• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Janur

Omega
2-Faktor
God fortsättning!
IMG_6998.jpeg
 

Bjoerling

Cartier
Det var exemplar med Soprod-verk som hade problem och som byttes till Sellita på garanti. Sellita gjorde sedan en uppdatering av denna kaliber med lite längre gångreserv och dessa borde sitta i klockor som är mindre än ~två år gamla, men säkert med vissa undantag.

I min (som ligger på Köp & Sälj, misstänker att @Bjoerling kikat på den kanske?) så var det Selitta-verk från början, men fick ändå göra ett verkbyte på garanti. Men även Selitta kan väl ha måndagsex tänker jag. Det generella är väl att Soprod-verken var struliga.
Tack för svar! Bra att veta att från 2020 och framåt bör det vara Sellitabaserat iaf :)
Har sett din annons @FredrikO , är lite sugen på att gå för en helt ny ändå. Inte omöjligt att jag hör av mig annars :)
 

J-P

Omega
2-Faktor
Tack för svar! Bra att veta att från 2020 och framåt bör det vara Sellitabaserat iaf :)
Har sett din annons @FredrikO , är lite sugen på att gå för en helt ny ändå. Inte omöjligt att jag hör av mig annars :)
Om din klocka har display caseback så kan du (med lupp eller förstoringsglas) identifiera om verket är gjort av Sellita. (Min WT-41 har Sellita-logo samt SW330-2.)
1000004288.png
 

Sierra18

Breitling
Hur tror ni att det kommer sig att SS inte är mer etablerat utomlands?
Har inte riktigt koll men hur ser deras anseende ut i Norge och Danmark?
De gör enligt min mening fina klockor som bevisligen är väldigt etablerade i Sverige, som även inte bara vi klockälskare köper.
Varför tror ni det är så?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hur tror ni att det kommer sig att SS inte är mer etablerat utomlands?
Har inte riktigt koll men hur ser deras anseende ut i Norge och Danmark?
De gör enligt min mening fina klockor som bevisligen är väldigt etablerade i Sverige, som även inte bara vi klockälskare köper.
Varför tror ni det är så?
Utan att egentligen veta svaret så tänker jag illustrera med en jämförelse.

"De norske innovatørene Aaslög Ægilius og Aino Æskels grunnla selskapet i 1986. Med inspirasjon hentet fra fjorder og fjell valgte de sin plassering: Verden - Norge - Oslo. Den norske æ i navnet gir karakter og minner bæreren om opprinnelsen. Kjøp din Ægilius & Æskels i dag!"

Coolt för norrmän kanske. Men jag går inte igång på det.
Sverige däremot, det är grejer ;)
 
Hej Alla.

Kommer strax köpa min första Sjöö Sandström, de har ju alltid funnits där i bakgrunden. Men prioriterat andra märken fram tills nu.
Landsort i Brons vart dock avgörandet, så nu när det finns en men rätt bakgrund så...

Hur eller hur, samtidigt fått upp ögonen för Royal Steel 2020 annual, någon som har en i nyskick och som bara blivit liggandes?
Förlåt om jag kollar läget/köpes, men känns inte som att de är i någon större omsättning?

God fortsättning.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hej Alla.

Kommer strax köpa min första Sjöö Sandström, de har ju alltid funnits där i bakgrunden. Men prioriterat andra märken fram tills nu.
Landsort i Brons vart dock avgörandet, så nu när det finns en men rätt bakgrund så...

Hur eller hur, samtidigt fått upp ögonen för Royal Steel 2020 annual, någon som har en i nyskick och som bara blivit liggandes?
Förlåt om jag kollar läget/köpes, men känns inte som att de är i någon större omsättning?

God fortsättning.
Kom ut en på blocket nyss. Hugg den!
 

Sierra18

Breitling
Utan att egentligen veta svaret så tänker jag illustrera med en jämförelse.

"De norske innovatørene Aaslög Ægilius og Aino Æskels grunnla selskapet i 1986. Med inspirasjon hentet fra fjorder og fjell valgte de sin plassering: Verden - Norge - Oslo. Den norske æ i navnet gir karakter og minner bæreren om opprinnelsen. Kjøp din Ægilius & Æskels i dag!"

Coolt för norrmän kanske. Men jag går inte igång på det.
Sverige däremot, det är grejer ;)
Haha, jo det var ju talande 😂
 

Lunks

Omega
2-Faktor
Börjar bli riktigt sugen på en Worldtimer. Har dock ingen erfarenhet av Sjöö Sandström sen tidigare. Vad kan man förvänta sig för tidsavvikelse på den modellen? Nu brukar visserligen inte urverket vara en selling point för mig personligen, men sett till nypriset är det ju inte många dollares upp till tex en chronometer-certifierad Longines..
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hej!

Finns det någon microjustering på gummibandet med viklås? Mitt originalgummi börjar ge upp så de e dags för nytt :)
IMG_8524.jpeg


Bonusbild också.

IMG_8521.jpeg
Antar att det är ett likadant spänne som till Worldtimern och då kan du justera ett hål på båda sidor, så ca 2,5 + 2,5 mm justering. 17043008138271830300375531933991.jpg
Börjar bli riktigt sugen på en Worldtimer. Har dock ingen erfarenhet av Sjöö Sandström sen tidigare. Vad kan man förvänta sig för tidsavvikelse på den modellen? Nu brukar visserligen inte urverket vara en selling point för mig personligen, men sett till nypriset är det ju inte många dollares upp till tex en chronometer-certifierad Longines..
Jag har haft rätt många Sjöö. Som sämst ca +/- 10 spd på en fem år gammal. De flesta går dock +/-2 spd.
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Slänger ut en liten efterlysning i tråden om nån sitter på en första generations Royal Capital? Skriv gärna ett meddelande isåfall 😀
 
Senast ändrad:

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Ni som har Landsort, hur tycker ni att den känns på handleden? ”Puckig”?
Jag hade precis den befarade känslan, men efter köp så är det ett icke problem. Visst det är en hög klocka, och inte smidigast man kan ha. Det som räddar upp det är att klockan saknar bandhorn, och lägger sig fint direkt på armen. Beroende på hur din handled ser ut så klart. På mig sitter den klistra och bekvämt. En perfekt dykare och en klocka i en samling.
 

Peppar

Omega
2-Faktor
Jag hade precis den befarade känslan, men efter köp så är det ett icke problem. Visst det är en hög klocka, och inte smidigast man kan ha. Det som räddar upp det är att klockan saknar bandhorn, och lägger sig fint direkt på armen. Beroende på hur din handled ser ut så klart. På mig sitter den klistra och bekvämt. En perfekt dykare och en klocka i en samling.
Ok, jag få ta en provstund och känna lite mer😁
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Ni som har Landsort, hur tycker ni att den känns på handleden? ”Puckig”?
Jag har den på länk och en relativt stor underarm/handled men upplever inte att den känns överdrivet stor. Den är mindre än UTC Extreme tack vare avsaknaden av både bandhorn och knappar. För mig är den en klockren vardagsklocka och känns alldeles lagom närvarande på armen
 
Topp