• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Inga nya Pelagos ute på K/S? :D
anigif_enhanced-buzz-11500-1443018159-5.gif
 

BCKSTRM

Rolex
Går det ens att få för mycket betalt på KS?
Nej det är nog svårt iofs, men inte heller något jag varit ute efter. Jag jämför alltid med försäljningar på KS eller i Sverige i första hand. Såklart är priserna i Europa också viktiga, men pga valutakursförändringar blir det tydligt att priserna här inte sätts efter Europa i så stor utsträckning. För ett tag sedan, när kronan var svag var det alltid billigare på KS än i Europa, men nu när kronan är starkare är det ofta dyrare här än i Europa. Allså verkar det som att priserna här huvudsakligen sätts efter priserna i Sverige. Vidare förstår jag inte hur mitt pris (100kr under när samma klocka låg ute för några månader sedan) helt plötsligt är sjukt högt. Om man kollar på priserna på Rolex/Tudor så har de snarare stigit sedan dess...

Lite väl långt utlägg kanske... ;) Var inte riktigt meningen...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nej det är nog svårt iofs, men inte heller något jag varit ute efter. Jag jämför alltid med försäljningar på KS eller i Sverige i första hand. Såklart är priserna i Europa också viktiga, men pga valutakursförändringar blir det tydligt att priserna här inte sätts efter Europa i så stor utsträckning. För ett tag sedan, när kronan var svag var det alltid billigare på KS än i Europa, men nu när kronan är starkare är det ofta dyrare här än i Europa. Allså verkar det som att priserna här huvudsakligen sätts efter priserna i Sverige. Vidare förstår jag inte hur mitt pris (100kr under när samma klocka låg ute för några månader sedan) helt plötsligt är sjukt högt. Om man kollar på priserna på Rolex/Tudor så har de snarare stigit sedan dess...
Hur tänkte du nu?

Kronan har försvagats med euron de senaste 3 åren:
Skärmavbild 2016-01-06 kl. 11.25.27.png
 
  • Like
Reactions: Oew

BCKSTRM

Rolex
Hur tänkte du nu?

Kronan har försvagats med euron de senaste 3 åren:
Skärmavbild 2016-01-06 kl. 11.25.27.png
Och det är relevant hur?
Annonsen lades ut 30 oktober-isch
https://klocksnack.se/threads/tudor-pelagos-blue-25600tb.45810/
Kronans utveckling sedan dess:
image.png

För tre år sedan fanns inte nya Pelagos så att kolla på kronutvecklingen sedan dess är ju helt idiotiskt (förlåt). Du kan ju också jämföra med att en Rolex sub kostade typ 25-30k(?). Det är lika relevant.

Sedan den annonsen lades ut har kronan stärkts 1.28%, vilken innebär att det blir billigare att importera och alltså relativt dyrare att köpa här om priserna här är konstanta... Om priserna sätts helt efter Italisnska gråhandlare borde alltså priserna över lag sjunkit här hemma med 1.28% senaste två månaderna. Tycker du det är fallet?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Och det är relevant hur?
Jag trodde du avsåg något annat än en skillnad på 18 öre när du skrev "För ett tag sedan, när kronan var svag var det alltid billigare på KS än i Europa, men nu när kronan är starkare är det ofta dyrare här än i Europa.".

Vi har uppenbarligen lite olika syn på vad som gör kronan svag eller stark gentemot euron ;)
 

BCKSTRM

Rolex
Jag trodde du avsåg något annat än en skillnad på 18 öre när du skrev "För ett tag sedan, när kronan var svag var det alltid billigare på KS än i Europa, men nu när kronan är starkare är det ofta dyrare här än i Europa.".

Vi har uppenbarligen lite olika syn på vad som gör kronan svag eller stark gentemot euron ;)
Nu slutar vi smutsa ner tråden. Om du vill diskutera tar vi det i PM men 18 öre per Euro gör lite skillnad om en klocka kostar typ 5000 Euro. Dock var väl min poäng tvärt om, att priserna här hemma är tämligen oberoende av mindre valutakursförändringar, utan styrs mer av tidigare försäljningspriser här på KS och generellt välstånd/listpriser. Ty mig veterligen har Rolex och Tudor över lag stigit denna höst/vinter samtidigt som kronan gått åt "fel" håll. Med andra ord verkar inte klockor i Sverige helt kunna substitueras med klockor i Italien av någon anledning. Att därför jämföra priserna som om de vore det menar jag är dumt.

Edit: Att döma av din graf är inte förändringen på tre år heller så fruktansvärt stor..

För att förtydliga: Om nu priserna helt skulle sättas efter Italien borde priserna här vara i paritet men priserna där, alltid. Det upplever inte jag att dem är...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Man få aldrig nog av den här tråden. Dels på grund av ämnet då resonemangen förklarar prisutvecklingen på diverse. Praktiskt även om 75%+ av det som dyker upp inte hör hemma här. Mest intressant är nog ändå tråden ur ett beteendevetarperspektiv.:)
111415_ts_50ya(pending).jpg
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp