• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka ska jag ha dagen som jag gifter mig?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska man vara lite seriös eller? Jag hade min pappas Omega DeVille på mig och min bestman hade på sig min farfars DeVille. Inte världens roligaste klockor kanske men hade ett värde i och med att de checkade ut innan bröllopet.

Har du ingen arveklocka och inte gillar dressare så köp en billig dressare (eller låna) och köp en kul vardagsklocka för en större del av budgeten istället, den kan du ge dig själv i morgongåva om du nu känner för att ha en koppling till bröllopet. Det där med "denna köpte jag och bar på mitt bröllop" känns jävligt töntigt. Jaha, och? Om det är det enda man minns från sitt bröllop så har man problem.
 

Rookien

Panerai
Köp den klocka som du verkligen vill ha, inte anpassat enbart för ditt bröllop utan för resten av ditt liv.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ska man vara lite seriös eller? Jag hade min pappas Omega DeVille på mig och min bestman hade på sig min farfars DeVille. Inte världens roligaste klockor kanske men hade ett värde i och med att de checkade ut innan bröllopet.

Har du ingen arveklocka och inte gillar dressare så köp en billig dressare (eller låna) och köp en kul vardagsklocka för en större del av budgeten istället, den kan du ge dig själv i morgongåva om du nu känner för att ha en koppling till bröllopet. Det där med "denna köpte jag och bar på mitt bröllop" känns jävligt töntigt. Jaha, och? Om det är det enda man minns från sitt bröllop så har man problem.
+1 på den här.

Jag ska också gifta mig i sommar och har haft samma funderingar som TS. För min del kommer ett dressur att användas så pass sällan efter bröllopet vilket fått mig att snegla på det lägre prissegmentet. Känns mer optimalt att lägga degen på något som man får genuint ståfräs av istället :)

Just nu är jag inne på Atlantic. Inte helt pjåkiga:

1dcmVb2.png


84Hq3Gn.png


Kika på bukten vet ja: http://www.ebay.com/bhp/atlantic-watch
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
+1 på den här.

Jag ska också gifta mig i sommar och har haft samma funderingar som TS. För min del kommer ett dressur att användas så pass sällan efter bröllopet vilket fått mig att snegla på det lägre prissegmentet. Känns mer optimalt att lägga degen på något som man får genuint ståfräs av istället :)

Just nu är jag inne på Atlantic. Inte helt pjåkiga:

1dcmVb2.png


84Hq3Gn.png


Kika på bukten vet ja: http://www.ebay.com/bhp/atlantic-watch
Tavlan på den första är grym! Glashütte-style, typ.
 

JFolkeG

Omega
Jag tycker Omega speedmaster, first omega in space (FOIS) lämpar sig perfekt. Dressad på läder, ryms väl i din budget samt under 40 mm vilket gör den mer dressad. Funkar även till en sportigare vardagsklädsel. Jag har en tillsalu under säljes här på KS.
image.jpeg

Stulen bild!

Stort grattis i förskott till giftermålet. Kommer säker att bli succé!
 
Många fina förslag har dykt upp, visst kan det tyckas vara ett tacky ämne, men för mig blir det väl lite av en anledning att kasta mig ut i träsket och köpa något fint som förhoppningsvis blir svårt att flippa av sentimentala skäl.
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Ska man vara lite seriös eller? Jag hade min pappas Omega DeVille på mig och min bestman hade på sig min farfars DeVille. Inte världens roligaste klockor kanske men hade ett värde i och med att de checkade ut innan bröllopet.

Har du ingen arveklocka och inte gillar dressare så köp en billig dressare (eller låna) och köp en kul vardagsklocka för en större del av budgeten istället, den kan du ge dig själv i morgongåva om du nu känner för att ha en koppling till bröllopet. Det där med "denna köpte jag och bar på mitt bröllop" känns jävligt töntigt. Jaha, och? Om det är det enda man minns från sitt bröllop så har man problem.
+1 på denna.

Gifte mig förra sommaren och vi har alltid haft som överenskommelse att jag skulle få en klocka som "motvikt" till diamanterna. Har länge velat ha en Speedmaster och det är också en klocka jag är väldigt säker på att jag inte skulle göra mig av med. Min bröllopsklocka blev därför en FOIS Speedy, även om det jag använde på bröllopet och bröllopsfesten var en vintage Omega dressare på svart (matchat till skor och bälte så klart) armband. Resten av helgen var det dock Speedyn som användes och till vardags använder jag Speedyn mycket mer än vad jag använder den gamla Omegan. Till fest med finare klädsel tycker jag dock personligen att ett dressur är ett givet val (trots att FOISen är relativt dressad). Ett dressur är också betydligt smidigare att få in/bekvämare under en manschett än vad en tjockare sportklocka är.
 

Zalath

Panerai
+1 på denna.

Gifte mig förra sommaren och vi har alltid haft som överenskommelse att jag skulle få en klocka som "motvikt" till diamanterna. Har länge velat ha en Speedmaster och det är också en klocka jag är väldigt säker på att jag inte skulle göra mig av med. Min bröllopsklocka blev därför en FOIS Speedy, även om det jag använde på bröllopet och bröllopsfesten var en vintage Omega dressare på svart (matchat till skor och bälte så klart) armband. Resten av helgen var det dock Speedyn som användes och till vardags använder jag Speedyn mycket mer än vad jag använder den gamla Omegan. Till fest med finare klädsel tycker jag dock personligen att ett dressur är ett givet val (trots att FOISen är relativt dressad). Ett dressur är också betydligt smidigare att få in/bekvämare under en manschett än vad en tjockare sportklocka är.
Vintagedress är ju inte särskilt dyrt heller. Ställde en av mina inför GTG:n i morgon.
IMG_20160630_231314.jpg
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Vintagedress är ju inte särskilt dyrt heller. Ställde en av mina inför GTG:n i morgon.
IMG_20160630_231314.jpg
Precis. Finns en del sjukt snygga nyare dressare (en del redan länkade till i tråden) som jag gärna skulle vilja ha, men många andra klockor jag hellre lägger mina pengar på innan dem då jag vet (eller iaf tror) att jag skulle använda dem betydligt mer.
 

Juhniel

Breitling
Först och främst: Grattis!!

Personligen om jag hade valt en sportklocka så hade det självklart varit en submariner i Svart till bröllopet. Hade dock inte valt en sportklocka för jag gillar att köra mer dressat när det är finare evenemang. Jag tror personligen att en daydate eller en datejust hade varit supersnyggt på bröllopsbilderna! Om jag hade gift mig så hade jag nog mest tänkt att min klocka inte ska ta upp för mycket space på bröllopsbilderna.

Jag tycker du ska ta en klocka du känner dig bekväm i, vare sig det är en skinande guldklocka till en mer dressad. Hur som helst önskar jag dig all lycka och oavsett klockval så kommer det nog se bra ut på bilderna ;-)
 
Topp