• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JLC

Panerai
2-Faktor
Det här med armbanden har väl att göra med att det ofta är ganska dyr frakt om du bara köper ett armband och sen så tar det längre tid för posten. Har inte kontrollräknat, men hur mycket tjänar man på att köpa ett band från utlandet och få det fraktat jämfört med att köpa från forumet?
@Criss Cross : håller med dig. Upp till köpare om man tycker lokal och snabb tillgänglighet är värt det. kollar man ebay ser man hur många som helst med gratis frakt för ca 1/3 av pengarna några erbjuder banden för här på KS. När någon skriver att de kommit över ett lager och har typ 20 st misstänker man ju att nån kommit på en ny affärside (som IOFS IMHO inte är fel bara man är tydlig med det). Som alltid är det tydlighet och kommunikation som är nyckeln. Det är ju inget kommunistforum men samtidigt vill folk inte bli lurade och betala överpriser; balansgång.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tycker nog att man kan hitta ett par, tre kandidater i denna annons:
https://klocksnack.se/threads/vintage-omega-tissot-lemania-eiger-olma-7-av-7-kvar.75249/
3 lakan för en manglad och problematisk seastar? 2.4k för en stendöd och allmänt risig geneve? Om inte minst prisvärda så iaf inga kap direkt..
Med respekt @LongCon
Jovisst. All respekt. Nu handlar inte den här tråden om klockor som inte är kap. Har haft ganska stort intresse på krongrafen av kunniga medlemmar innan den sålde för 2.8. 2.4 för Omegan är inte galet, gav själv 2.8 för den i vetskap om skick. Men du har ju rätt till din åsikt.
Med all respekt
/LongCon
 

marmot

Panerai
Jovisst. All respekt. Nu handlar inte den här tråden om klockor som inte är kap. Har haft ganska stort intresse på krongrafen av kunniga medlemmar innan den sålde för 2.8. 2.4 för Omegan är inte galet, gav själv 2.8 för den i vetskap om skick. Men du har ju rätt till din åsikt.
Med all respekt
/LongCon
Ok visst, lycka till med försäljningarna hursom.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jovisst. All respekt. Nu handlar inte den här tråden om klockor som inte är kap. Har haft ganska stort intresse på krongrafen av kunniga medlemmar innan den sålde för 2.8. 2.4 för Omegan är inte galet, gav själv 2.8 för den i vetskap om skick. Men du har ju rätt till din åsikt.
Med all respekt
/LongCon
Tycker det mesta ser ut att ha vettig prissättning imo. :)

Har köpstopp men blev lite sugen på geneven, nytt glas och ny vintagelume i visarna så... :hungry:
 

Ja, upp med bilder på verket. Förstår inte heller kritiken mot prissättningen. Är inte verket sönderskruvat, saknar massa delar eller av fel kalibertyp är 2,2k ett helt okej pris trots att det inte fungerar. Jag kan slanta upp det själv faktiskt vid närmare eftertanke; den klockan skulle kunna vara ett fint renoveringsobjekt och ett trevligt nytillskott till min vintage-samling. Jag inväntar med stor spänning några närbilder på urverket :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Nu har jag varit i kontakt med @LongCon och jag var först att hugga klockan, trevligt :) Min lokala urmakare, som är duktig på vintage Omega och som tidigare gjort fina jobb åt mig, ska få byta glas, sätta dit en modellriktig krona, placera en packning i boettlocket och framförallt ge verket en fullservice. Tavlan ska lämnas orörd, men jag ska klura lite på hur jag ska göra med visarna. Det mest intressanta blir att se vad det är för fel på verket förstås; förhoppningsvis räcker det med en fullservice och fjäderbyte, men vi får se. Omegas manufakturkaliber 562 är ett 24-stenars verk med en diameter på 27,9mm och höjd på 5,0mm som tickar på i trivsamma 19800 halvsvängar per timme. Det hör till de bästa och mest tillförlitliga in house urverken som Omega producerade under 60-talet. Det kommer att kosta en slant att få igång klockan och därtill upprustad till ett skick motsvarande fornstora dagar, men det kan det definitivt vara värt - vem vet, slutnotan kanske inte blir värre än att klockan egentligen borde omnämnas i "mest prisvärda"-tråden istället för i denna. Jag får återkomma i den frågan. Time will tell. :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nu har jag varit i kontakt med @LongCon och jag var först att hugga klockan, trevligt :) Min lokala urmakare, som är duktig på vintage Omega och som tidigare gjort fina jobb åt mig, ska få byta glas, sätta dit en modellriktig krona, placera en packning i boettlocket och framförallt ge verket en fullservice. Tavlan ska lämnas orörd, men jag ska klura lite på hur jag ska göra med visarna. Det mest intressanta blir att se vad det är för fel på verket förstås; förhoppningsvis räcker det med en fullservice och fjäderbyte, men vi får se. Omegas manufakturkaliber 562 är ett 24-stenars verk med en diameter på 27,9mm och höjd på 5,0mm som tickar på i trivsamma 19800 halvsvängar per timme. Det hör till de bästa och mest tillförlitliga in house urverken som Omega producerade under 60-talet. Det kommer att kosta en slant att få igång klockan och därtill upprustad till ett skick motsvarande fornstora dagar, men det kan det definitivt vara värt - vem vet, slutnotan kanske inte blir värre än att klockan egentligen borde omnämnas i "mest prisvärda"-tråden istället för i denna. Jag får återkomma i den frågan. Time will tell. :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Detta visar bara att man, innan man nominerar klockor hit, bör veta vad man pratar om...
 

marmot

Panerai
Uppenbarligen var jag fel ute och ska tänka mig för innan jag nominerar fler klockor. Står dock fast vid att Geneven inte var nåt kap, om än långt ifrån den minst prisvärda.
 

theclocknovis

Breitling
Det är extremt subjektivt, om man inte vill göra en fullständig empirisk undersökning. För mig kanske är det klocka X eftersom jag lägger vikt vid andrahandsvärde, för andra kanske det är klocka Y eftersom de lägger vikt vilket något annat.

Jag insåg att frågan kanske var lite väl luftig. Det jag menade var vilket märke känns bäst i form av andrahands värde/lätthet att sälja vidare.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp