.tradera.com/item/190116/272338026/lagonda-general
Och en Omega: http://www.tradera.com/item/190118/...seamaster-30-manuell-herr-35mm-svart-urtavla-

Edit: Några här har svart tavla, men jag tycker att det är minst lika snyggt!
 
Tusen tack! Det är precis den här typen av information jag letar efter!

Vad är ett skäligt pris för en pie pan constellation med stålboett och guldvisare/-index? Jag förstår att det kan variera och att vissa modeller kan värderas väldigt högt men jag är främst ute efter en av de billigare men som är i ganska bra skick.

Nåt som en del brukar undra över vad gäller det där: På Constellationboetterna som är före den med "vinklade" yttersidor på bandluggar/skänklar (de "knäckta") som kom till den tolvuddiga pie pan-tavlan alldeles i början på 60-talet, det vill säga 50-talsboetten ska märket på baklocket alltid vara i guld. Det oavsett om boetten är i stål eller guld på stål eller guld. På de senare 60-talsboetterna med vinklade skänklar ska däremot märket eller medaljongen följa boetten i övrigt i utförande: Stålboett ska ha märket i stål och guld på stål ska ha guldmedaljong. Det finns också pie pan från tidigt 60-tal med den äldre boettypen som alltså ska ha märket med observatoriet i guld oavsett boettutförande i övrigt. Såvitt jag kunnat se fortsatte man ett par år med att ibland använda tidigare boetter på den senare urtavlan.

Det är min erfarenhet och inte stött på någon med annan uppfattning. Men förekommer avvikelser från det säg gärna till. Man lär sig hela tiden. Men generellt är det som beskrivet och det kan misstänkas vara bytt medaljong om det dyker upp boetter som inte följer det. Den lossnar och saknas ibland

Tillägg: Det var det jag skulle komma till, vad gäller boetten med knäckta skänklar verkar det gälla samma också för index och visare, stål har index och visare i stål. Guld på stål och guld har index och visare i guld. I motsats till de tidigare Constellation som kunde ha dessa i guld även vid enbart stål på boetten men även ha dem vita men märket oavsett det alltid i guld.

50-talsboett med vit medaljong= hopplocks-varning. 60-tals pie pan med gula index och visare men boetten i enbart stål = hopplocks-varning. Det gäller alltså enbart Constellation 50-tals och 60-talsmodellerna pie pan.
 
Tack så mycket! Visst är de snygga (både de med silvertavla och de med svart tavla)!
Jag är nog främst på jakt efter en med automatiskt urverk. Inget ont om manuella men med en uppdragare undviker jag att behöva ställa om klockorna för ofta.

 

Psykel

Patek
Tack så mycket! Visst är de snygga (både de med silvertavla och de med svart tavla)!
Jag är nog främst på jakt efter en med automatiskt urverk. Inget ont om manuella men med en uppdragare undviker jag att behöva ställa om klockorna för ofta.
Äsch! Jag har nästan uteslutande manuella klockor och det tar seriöst inte många sekunder att ställa om. Men smaken är som baken!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tusen tack! Det är precis den här typen av information jag letar efter!

Vad är ett skäligt pris för en pie pan constellation med stålboett och guldvisare/-index? Jag förstår att det kan variera och att vissa modeller kan värderas väldigt högt men jag är främst ute efter en av de billigare men som är i ganska bra skick.

Med pie pan är vi inne på 60-talet, eller alldeles slutet av 50-talet. Jag vet inte hur pass tydligt det framgår i inlägget ovan, var mycket i samma inlägg, men pie pan från 60-talet brukar hålla boettens "färg" vad gäller visare och index, åtminstone när det är nyare boetten med brutna skänklar. Men inte den tidigare 50-talsmodellen som alltså ganska ofta har guldfärgade visare och index till stålboetten men då har de inte den klassiska "12-sidiga"pie pan-tavlan. Frågan är då om de tidiga pie pan som ibland har 50-talsboetten som (förmodligen) originalutrustning kan ha guldvisare och index till stålboett. Det vet jag faktiskt inte. Har aldrig sett någon sån tror jag. Det finns inte så väldigt många i omlopp överhuvudtaget av dem.

Vill man då ha guldfärgade visare och index till stålboett på Constellation 50-60-tal blir det alltså 50-talsmodellerna där det förekommer. Men då är det inte pie pantavlan förstås. I alla fall det de flesta menar med den klassiska pie pan. Det fanns modeller åt det hållet tidigare men inte de tolvkantiga. Så det kan bli svårt att få både och.

De har ett rätt stort prisspann. De billigare är oftast inte i särskilt bra skick. Då ska man ha tur. Mellan 5 och 10 000 för stålklockor av den modellen, i den högre delen av det spannet ska de vara i mycket fint skick. En del begär mer men de flesta tycker nog det är för mycket om de inte är exceptionella i skick eller utförande på nåt sätt. Massivt guld blir dyrare, guld på stål något dyrare än enbart stål.

Seamaster är lättare att hitta i stål med guldfärgade index och visare än vad Constellation är.
 
Senast ändrad:
Med pie pan är vi inne på 60-talet, eller alldeles slutet av 50-talet. Jag vet inte hur pass tydligt det framgår i inlägget ovan, var mycket i samma inlägg, men pie pan från 60-talet brukar hålla boettens "färg" vad gäller visare och index, åtminstone när det är nyare boetten med brutna skänklar. Men inte den tidigare 50-talsmodellen som alltså ganska ofta har guldfärgade visare och index till stålboetten men då har de inte den klassiska "12-sidiga"pie pan-tavlan. Frågan är då om de tidiga pie pan som ibland har 50-talsboetten som (förmodligen) originalutrustning kan ha guldvisare och index till stålboett. Det vet jag faktiskt inte. Har aldrig sett någon sån tror jag. Det finns inte så väldigt många i omlopp överhuvudtaget av dem.

Vill man då ha guldfärgade visare och index till stålboett på Constellation 50-60-tal blir det alltså 50-talsmodellerna där det förekommer. Men då är det inte pie pantavlan förstås. I alla fall det de flesta menar med den klassiska pie pan. Det fanns modeller åt det hållet tidigare men inte de tolvkantiga. Så det kan bli svårt att få både och.

De har ett rätt stort prisspann. De billigare är oftast inte i särskilt bra skick. Då ska man ha tur. Mellan 5 och 10 000 för stålklockor av den modellen, i den högre delen av det spannet ska de vara i mycket fint skick. En del begär mer men de flesta tycker nog det är för mycket om de inte är exceptionella i skick eller utförande på nåt sätt. Massivt guld blir dyrare, guld på stål något dyrare än enbart stål.

Seamaster är lättare att hitta i stål med guldfärgade index och visare än vad Constellation är.
Hittade den här sidan. http://www.bestproducts.com/mens-style/g1113/vintage-watches-for-men/
Där har de en pie pan med stålboett och guldindex. Går man in på försäljarens sida (www.austinkaye.co.uk) så har de en liknande till salu nu för £1900. Har det stället ockerpriser?
 

Psykel

Patek
Hittade den här sidan. http://www.bestproducts.com/mens-style/g1113/vintage-watches-for-men/
Där har de en pie pan med stålboett och guldindex. Går man in på försäljarens sida (www.austinkaye.co.uk) så har de en liknande till salu nu för £1900. Har det stället ockerpriser?
Det blir en bit över 20.000 kr och det skulle jag inte lägga på en. Isåfall skulle jag köpa en Rolex Datejust från 60-talet och smacka guldvisare och tavla med gulddetaljer, typ som skamlöst stulen bild nedan:
f2de840b72546800d3bd1ddae1a2ea47.jpg
 
Det blir en bit över 20.000 kr och det skulle jag inte lägga på en. Isåfall skulle jag köpa en Rolex Datejust från 60-talet och smacka guldvisare och tavla med gulddetaljer, typ som skamlöst stulen bild nedan:
f2de840b72546800d3bd1ddae1a2ea47.jpg
Ser att det finns en del intressanta rolexur i 15000-kronorsklassen på Chrono24.

Var tusan hittar ni era tjusiga Omegor till vettiga priser?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hittade den här sidan. http://www.bestproducts.com/mens-style/g1113/vintage-watches-for-men/
Där har de en pie pan med stålboett och guldindex. Går man in på försäljarens sida (www.austinkaye.co.uk) så har de en liknande till salu nu för £1900. Har det stället ockerpriser?

Pie pan med pie pan-boett i stål med guldindex, mycket ovanligt och har inte sett det förut. Risken är överhängande den inte varit så från början men säker kan man inte vara. Vad gäller de priserna så är det än så länge väldans dyrt och inga normalpriser även om de skulle ha garanti och vara servade. Finns att köpa betydligt billigare i bra skick lite varstans.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Men observatoriemärket på den var vitt utan guld som det ska när det gäller den boettmodellen. Verk tavla från en klocka och boett från en annan? Mycket möjligt.
 

Psykel

Patek
Kanske. Har lite svårt för champagnetavlorna. Originalkrona på den där?

Har börjat kika på Universal Geneve Polerouter också. De är vansinnigt fina. Skulle vilja se en Constellation och en Polerouter i verkliga livet så man får en känsla för storleken.
Constellation är 34mm om jag inte missminner mig. Men den har ju rätt kraftiga former, så kan tänka mig att den bär som 36mm eller nåt i den stilen.
@Rozzy har både en Constellation pie pan och en Polerouter om jag inte missminner mig helt. Han kanske kan flika in. Han har en sinnesjukt läcker Eterna-matic också, som kan vara värd att snegla på.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Constellation är 34mm om jag inte missminner mig. Men den har ju rätt kraftiga former, så kan tänka mig att den bär som 36mm eller nåt i den stilen.
@Rozzy har både en Constellation pie pan och en Polerouter om jag inte missminner mig helt. Han kanske kan flika in. Han har en sinnesjukt läcker Eterna-matic också, som kan vara värd att snegla på.
Hallå, jag höre att ni kallade på mig.
Ja, jag har ju några guppklockor att välja mellan så att säga. Piepanen med dog leg/grasshopper bär varken större eller mindre än någon annan utan motsvarar sina 34,5mm. (Ursäkta att jag hämtar bilderna från Insta, jag har tömt mobilen på bilder)
IMG_8103.PNG
IMG_8097.PNG


Poleroutern finns i olika boettstorlekar, mellan 34-36mm (?). Väldigt trevlig klocka den med. Har det gemensamma med Connien ovan att det är Gerald Genta som designat bägge.

Var sett denna Eternan du tänkte på @Psykel ?
IMG_8101.PNG


Dock stämmer inga av dessa TS beskrivning med guldindex till stålboett. Vid en hastig inventering i minnet är det väl dessa jag har dom stämmer överens. Inga av dessa är dock mekaniska. Femtiotal utom Corteberten som är sextiotal
IMG_8096.PNG
IMG_8105.PNG
IMG_8102.PNG


Klockorna @Jim Andersson nämner är väldigt dyra. Ut och leta på auktioner, eller här på KS (om du ser något fint så PM:a ägaren och ge ett bud, det brukar fungera, även på mig har jag märkt!) så kommer du snart hitta något fint. Bara ut och leta!
 
Senast ändrad:

TNT

Omega
Hallå, jag höre att ni kallade på mig.
Ja, jag har ju några guppklockor att välja mellan så att säga.

Just den, sjukt snygg! Skulle kunna sträcka mig så långt som att säga att det är den snyggaste i din samling

Väldigt fina klockor allihopa! Jag är nog, i min okunskap, benägen att hålla med Psykel! Den är väldigt fin!

Kanske. Har lite svårt för champagnetavlorna. Originalkrona på den där?

Har börjat kika på Universal Geneve Polerouter också. De är vansinnigt fina. Skulle vilja se en Constellation och en Polerouter i verkliga livet så man får en känsla för storleken.

Ja, jag tycker nog den silvriga (?)/elfenbensliknande/vita tavlan generellt är finare än champagne, Men kombinationen med stål, guld och champagne är en ganska trevlig blandning.
Kronan vet jag inte om den är original. Vissa säger att det absolut ska vara den 10-kantiga kronan (som jag tycker är ganska snygg!) men andra säger att det beror på vilken modell det gäller och att vissa modeller i slutet av 50 början på 60 hade den kronan som sitter på min. Jag kan för lite för att kunna dra några vettiga slutsatser än och får nöja mig med att återge den information jag hittat.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Just den, sjukt snygg! Skulle kunna sträcka mig så långt som att säga att det är den snyggaste i din samling (som jag sett iallafall)!

Väldigt fina klockor allihopa! Jag är nog, i min okunskap, benägen att hålla med Psykel! Den är väldigt fin!

Tack hörröni,
Den är rätt udda med sina visare och index (som matchar loggan!). Gold capen (guld på stål) är dessutom bara på ovansidan och inte som vanligt längs sidorna. Jag bjussar på ett par till bilder;
IMG_8119.JPG
IMG_8117.JPG
IMG_8118.JPG
 

Psykel

Patek
Tack hörröni,
Den är rätt udda med sina visare och index (som matchar loggan!). Gold capen (guld på stål) är dessutom bara på ovansidan och inte som vanligt längs sidorna. Jag bjussar på ett par till bilder;
IMG_8119.JPG
IMG_8117.JPG
IMG_8118.JPG
Så grymt bra! Samma tolva som min Seiko Marvel från 1958 dessutom. Twinsies! :D
(Ursäkta insta-screenshot - även jag har precis tömt mobilen.)
IMG_3779.PNG
 

Psykel

Patek
Vilka fina klockor!

Den här ligger ute nu också. Har dock blivit lite skrämd av svarta tavlor. Tycker dock att de är vansinnigt vackra.

https://www.chrono24.com/se/omega/o...m=app&utm_source=ios-app&utm_campaign=sharing
Grymt läckert med svart tavla i kombination med stålboett och gulddetaljer. Kör! Hade gärna haft några i det stuket, men Seiko (som jag samlar på) var uppenbarligen livrädda för svarta tavlor på annat än dykare innan 80-talet verkar det som.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Men kan ni sluta hissa världens-knäppaste-visare-Eternan! Är det ett kollektivt utbrott av exem på hornhinnan?

Till TS: en sådan här mellanmjölksOmega då? Heter väl typ 2892-sc eller liknande, eller 29xx-nåt? Champagnetavla (eller kanske elfenben?), dauphine och 36 mm till relativt bra pengar. Jag gillar den här boettformen med "integrerade" bandhorn, och de bärs stort.
IMG_5887.JPG
 
Senast ändrad:
Men kan ni sluta hissa världens-knäppaste-visare-Eternan! Är det ett kollektivt utbrott av exem på hornhinnan?

Till TS: en sådan här mellanmjölksOmega då? Heter väl typ 2892-sc eller liknande, eller 29xx-nåt? Champagnetavla (eller kanske elfenben?), dauphine och 36 mm till relativt bra pengar. Jag gillar den här boettformen med "integrerade" bandhorn, och de bärs stort.
IMG_5887.JPG
En mellanmjölksomega skulle nog fungera bra förutsatt att visare och index är rätt så stora så att klockan passar även till guldsmycken/spännen/knappt och liknande. Helst skulle jag nigvilja ha en svart mellanmjölkare, lik den i inlägget över men jag har svårt att avgöra vad sim är franken och redial.
 
Men kan ni sluta hissa världens-knäppaste-visare-Eternan! Är det ett kollektivt utbrott av exem på hornhinnan?

Till TS: en sådan här mellanmjölksOmega då? Heter väl typ 2892-sc eller liknande, eller 29xx-nåt? Champagnetavla (eller kanske elfenben?), dauphine och 36 mm till relativt bra pengar. Jag gillar den här boettformen med "integrerade" bandhorn, och de bärs stort.
IMG_5887.JPG
På chrono24 verkar det finnas några i stil med den klockan med referens 2849-x tyvärr är alla med rimligt pris i Indien.
 
Topp