• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ny månad imorgon. Smidigt med en årskalender 😌

6182B87B-8194-4DA0-8BDB-C76EA02E8258.jpeg
Fast just idag är det ju inte så noga med årskalender. Nästa månad däremot.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Rent utseende mässigt eller några andra anledningar?
Bara för att jag tycker det är en snyggare klocka 🙂 Inget fel med Explorern och det är helt klart än schyst klocka, men imo vinner DJen på alla punkter om jag måste välja mellan dom.
För mig är det dock endast en 126234 på jubilee med fluted bezel som gäller. Hade det varit oyster eller slät bezel på DJ hade jag valt en OP36 eller Explorer i stället 🙂
 
Som ny inom klockintresset blir man ju väldigt nyfiken på hur många Rolex som försvinner direkt till gråmarknaden när de sålts från AD. Det verkar ju inte vara nån brist på dem om man är villig att betala ockerpriser från dessa gråhandlare.
Har själv samlat och köpt whisky under många år, där finns lite samma fenomen. Vissa försöker köpa upp så många flaskor det går vid attraktiva släpp, för att sedan kränga dyrt till de verkligt intresserade som inte han köpa osv. Jag köper ALDRIG av en flippare av ren princip, de kan gärna få sitta där med sina 5-10 flaskor. Då finns det annat och köpa :)

Det är vi konsumenter som skapar denna flipparhandel och trissar upp priserna. Sedan detta fenomen att man ska handla massa andra klockor hos en AD för att ens komma med på väntelista till en Rolex känns helt absurd för mig. Är drivet så stort hos människor att äga och bära en Rolex, som 99% av befolkningen inte ens bryr eller ser att man har på sig. Det största drivet är nog hos icke klockintresserade, som vill känna snabba pengar. Om folk gav fan i att köpa av dessa handlare skulle nog priserna sjunka fort, eller intresset för flippning försvinner.

Jag gick med i detta forum för att läsa om klockor och ev i framtiden köpa mig en Rolex. Men jag vet fasiken inte om jag är så sugen längre. Hora mig hos en AD och handla andra klockor för att få en chans på en sub eller grön, turkos OP skulle jag aldrig få för mig att göra. Det borde ingen göra pga självrespekt!

Det är som sagt vi konsumenter som skapar dessa upptrissade marknader. Men jag får väl tänka som när jag inte lyckas köpa en viss flaska whisky. Finns mycket annat man kan handla istället.
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Som ny inom klockintresset blir man ju väldigt nyfiken på hur många Rolex som försvinner direkt till gråmarknaden när de sålts från AD. Det verkar ju inte vara nån brist på dem om man är villig att betala ockerpriser från dessa gråhandlare.
Har själv samlat och köpt whisky under många år, där finns lite samma fenomen. Vissa försöker köpa upp så många flaskor det går vid attraktiva släpp, för att sedan kränga dyrt till de verkligt intresserade som inte han köpa osv. Jag köper ALDRIG av en flippare av ren princip, de kan gärna få sitta där med sina 5-10 flaskor. Då finns det annat och köpa :)

Det är vi konsumenter som skapar denna flipparhandel och trissar upp priserna. Sedan detta fenomen att man ska handla massa andra klockor hos en AD för att ens komma med på väntelista till en Rolex känns helt absurd för mig. Är drivet så stort hos människor att äga och bära en Rolex, som 99% av befolkningen inte ens bryr eller ser att man har på sig.

Jag gick med i detta forum för att läsa om klockor och ev i framtiden köpa mig en Rolex. Men jag vet fasiken inte om jag är så sugen längre. Hora mig hos en AD och handla andra klockor för att få en chans på en sub eller grön, turkos OP skulle jag aldrig få för mig att göra. Det borde ingen göra pga självrespekt!

Det är som sagt vi konsumenter som skapar dessa upptrissade marknader. Men jag får väl tänka som när jag inte lyckas köpa en viss flaska whisky. Finns mycket annat man kan handla istället.
Ingen direkt ny diskussion här på KS men jag skulle inte lägga det på konsumenterna. Jag lägger det på AD's och gråhandlarnas samarbete.
Konsumenterna fortsätter leva efter hur marknaden ser ut eftersom vi inte har något val men när AD's slutar sälja till gråhandlare under bordet och slutar låtsas som att de inte har klockor i kassaskåpet så försvinner problemet. I teorin - det är lite för stort just nu och det händer hos alla AD's i hela världen samt att andrahandsmarknadens priser ser ut som de gör, så det är väl ett problem som i teorin går att lösa men i praktiken blir rätt omöjligt.

Sen vill jag nog också säga att väldigt många inte har stort driv att äga och bära en viss Rolex och för detta köper massa annat skräp. Det handlar ofta om att om jag får köpa en Daytona för list så tjänar jag 100% på affären om jag direkt säljer vidare och det är den delen som lockar många.

Det är vad det är, men det är i grunden inte konsumenterna som skapar den upptrissade marknaden.

Edit: jag är sjukt trött så skriver jag osammanhängade ber jag om ursäkt :confused:
 

FlipSwede

Rolex
Sa i korta ordalag handlar ovanstaende om att det ar fult att tjana pengar pa andra? Ockra pa "Hobbyn"
Galler det alltid eller enbart nar JAG inte kan kopa till underpris?
 
Ingen direkt ny diskussion här på KS men jag skulle inte lägga det på konsumenterna. Jag lägger det på AD's och gråhandlarnas samarbete.
Konsumenterna fortsätter leva efter hur marknaden ser ut eftersom vi inte har något val men när AD's slutar sälja till gråhandlare under bordet och slutar låtsas som att de inte har klockor i kassaskåpet så försvinner problemet. I teorin - det är lite för stort just nu och det händer hos alla AD's i hela världen samt att andrahandsmarknadens priser ser ut som de gör, så det är väl ett problem som i teorin går att lösa men i praktiken blir rätt omöjligt.

Sen vill jag nog också säga att väldigt många inte har stort driv att äga och bära en viss Rolex och för detta köper massa annat skräp. Det handlar ofta
Men är det ändå inte vi konsumenter som påverkar. Vi väljer att betala gråhandlarnas priser som gör att tom AD väljer att kränga dit direkt istället för till vanliga kunder. Att AD handlare flippar direkt till gråmarknaden är helt galet 🤣
 

FlipSwede

Rolex
Men är det ändå inte vi konsumenter som påverkar. Vi väljer att betala gråhandlarnas priser som gör att tom AD väljer att kränga dit direkt istället för till vanliga kunder. Att AD handlare flippar direkt till gråmarknaden är helt galet 🤣
Varfor det nar prissattningen ar av Sovietmodell?
Foretag ska ha ett ekonomiskt mal. Maximera sin vinst. Annars ar det valgorenhet.

Jag hade hellre sett att varje AF ar fri att satta sitt eget pris,men forstar varfor Rolex etc inte tycker det ar passande
 
Sa i korta ordalag handlar ovanstaende om att det ar fult att tjana pengar pa andra? Ockra pa "Hobbyn"
Galler det alltid eller enbart nar JAG inte kan kopa till underpris?
Folk får tjäna hur mycket de vill för mig. Jag skulle själv aldrig betala över listpris om det inte var en modell som utgått ur produktion.
Men så länge människor gör det kommer flippandet alltid finnas kvar.
Men jag köper helt enkelt något annat istället!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Men är det ändå inte vi konsumenter som påverkar. Vi väljer att betala gråhandlarnas priser som gör att tom AD väljer att kränga dit direkt istället för till vanliga kunder. Att AD handlare flippar direkt till gråmarknaden är helt galet 🤣
Skillnaden är att gråhandlarna plockar några hyllvärmare samtidigt så blir AD av med dessa och fyller sin kvot till Rolex så de får bra tilldelning.
Jag håller ju med dig, jag skrev att vi påverkar men i grunden ligger inte problemet på konsumenterna.
 
Topp