• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Bazsy

Cartier
24 timmars ryssen in action.
20170106_103134.jpg
 

Fadershan

Patek
Aj! Jag förstår. Är det inte extremt svårt att "mecka" med balansen? Jag skulle nog inte våga. En 2416b i skrotskick ligger här hemma. Inköpt som reservdelsklocka. Det är en sliten, gammal Scuba Dude. Kollade balansen lite snabbt och balansen liknar inte alls din. Tyvärr. Annars hade jag gärna försökt att hjälpa dig. :angel: Vänta! Jag sitter visst och blir lite "skumögd" så här en fredagkväll. Är det inte samma komponent på den här balansen? Se bilden. Vill du ha urverket? 100 kr?
20170106_2416b_scuba_dude.jpg
Åh tackar allra ödmjukast för svar och hjälp! Jag hann beställa ett gäng reservdelsverk från bukten idag innan jag såg ditt svar! Tack ändå!! :)
 

Samlarn

Rolex
Åh tackar allra ödmjukast för svar och hjälp! Jag hann beställa ett gäng reservdelsverk från bukten idag innan jag såg ditt svar! Tack ändå!! :)
Det är lugnt. Jag försökte bara att hjälpa till. En tanke slog mig nu. Om ditt 2409-verk och mitt risiga 2416b-verk är så lika kanske mitt 2416b-verk skulle kunna passa i en Albatrossboett? Skillnaden är väl bara rotorn till automaten? :confused::bookworm: Det här kanske man skulle kunna "labba" lite med nu när man ändå har ett reservdelsverk...:woot: Undrar hur en Scuba dude ser ut i en Albatrosboett?
 

Crispie

Rolex
Hemma hos svärfar idag plockade han fram dessa sköningar. Flydde från Iran på 80-talet via Sovjet, där de stannade några år. Savonetten fick han som gåva av en vän som sålde klockor. Någon form av andra världskrigs minnesur. Vostoken (komondarskie?) har han köpt på plats. Någon som har något kul att säga om dessa? :) Fick tyvärr ingen möjlighet att titta inuti så inga bilder på verken.
IMG_4947.JPG

IMG_4948.JPG

IMG_4946.JPG

IMG_4944.JPG


IMG_4945.JPG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Hemma hos svärfar idag plockade han fram dessa sköningar. Flydde från Iran på 80-talet via Sovjet, där de stannade några år. Savonetten fick han som gåva av en vän som sålde klockor. Någon form av andra världskrigs minnesur. Vostoken (komondarskie?) har han köpt på plats. Någon som har något kul att säga om dessa? :) Fick tyvärr ingen möjlighet att titta inuti så inga bilder på verken.
IMG_4947.JPG

IMG_4948.JPG

IMG_4946.JPG

IMG_4944.JPG


IMG_4945.JPG
Vostok Komandirskien var mycket fin! :) Den är lite sliten i boetten som är vanligt med gulddoublé! Klockans framsida ser fint ut dock! Den är tillverkad i mitten av 80-talet! Visarna stämmer och tavlan ser fin ut!
 

Samlarn

Rolex
Bytte till en Vostok Amphibian 20 ATM med 350 boett idag. De här flaggvisarna är så häftiga. Urverket har inte modellen 2209 eller ursprungsland stansade i någon av bryggorna på urverket. Brukar de inte ha det? Varför saknas det ibland?
20170113_tavlan.jpg

20170113_urverket.jpg
 

GandalfTheGreen

Breitling
Tänkte be om lite hjälp innan ett köp!
Min far fyller år i mars och jag vill överraska honom med en klocka han ägde runt 80-talet som tyvärr blev stulen. Jag har frågat honom lite försiktigt under en tid hur den såg ut osv för att inte väcka större misstankar. Han kommer inte ihåg namnet på den men med det han har berättat så verkar det vara en Vostok Komandirskie Submarin blå svart, så jag kommer chansa på det.
Vad vore ett rimligt pris för en vintage modell? något annat jag bör tänka på?
s-l1600.jpg
Tack för svar på förhand!
Na zdorovje!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tänkte be om lite hjälp innan ett köp!
Min far fyller år i mars och jag vill överraska honom med en klocka han ägde runt 80-talet som tyvärr blev stulen. Jag har frågat honom lite försiktigt under en tid hur den såg ut osv för att inte väcka större misstankar. Han kommer inte ihåg namnet på den men med det han har berättat så verkar det vara en Vostok Komandirskie Submarin blå svart, så jag kommer chansa på det.
Vad vore ett rimligt pris för en vintage modell? något annat jag bör tänka på?
s-l1600.jpg
Tack för svar på förhand!
Na zdorovje!

Hej GandalfTheGreen!
Den klockan som är på bild ovan är dock från tidigt 90-tal! Det du kan titta på (om du vill ha en 80-tals klocka) är att den skall vara CCCP märkt under index 6. Annars är det bara att köra!:) Priserna ligger runt 500-700 för ett bra exemplar! Här är en av mina Komandirskies från 1989! Notera texten under index 6! Lycka till i jakten! Klockan på bilden verkar dock helt ok om du kan tänka dig en tidig 90-talare!
DSCF1184.JPG
 

GandalfTheGreen

Breitling
Hej GandalfTheGreen!
Den klockan som är på bild ovan är dock från tidigt 90-tal! Det du kan titta på (om du vill ha en 80-tals klocka) är att den skall vara CCCP märkt under index 6. Annars är det bara att köra!:) Priserna ligger runt 500-700 för ett bra exemplar! Här är en av mina Komandirskies från 1989! Notera texten under index 6! Lycka till i jakten! Klockan på bilden verkar dock helt ok om du kan tänka dig en tidig 90-talare!
DSCF1184.JPG
Tackar för svaret och infon! Mycket trevligt klocka du har, har allt tänkt köpa mig en med modell stridsvagn till mig själv framöver! :)
Vill bara att det är en modell med ubåt precis som han hade innan. Vet inte om Ubåtsmodellen tillverkades innan 90? Annars är inte årtalet det viktigaste, så länge den inte är av dom nyare modellerna. (Dock alltid trevligare med CCCP) :)
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Ryska klockor är d*****t snygga. Jag hsr kollat på tradera men de flesta verkar vara i dåligt skick. Har ni tips på någon sida där dessa säljs, förutom tradera.
 

pam00000

Omega
2-Faktor
innan den första modding erfarenhet i 2011
den till höger var borta för länge sedan
den till vänster finns kvar
DSC_0591_1024.jpg
 
Senast ändrad:

Bazsy

Cartier
Har bytt bezel själv. Man kan köpa passande bezel i rostfritt stål samt limringar och insert från ebay eller vissa hemsidor. Sedan är det bara byta med hjälp av en kniv. Cousins har en Seiko style boettkniv som poppar bort dessa på 1 sekund utan större kraft eller risk för skador. Jag har flera olika bezel som jag byter ibland på mina vostoks :)
 
Topp