• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skulle klockbutiker på internet vara seriösa?....

Köper du klockor på internet?


  • Totala väljare
    171

carlanton

Audemars
Om siffrorna jag läst beträffande Rolex, så har AD ca 60% marginal. Det är ju dock mer kostsamt att driva fin affär på bra läge, än att kränga klockor över webben. Många kunder uppskattar nog även fysiska butiker, med riktig personal, om något skulle bli tokigt. :)


Låter lite högt om du menar ex. moms? Det är i alla fall nästan dubbelt så hög marginal som en stor sportbutik har på dyrare varor.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Om siffrorna jag läst beträffande Rolex, så har AD ca 60% marginal. Det är ju dock mer kostsamt att driva fin affär på bra läge, än att kränga klockor över webben. Många kunder uppskattar nog även fysiska butiker, med riktig personal, om något skulle bli tokigt. :)

Jag har tittat lite på det och kan säga att det inte stämmer på Rolex och Omega.
 

A_man

Omega
Absolut, vi är bara några stycken som tycker att världen skulle bli lite tråkigare utan fysiska klockbutiker.

Jättebra exempel Jarl!

Jag är en förstagångsköpare som har hittat hit i syfte att informera mig inför ett kommande köp av en Breitling Superocean Heritage. Då jag är ny och okunnig om klockbranschen, läser jag på om klockornas uppbyggnad, komplexiteten i urverken, servicebehoven och så givetvis om gråhandeln som tidigare varit helt obekant för mig. Vilket gör att jag nu (eller väldigt snart) står inför ett leverantörsval och jag kan helt ärligt säga att det är svårt och att jag inte vet vem jag ska välja. Jag ska förklara varför och du är mer än välkommen att hjälpa mig att välja din butik.

Inom 500m från min lägenhet har jag två butiker, din och Bergströms, som båda säljer Superocean. Fram till den punkt då jag befinner mig i butiken har jag informationen på era websidor att tillgå, där informationen är nästintill obefintlig. Jag söker på nätet och hittar uret.se, där jag hittar pris på ca 34 300 kr vilket oundvikligen blir mitt riktpris. Via Breitlings websida hittar jag en prisindikation på 39 780 kr för samma klocka i din butik. Så långt inga problem, att ha en person att rådfråga, återvända till i samband med problem/service och som tar lite ansvar för mitt köp, är värt att betala extra för.

Tills dess att man börjar googla lite mer och hittar den här eller den här, vilket förändrar spelplanen lite, nu hittar jag två olika bolag, båda "betrodda säljare med referenser", som var för sig erbjuder motsvarande nya klocka med "alla papper" för 25 000 kr resp. 29 000 kr och det är nu man börjar undra om business caset att köpa via AD fortfarande håller.

Vad är det jag betalar extra för och hur mycket är det värt, egentligen?
Kan prisskillnaden mellan 39 800 kr och 25 000 kr motiveras? (avseende kvalitet, risk etc.)

Jag vet ärligt inte, för jag har ännu inte satt mig in i problematiken tillräckligt. Jag ser bara att prisskillnaden är tillräckligt stor för att jag inte ska vara säker på hur jag ska svara på din fråga om jag kan tänka mig att köpa en klocka från nätet och risken finns att jag aldrig stiger in i butiken. Detta trots att jag från början var helt inställd på att köpa från en AD.

Men jag vore så klart tacksam om du kunde hjälpa mig att välja rätt.
 

Jonte73

Audemars
Konstig och något fräck approach.Känns inte helt schysst.

Ställer mig samma fråga som ministern, garantin och de stämplar som krävs
hur tänker de där ?

Köpte en Omega av AD och de matchade gråhandlares pris rakt av när jag sade att jag ger hellre er affären om ni kan göra ett bättre pris.
Det är jag glad för då jag har en fysisk AD att vända mig till vid service och andra ev problem.
Det är viktigare för mig åtm än att göra några k på en klocka från en gråhandlare.
 

CarlV

Cartier
Om man tar en Omega Seamaster Diver 212.30.41.20.01.003 som exempel. Så hittar man man följande priser efter en snabb titt på nätet! Mycket möjligt att det finns både högre och lägre priser
My Watch 28295SEK
Krons Ur 33200SEK
Chrono24 25395SEK (Ifrån någon svensk handlare!
På pappret lika villkor

Skulle jag köpa denna klocka så skulle jag ha 25395Sek Som referens pris. Förhandla med Krons och se vad hans smärt gränsen går!
Sen ta beslut! Men inte skulle jag betala 8000SEK mer rakt upp och ner!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så är det. Det finns många vittnesmål om detta. Bergströms är ju extremt nonchalanta och ointresserade av att sälja. Klockmaster kan omöjligt komma i närheten av internationella priser på GS. Finns fler och många exempel på detta oavsett GBG-butik.

Jag betalar gärna en skälig mersumma för stt handla i butik, men inte om det skiljer 10-20000kr.
 

Jonte73

Audemars
Så är det. Det finns många vittnesmål om detta. Bergströms är ju extremt nonchalanta och ointresserade av att sälja. Klockmaster kan omöjligt komma i närheten av internationella priser på GS. Finns fler och många exempel på detta oavsett GBG-butik.

Jag betalar gärna en skälig mersumma för stt handla i butik, men inte om det skiljer 10-20000kr.

Köper det.
Får de sälja så är det väl klart att de fortsätter på samma sätt.
 

Apansson

Torpare
jag är källan och har kollat

6a00d8341d764753ef0133ed87a2e0970b-800wi


Allvarligt talat dock - det är väl klart som fan det finns en smärtgräns för de flesta vad gäller att betala premium för en butiksupplevelse. Dock är jag en militant motståndare till näthandel i allmänhet, jobbar i ett relativt litet företag och vet hur knepigt det är att konkurrera om vissa varor, och hur många det är som går till fysisk butik och kollar för att sedan köpa på nätet. Skulle fler göra på det viset skulle det inte finnas några fysiska butiker kvar där ni kan kolla och klämma på varorna, och det blir ju ganska trist i längden, inte sant?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jättebra exempel Jarl!

Jag är en förstagångsköpare som har hittat hit i syfte att informera mig inför ett kommande köp av en Breitling Superocean Heritage. Då jag är ny och okunnig om klockbranschen, läser jag på om klockornas uppbyggnad, komplexiteten i urverken, servicebehoven och så givetvis om gråhandeln som tidigare varit helt obekant för mig. Vilket gör att jag nu (eller väldigt snart) står inför ett leverantörsval och jag kan helt ärligt säga att det är svårt och att jag inte vet vem jag ska välja. Jag ska förklara varför och du är mer än välkommen att hjälpa mig att välja din butik.

Inom 500m från min lägenhet har jag två butiker, din och Bergströms, som båda säljer Superocean. Fram till den punkt då jag befinner mig i butiken har jag informationen på era websidor att tillgå, där informationen är nästintill obefintlig. Jag söker på nätet och hittar uret.se, där jag hittar pris på ca 34 300 kr vilket oundvikligen blir mitt riktpris. Via Breitlings websida hittar jag en prisindikation på 39 780 kr för samma klocka i din butik. Så långt inga problem, att ha en person att rådfråga, återvända till i samband med problem/service och som tar lite ansvar för mitt köp, är värt att betala extra för.

Tills dess att man börjar googla lite mer och hittar den här eller den här, vilket förändrar spelplanen lite, nu hittar jag två olika bolag, båda "betrodda säljare med referenser", som var för sig erbjuder motsvarande nya klocka med "alla papper" för 25 000 kr resp. 29 000 kr och det är nu man börjar undra om business caset att köpa via AD fortfarande håller.

Vad är det jag betalar extra för och hur mycket är det värt, egentligen?
Kan prisskillnaden mellan 39 800 kr och 25 000 kr motiveras? (avseende kvalitet, risk etc.)

Jag vet ärligt inte, för jag har ännu inte satt mig in i problematiken tillräckligt. Jag ser bara att prisskillnaden är tillräckligt stor för att jag inte ska vara säker på hur jag ska svara på din fråga om jag kan tänka mig att köpa en klocka från nätet och risken finns att jag aldrig stiger in i butiken. Detta trots att jag från början var helt inställd på att köpa från en AD.

Men jag vore så klart tacksam om du kunde hjälpa mig att välja rätt.


Very well put sir!

Det intressanta med en AD är mervärdet de kan erbjuda av att handla i fysisk butik. Vore intressant att höra en AD's syn på det.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Allvarligt talat dock - det är väl klart som fan det finns en smärtgräns för de flesta vad gäller att betala premium för en butiksupplevelse. Dock är jag en militant motståndare till näthandel i allmänhet,
Militant motståndare till näthandel? Kom in i 2000-talet.. Jobbar också i butik och vi ökar vår omsättning varje år trots nya konkurrenter och priskrig. Hur? Mervärde, service och en upplevelse.

Se till att fånga upp alla som kommer in i butiken och erbjud något extra. En liten giveaway är en väldigt liten sak för handlaren men kan vara skillnad för köp på plats eller hem och beställa för köparen. Jämför med skiv- och filmindustrins motstånd emot allt nytt, jobba med de nya förutsättningarna istället. Gäller klockbutiker med.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Så är det. Det finns många vittnesmål om detta. Bergströms är ju extremt nonchalanta och ointresserade av att sälja. Klockmaster kan omöjligt komma i närheten av internationella priser på GS. Finns fler och många exempel på detta oavsett GBG-butik.
Då förstår jag varför inte Hedens Guld svarade när jag mejlade och ville köpa en ny Sub c hos dem...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
6a00d8341d764753ef0133ed87a2e0970b-800wi


Allvarligt talat dock - det är väl klart som fan det finns en smärtgräns för de flesta vad gäller att betala premium för en butiksupplevelse. Dock är jag en militant motståndare till näthandel i allmänhet, jobbar i ett relativt litet företag och vet hur knepigt det är att konkurrera om vissa varor, och hur många det är som går till fysisk butik och kollar för att sedan köpa på nätet. Skulle fler göra på det viset skulle det inte finnas några fysiska butiker kvar där ni kan kolla och klämma på varorna, och det blir ju ganska trist i längden, inte sant?
Priserna kan ju när det gäller klockor som du vet skilja väldigt mycket även mellan befintliga butiker i Sverige även om listpriset är detsamma. Jag kan såklart köpa att det skiljer mellan olika länder pga moms mm, men i GBG råder brist på konkurrens.
 

jhm

Panerai
Militant motståndare till näthandel? Kom in i 2000-talet.. Jobbar också i butik och vi ökar vår omsättning varje år trots nya konkurrenter och priskrig. Hur? Mervärde, service och en upplevelse.

Se till att fånga upp alla som kommer in i butiken och erbjud något extra. En liten giveaway är en väldigt liten sak för handlaren men kan vara skillnad för köp på plats eller hem och beställa för köparen. Jämför med skiv- och filmindustrins motstånd emot allt nytt, jobba med de nya förutsättningarna istället. Gäller klockbutiker med.


Och i klocksammanhang så får det vara ett rejält mervärde, om det skall motivera prisskillnader på nästan 15K för samma klocka. Skillnaden mellan bemötande är redan idag enorm, från den ena till den andra butiken. Vilket kan kännas förvånande, när aktörerna många gånger har samma målgrupp. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då förstår jag varför inte Hedens Guld svarade när jag mejlade och ville köpa en ny Sub c hos dem...
Hedens guld är ju inte AD så där är det väl lite skillnad, men när jag jagade ny 116600 var Bergströms helt ointresserade trots att jag sa att jag var beredd att köpa direkt och att jag skulle kolla andra butiker om de inte kunde hjälpa mig.

Svaret blev att jag skulle komma tillbaka om ett tag och se om de hade någon inne. Jag ringde den gången men sa att jag kunde komma förbi i princip direkt om det spelade någon roll vilket det inte gjorde. Som köpare kan jag tycka att vi borde kunnat komma fram till ett pris varefter jag lägger handpenning och de beställer, men icke.

Konstigt att alla andra butiker både i Sverige och internationellt kan lösa sådant.

Pantbanker i Japan har ju bättre bemötande än Bergströms och de japanerna kan ju inte ens engelska. :bored:
 

Apansson

Torpare
Priserna kan ju när det gäller klockor som du vet skilja väldigt mycket även mellan befintliga butiker i Sverige även om listpriset är detsamma. Jag kan såklart köpa att det skiljer mellan olika länder pga moms mm, men i GBG råder brist på konkurrens.

Absolut - och då förstår jag att du vänder dig till nätet, du har ju lite speciell smak som vi alla vet. Det jag menar är att det finns många som köper en bröd och mjölk-Omega utan att ens kolla med sin lokala AD vad man kan komma överens om, då det faktiskt inte skiljer sig så mycket alls på internetpriser och AD-priser där.
Och i klocksammanhang så får det vara ett rejält mervärde, om det skall motivera prisskillnader på nästan 15K för samma klocka. Skillnaden mellan bemötande är redan idag enorm, från den ena till den andra butiken. Vilket kan kännas förvånande, när aktörerna många gånger har samma målgrupp. :)
Ja, det här har jag förvånats över många gånger. Det är lite märkligt att ingen AD erbjuder en fri första service eller dylikt vid köp av finare ur. En penna som det står Rolex på är nog inte mervärde nog för de flesta. Måste finnas möjligheter att utöka kundservicen här..!
 
Topp